Сучасний світ – це світ трансформацій, який завдячує своїй динаміці не тільки розвитку науково-технічного прогресу, а й глобальним викликам, які постали перед людством. Такі зміни торкаються усіх сфер людського життя, зокрема й освіти – наприклад, приватного шкільного навчання в Україні. На порозі 2021/22 навчальних років з-поміж усіх трансформаційних процесів у цій царині помітно вирізняються 10 ключових тенденцій, про які я розповіла журналу про освіту Ed_Venture.
Головною тенденцією останніх років в шкільній освіті став перехід в онлайн. Деякі приватні школи відкрили повноцінний онлайн-напрям, незалежно від основного формату своєї школи.
Відбулась значна міграція сімей із державних шкіл, які не могли швидко адаптуватись і запропонувати рішення. Коли батьки побачили, що вчителі лише дають завдання у Viber й змушують батьків приділяти багато уваги навчанню дитини, замість того, щоб проводити повноцінні уроки онлайн, багато сімей перейшли до онлайн-шкіл.
У цей період стався бум на онлайн-щоденники та уроки в режимі реального часу. Вчителі переосмислили організацію уроків і почали використовувати для викладання і спілкування з учнями такі онлайн-інструменти, як Google Classroom, ClassDojo, School Today тощо. Навіть інструменти MS Teams, MS SharePoint, Office 365 шкільні команди адаптували для реалізації навчального процесу. Вагома частина шкіл вирішила розробити свої платформи та додатки.
Перехід в онлайн стер фізичні й ментальні кордони школи. Провайдери закордонної освіти розробили та поширили на ринку доступ до навчання та отримання сертифікатів про закінчену середню освіту різних країн світу. Уявіть, що, мешкаючи у Києві, ваша дитина навчається у 9, 10 чи 11 класі приватної школи й приділяє від 6 годин на тиждень навчанню за канадською, американською чи британською програмами з їхніми викладачами онлайн. А разом з українським атестатом отримує іще один – від країни, програму якої вона вивчала. Потім провайдери закордонної освіти допомагають дітям зі вступом у закордонні виші.
Унаслідок великого попиту на знання англійської мови школи почали запроваджувати її якісне вивчення завдяки провідним методикам. Забезпечити високий рівень знання англійської допомагають не тільки 5 уроків на тиждень плюс заняття з носієм мови у розмовному клубі, а й викладання частини предметів виключно англійською мовою. Такий підхід отримав назву білінгвальний.
Найчастіше англійською мовою викладається інтегрований курс Science/Природничі науки, на якому діти вивчають фізику, хімію та біологію як один предмет. Крім того, школи обирають викладати англійською такий курс, як STEM/STEAM/STREAM (S – Science (наука), T – Technology (технології), E – Engineering (інженерія), A – Art (гуманітарні науки, мовні мистецтва, танці, драма, музика, візуальне мистецтво, дизайн та нові медіа), M – Mathematics (математика), R – Reading and Writing (читання та писання)).
Школи наразі багато уваги приділяють проєктній роботі. Для цього використовується зокрема курс STEM/STEAM/STREAM. STEM-освіта стає все більше інтегрованою і залучає все більше напрямів, що в результаті розвиває у дітей креативне мислення.
Прогресивні освітяни вважають STEM-освіту запорукою успіху дитини в майбутньому і відповідно запорукою економічного зростання країни. Інтегроване вивчення вище згаданих предметів дозволяє виховати винахідників, які будуть мислити стартапами й проєктами, бачитимуть зв’язок між знаннями й реальним життям, володітимуть такими важливими м’якими навичками (soft skills), як командна робота, вміння презентувати ідеї, проєкти й досягнення.
Ідейним натхненником STEM-підходу вважається Леонардо да Вінчі, який винайшов парашут, кулемет, танк, самохідний візок тощо. Він ще у свій час довів, що досліди та експерименти ведуть до прогресу і відкриттів. Видатний винахідник бачив взаємозв’язок у всьому зі всім і тому йому вдалося створити стільки прототипів винаходів людства на межі різних галузей.
Індивідуальний підхід до навчання дозволяє розкрити потенціал кожної дитини в школі. Для цього вчителі, тьютори, батьки та діти разом домовляються про можливий план дій. Дитина отримує можливість поглиблено засвоювати те, до чого в неї є хист, і в полегшеній/адаптованій формі те, що на перший погляд здається не важливим для обраного професійного шляху.
Наприклад, якщо дитина хоче стати художником чи дизайнером, їй варто проходити математику під певним кутом – «Прикладна математика у сфері мистецтв». А якщо бачить себе в піарі, то може навчатися на таких факультативах, як «Журналістика», «Сторітелінг», «Копірайтинг», «Ораторське мистецтво», «Перемовини» тощо.
Факультативи дозволяють дитині спробувати багато напрямів діяльності й обрати те, до чого у неї лежить душа і є здібності. Головний принцип тут – не підтягувати слабкі місця, а зосередитися на тому, що легко вдається і подобається. Крім того, факультативи надають можливість опанувати потрібні для життя навички – «Фінансова грамотність», «Кулінарія» тощо.
Увага провайдерів інноваційного навчання та методистів перейшла з академічної успішності на розвиток емоційного інтелекту та розвитку інших м’яких навичок. Наповнення академічної частини перетворилось на тренажер для розвитку навичок переговорів, командної роботи, пошуку, аналізу та презентації інформації тощо. Учням все частіше надають психологічну підтримку та навчають розпізнавати й екологічно проживати свої емоції. Ці всі дії мають слугувати профілактикою тривожності, замкненості, депресивних станів та вигорання..
Набувають поширення школи для батьків, які організовують зокрема й альтернативні школи. На таких заняттях батькам пояснюють вікові потреби дитини та можливі рішення для складних питань дорослішання та виховання. Ця тенденція – наслідок розуміння того, що виховання успішної та щасливої дитини – це спільна мета для батьків і школи. Відповідно на цьому фоні набуває популярності сімейна терапія.
Однією із помітних тенденцій стало подовження навчального року на один місяць. Відповідно річна оплата формується з урахуванням 10 місяців, а не 9, як зазвичай. Є школи з графіком оплати за 11 та 12 місяців. При цьому ця математика не завжди означає, що діти навчаються протягом 10, 11 чи 12 місяців.
Така фінансова політика пояснюється тим, що школа має утримувати приміщення та найкращих вчителів і в ті місяці, коли діти не навчаються. А коли батьки не платять за літні місяці, то в школи немає бюджету для втримання цінних кадрів. Тому школи найчастіше організовують корисне дозвілля для дітей влітку у вигляді таборів чи поїздок, забезпечуючи вчителям заробіток, а батькам – корисне дозвілля їх дітей, адже мало в кого з мам і тат є можливість якісно провести всі літні місяці з дітьми.
Сьогодні складно знайти дитину без гаджета з доступом до Інтернету. Так само складно уявити прогресивне навчання без залучення гаджетів. Тому нагальним постає питання безпеки дітей в онлайн-просторі. Не всі дорослі можуть розрізнити фейки, маніпуляції та шахрайства, що вже казати про дітей. Тому школи й позашкільні освітні проєкти вважають за потрібне пояснити дітям, якими мають бути паролі і як їх зберігати, як відрізняти фейки й маніпуляції від справжніх новин, чому не варто спілкуватися з незнайомцями в мережі тощо. Для цього вони запрошують фахівців з кібербезпеки, які пояснюють дітям на прикладах ті чи інші правила поведінки в онлайн-просторі.
Серед інших тенденцій, які я помітила в провідних школах України, виділю ще декілька:
ТРВЗ (теорія розв’язку винахідницьких задач, адаптована до педагогіки);
особистісно-орієнтовний підхід в навчанні та вихованні;
гуманна педагогіка;
ненасильницьке спілкування;
Mindfulness та інші.
Комбінації цих підходів і напрямів розвитку дитини в кожній школі різні й не завжди зрозуміло, як вони вплинуть на майбутнє вашої дитини. Можна спробувати самостійно розібратись з усіма поняттями. А можна віддати дитину в школу на пробний день чи тиждень. Якщо взаємодія нової дитини з колективом дітей та вчителів складеться добре, то й з навчанням не буде проблем. Перевірити це можна під час тестового дня, а краще – тижня. Майже кожна школа пропонує потенціальним учням можливість спочатку потестити школу.
Найкращий показник при виборі школи – настрій та стан дитини у перші дні. Наші діти здатні опановувати будь-які знання і розвиватися, тільки якщо перебувають в атмосфері розуміння, підтримки й безпеки. Тільки за такої умови вона зможе користуватися навчальними опціями школи собі на користь.
Насправді тенденції, на мою думку, це те, на що здатні впливати батьки через свої запити. Тому чим краще батьки розуміють свої потреби й потреби своєї дитини, то адаптованішими до будь-якого варіанту майбутнього світу ростуть наші діти.
Якщо ви готові скористатися сервісом добору шкіл School Navigаtor, заходьте сюди https://schoolnavigator.com.ua/
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram