Ми все більше звикаємо до нової реальності: віддаленої роботи, зустрічей по зуму, віртуальних виступів. Та як зробити, щоб наші активності в онлайні були не менш ефективні, ніж докарантинні? Відповідь проста: правильно підготуватися. Своїми лайфхаками з ефективної підготовки до онлайн-виступу ділиться з HappyMonday тренерка спікерів, співзасновниця keywords.agency Дзвінка Завалій.
COVID-19 змусив нас шукати нові шляхи взаємодії й співпраці, переформатувати те, як ми працюємо, як спілкуємося, як відвідуємо конференції. До того ж більшість компаній хочуть практикувати віддалену роботу і після пандемії. Так, опитування керівників компаній Gartner показало, що 80% планують дозволити працівникам працювати віддалено принаймні частину часу, а 47% готові надати їм можливість повністю перейти на роботу вдома. Отже, якщо зустрічі та презентації онлайн залишаються з нами, як нам виступати максимально ефективно? Розберімося у статті.
Презентуєте ви в офлайні чи онлайні — виступ потрібно підготувати й пропрацювати. І в онлайновій реальності до цього варто підійти ще з більшим завзяттям. Тепер контент опинився у центрі уваги, адже учасники зустрічей чи конференцій мають менше можливостей спілкуватися між собою, тому фокусуються на тому, що каже спікер, й мають вищі очікування.
Також ще ціннішим став час, адже в онлайні людям складно утримувати увагу протягом тривалого періоду. Тому перед спікерами постають два виклики: по-перше, наповнення презентації має бути цікавим аудиторії, по-друге, важливо доносити свої думки швидко. І щоб гідно відповісти на ці два виклики, до презентації необхідно готуватись.
Для ефективної підготовки рекомендую такий алгоритм:
На першому етапі, intention, пропрацьовуємо вашу внутрішню мотивацію, мету й головну ідею промови.
Внутрішня мотивація — це відповідь на питання:
чому ви хочете говорити саме на цю тему? чому хочете вийти на сцену? чого персонально хочете досягти за допомогою промови?Також важливо зрозуміти цільову аудиторію вашого виступу:
хто вас буде слухати? чим живуть ці люди? що вони вже знають з теми виступу? що хотіли б від вас почути?Коли ви зрозуміли аудиторію, можна встановити мету промови:
що зміниться для цих людей після вашого виступу? що вони мають зробити/ відчути після виступу? яка мета виступу? як ви зрозумієте, що досягли мети? (записати критерії)Зрозумівши аудиторію і визначивши мету, важливо зафіксувати, які меседжі потрібно донести аудиторії. Щоб їх відшукати, слід відповісти на запитання:
яка єдина думка має залишитися в голові слухача після виступу? які супровідні меседжі ви б хотіли донести?На другому етапі, keywords, потрібно пропрацювати структуру промови, наповнити її історіями, фактами, прикладами (усім, що спаде на думку та що здасться важливим) і відсіяти зайве.
На етапі роботи над структурою важливо продумати, яка послідовність викладу думок допоможе вам донести меседжі, якою буде логіка переходів між структурними блоками, а також як розпочати й завершити промову.
«Накидавши» структуру промови, можна занурюватись у наповнення кожного елемента. Додаємо історії, факти, дані, приклади, які стосуються теми промови, і розміщуємо їх відповідно до мети кожного структурного елемента.
Саме на цьому етапі більшість спікерів починають створювати слайди (якщо планують їх використовувати). Моя рекомендація — поки нема готового виступу, не перейматися красою презентації. На цьому етапі достатньо створювати прості слайди з чорними словами на білому тлі, на які додати заголовок й опис, як має виглядати слайд (наприклад: «тут має бути картинка з кораблем», «тут має бути статистика ринку праці за останній рік» або додати зображення, якщо вже знаєте, яке конкретно хочете використати). У нотатках до слайдів багато спікерів пишуть собі тези або скрипт промови.
Далі, коли зібрали усі приклади та історії, важливо ці елементи звірити з метою та меседжами промови та відсіяти ті, які не працюють на головну ідею (нерелевантні приклади, надмірна кількість інформації, історії заради історії). Саме тому раджу не займатися оформленням слайдів від початку, адже виступ буде змінюватися, і ваші зусилля можуть виявитися марними.
Наступний етап підготовки — delivery, і на ньому важливо подбати про все, що супроводжуватиме виступ, але не стосується контенту: про середовище виступу, про ваш вигляд та про техніку. Також тепер, коли ви вже маєте фінальну та пропрацьовану промову, саме час зайнятися красою слайдів. На цьому я довго не зупинятимусь, адже експерти Happy Monday зробили це за мене: ось тут можна прочитати про те, як зробити гарну презентацію, а тут — як її робити не треба.
Золоте правило: варто сидіти лицем до джерела світла середньої інтенсивності. Чому? Якщо світло дуже яскраве, то ви будете наче велика світла пляма з очима. Ось я як:
Якщо ви сидітимете спиною до джерела світла, то слухачам буде видно лише ваш силует.
Якщо освітлення у вашій кімнаті не найкраще, варто встановити за девайсом настільну лампу, відцентровану над камерою, щоб освітити ваше обличчя. Щоб це добре працювало, мінімізуйте освітлення з інших джерел.
Підніміть ноутбук так, щоб ваша камера знаходилася на рівні очей. Це можна зробити, підклавши під ноутбук коробку або купку книг. Якщо просто поставите ноутбук на стіл та дивитиметеся в камеру, ракурс буде ненайкращий, бо надміру відкриватиме ваші ніздрі та шию. Ось порівняйте:
Безлад на фоні — коробки, книжки, їжа, іграшки, білизна — не лише виглядає непрофесійно, але й може стати вашим конкурентом, адже слухачі матимуть вибір: слухати вас чи розглядати книжки, які стоять у вас на полиці. Предмети інтер’єру допустимі в кадрі, якщо надто далеко розміщені, щоб їх розрізнити. А ідеальним є звичайне однотонне тло (стіна або спеціальний фон).
Якщо ви не можете впорядкувати свій простір, то є два варіанти: розмити фон у застосунку для відеодзвінків або створити віртуальне тло.
В ідеалі, вам слід бути в тихій кімнаті. Однак інколи це неможливо, якщо з дому також працює партнер або бавляться діти. Цю проблему можна усунути, інвестувавши в якісну гарнітуру з вбудованим мікрофоном. Також важливо вимкнути нотифікації на телефоні й ноутбуці, щоб вони не заважали ані вам, ані слухачам.
Рекомендую обрати той одяг, в якому ви б пішли в офіс чи на зустріч. Це не лише допоможе вам виглядати більш професійно, але й дасть змогу перемкнутись з домашнього контексту на робочий.
Підбираючи одяг, уникайте візерунків, яскравих барв, а також блискучих тканин (наприклад, атлас або шовк), оскільки через камеру вони можуть мерехтіти при русі. Найкраще обирати однотонні речі, щоб люди зосереджувались на вашому виступі, а не на вашому одязі.
Ваша сцена — це екран вашого слухача. Тому важливо подумати, як найвигідніше себе розташувати на цій віртуальній сцені. Якщо ви сидите занадто близько до камери, ваше обличчя може виглядати роздутим. Найкраще сидіти, спершись на спинку крісла, на відстані витягнутої руки від камери. Це дасть вам більше простору для жестикуляції, що допоможе управляти енергією виступу і підкріплювати меседжі, які ви доносите.
Якщо є необхідність перемикати слайди чи управляти мікрофоном/ чатом, можна використати бездротову мишку, клавіатуру або клікер.
Щоб слухачі вас сприймали ще краще, важливо очима дивитись у камеру, а не на екран.
{{read_more|Читайте також| 3377, 3815}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram