Меню
Вхід і реєстрація
Досі пишете у листах «Ви» з великої літери, а завершуєте листування шаблонним «З повагою»? Тоді вам точно потрібно прочитати цю статтю! HappyMonday законспектував виступ спеціалістки з внутрішньої комунікації в глобальній IT-компанії Genesis Яніни Воловик «Ділове листування: помилки, що псують ваші листи» і тепер ви теж знатимете, які формулювання варто і не варто використовувати в діловому листуванні.
Ділове листування — це процес бізнес- та службової комунікації за допомогою пошти. У ньому, як і у звичайному спілкуванні, є місце емоціям, першому враженню, точкам дотику. Але ділове листування вирізняє офіційно-діловий стиль.
До ділового листування відносяться листи, що відповідають таким критеріям:
Ділове листування вирішує ряд завдань — від простого вітання нового члена команди до закриття великобюджетних угод. Також її використовують в таких цілях:
Тема листа в діловому листуванні — це ваш перший контакт з людиною. Від того, наскільки зрозумілою вона буде, залежить те, наскільки швидко вам дадуть відповідь і чи дадуть взагалі.
І якщо ви хочете, щоб ваша комунікація не перервалася на першому ж листі, ось як чинити з темою повідомлення НЕ потрібно:
Тема листа повинна відображати основну мету, ідею ділового листування. Ідеальний розмір — 5 слів, максимум — 7. Якщо більше, то тема обрізається, і повністю її ваш адресат зможе побачити, лише коли перейде на сам лист. А він же може цього й не зробити.
І ніяких помилок. Інакше перше враження про вас вже буде зіпсоване.
Структура в листі — це можливість виділити в ньому головні думки, розставити акценти. Якщо її немає, то одержувачу доводиться розділяти текст на частини самому, тобто витрачати на це зайвий час. Якось не дуже шанобливо виходить.
Типові прояви цієї помилки:
Ось так виглядає грамотна, класична структура ділового листа:
ЧАСТИНА ЛИСТА | ЩО МАЄ МІСТИТИ В СОБІ |
Привітання | Привітання співрозмовника, презентація автора листа |
Мета листа | Ідея, проблема, завдання, прохання |
Деталі | Аргументи, уточнення, ТЗ, опис |
Заклик | Питання або спонукання до дії |
Підпис | Ваш підпис, контакти |
Основні рекомендації з приводу структури листа:
Щоб ваше ділове листування викликало доброзичливий настрій і бажання відповісти, забудьте про:
Також не завжди доречно вживати слова іноземного походження. Їх можна використовувати, якщо ви впевнені, що одержувачі листа точно знають значення цих слів. Наприклад, ви працюєте в ІТ-компанії, і слова «пофіксити», «баг» у вашому внутрішньому листуванні всім зрозумілі. Якщо ж ви відправляєте лист незнайомій людині і не впевнені, що вас зрозуміють, краще знайти широковживану альтернативу.
Слід уникати також скорочень слів. Це коли людина не дописує слово до кінця або дивно його зменшує. Наприклад, часто зустрічаю «дяк» замість «дякую». Це неповага до колег, отримувачів. Так робити не треба. Не полінуйтеся і пропишіть слово повністю.
Правильно писати без канцеляризмів. Перед тим як відправити, відредагуйте лист: приберіть всі складні фрази, непотрібні мовні конструкції. Перевірте, чи немає скорочень і чи зрозумілі всі професійні слова іноземного походження.
У діловому листуванні важлива логіка, а саме логічна послідовність думок. Коли її немає, легко втратити сенс комунікації і в підсумку нічого не вирішити.
Основні характеристики такої помилки:
Результат — співрозмовник не розуміє, що вам відповісти і, в кращому випадку, запитає про це і продовжить комунікацію, в гіршому — ви залишитеся без відповіді.
Перечитайте лист кілька разів, щоб побачити, чи дотримуєтеся ви таких рекомендацій:
Навіть якщо перший варіант тексту буде схожий на потік думок – нічого страшного. Головне — в результаті отримати якісний лист. А для цього його доведеться не раз редагувати.
Один із проявів поваги в діловому листуванні – писати без помилок. Будь-яких.
Ось ті, які зустрічаються найчастіше:
Чекліст для перевірки, чи не припустилися ви помилки:
Є категорія людей, на листи яких відповідати не хочеться. Зазвичай вони використовують такі прийоми:
А ось список фраз, які особливо дратують:
Ще декого дратує фраза на завершення листа «З повагою, [ім’я]». Вважаю, що вона зайва. Якщо ви напишете акуратного, структурованого, грамотного листа – це вже буде проявом поваги. А якщо з помилками, без якоїсь виразної мети, то фраза «з повагою» не допоможе.
Просто не використовуйте вищевказані прийоми-подразники у своїх листах. А також пишіть «Ви» з великої літери тільки в офіційних документах. А у листах до людей звертайтеся на «ви» з малої літери. Хоча відповідно до діючого правопису ви, звісно, можете вживати «Ви» і в буденному листуванні з однією людиною, це не буде помилкою.
Ще раджу не використовувати метод сендвіча — коли ви починаєте комунікацію з хорошого, а потім переходите до поганого. Краще почати з правди, але грамотно її аргументувати і запропонувати різні рішення.
З приводу підпису. В ньому важливо вказати своє ім’я, прізвище, позиціонування (наприклад, посаду в компанії), компанію, контактну інформацію (посилання на робочі сторінки в соцмережах, сайт).
Типові прояви токсичності в діловому листуванні:
Коли співрозмовник використовує подібні прийоми в спілкуванні, хочеться відразу ж припинити комунікацію.
Токсичність часто з’являється там, де не вдається підібрати виразні аргументи і впоратися з емоціями. Але з цим можна боротися:
Як бути, якщо токсичного листа пишуть вам, а не ви? Мій лайфхак: подумки перетворити цей поганий лист в хороший і відповідати на нібито хороший. Так повідомлення простіше переосмислити, відповісти не токсично, без зайвих емоцій.
Думаєте, це стосується тільки молодих і ще недосвідчених співробітників? Ні. Проблема є і серед молоді, і серед більш досвідчених колег.
Проявляється так:
У діловому листуванні важливо піклуватися. Наприклад, таким чином:
Мета маніпуляцій в діловому листуванні — примусити співрозмовника зробити щось. Зазвичай те, що йому не хочеться або не сподобається. Часто це проявляється через токсичність і перекладання відповідальності. В результаті викликає неприємне почуття обов’язку у адресата і небажання вести комунікацію далі.
Як розпізнати маніпуляцію? Вона ховається під такими фразами:
Як боротися з маніпуляцією? Змусити іншу людину писати нормально у вас навряд чи вийде, а ось самому не маніпулювати — цілком.
Підсумуємо всі рекомендації про те, як вести ділове листування:
А якщо ви хочете ще більше дізнатися про норми ділового листування, раджу прочитати ці книги:
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки й групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: етикет , помилки , правила написання листів
Коментарі
Світлана