Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів MRIYDIY (школа, садок, онлайн освіта, дитячі табори, навчання для освітян, соціальні напрямки), співзасновниця мережі КМДШ розповіла нам про актуальні критерії для вибору школи на навчальний рікк 2023/24.
Ми живемо в часи великих змін, коли штучний інтелект позбавляє людей роботи, коли знання застарівають швидше за можливість їх здобути, коли нові виклики вимагають рішень, яким не вчать у жодному навчальному закладі. І попри все це освітня сфера у переважній частині світу реформується значно повільніше, ніж сам світ рухається вперед. Відставання особливо помітні в Україні, яка вже довший час направляє всю енергію на подолання зовнішнього ворога.
Зрозуміло, що здебільшого державна освіта у нас поки не відповідає сучасним потребам, запитам та очікуванням суспільства і не здатна готувати дітей до конкурентоспроможного і впевненого майбутнього. Тож батькам доволі важко знайти такий освітній заклад, який би дитина відвідувала з радістю, інтересом та щирим бажанням вчитись. Але такі школи в Україні точно є. То як саме розпізнати їх серед інших та обрати найкращу для своєї дитини?
Якщо тих, хто нині вже дорослі, можна було у свій час змусити навчатись настановами, що так роблять всі, то сьогодні на підлітків цей фокус не діє. Вони не будуть вчити, та й взагалі робити щось просто тому, що так сказали батьки або вчителі. Їм необхідно розуміння та пояснення, чому освоєння, наприклад, цієї теми потребує їх уваги замість того, щоб присвятити свій час іграм чи іншим цікавим розвагам.
Наведу приклад одного із таких занять у нашій школі: буквально нещодавно на заняття з математики завітав відомий український архітектор, який професійно показав восьмикласникам гармонію краси та пропорцій. Діти приміряли на себе професію архітектора та будівничого, поділилися на команди, зробили креслення древніх будівель, презентували їх та потримали зворотний зв'язок від фахівця. І важливо, що все це відбувалося прямо на подвір’ї школи. Одне заняття всього на 40 хвилин, а враження та практичний досвід на все життя. І хто знає – можливо саме це заняття стало доленосним для когось з учнів та надихнуло на нові мрії.
Оскільки викликом сучасного юного покоління є те, що їх дофамінові рецептори розбещені легкою насолодою, яскравими відео, винагородою в комп’ютерних та мобільних іграх, доступними аніме та іншим швидким і доступним контентом, важливою задачею школи є розуміння цих нюансів та вміння мотивувати серед всього цього різноманіття обрати саме навчання і корисний розвивальний контент.
Мотивація має бути м’якою, а значить, дітей треба не змушувати, а зацікавлювати. А це означає, що подача матеріалу має бути цікавою, такою, що запам’ятається, з залученням аудіо та візуального ряду. Викладач має бути не в позиції авторитарного дорослого, якому завинили. Роль вчителів — це радше роль коуча та дорослого мудрого провідника, який зможе взяти за руку і запалити бажання навчатись. Звісно, для цього очі педагога також мають палати. На жаль, у державних школах це швидше виняток з правила, адже через велике навантаження, все ще недостатню оплату праці та велику кількість додаткових бюрократичних нюансів роботи, вчителі знаходяться на межі перманентного вигорання.
При виборі школи зверніть увагу на те, яке бачення школи щодо мотивації дітей вчитись, чи не перекладає цю відповідальність виключно на плечі батьків, чи не збирається застосовувати лише механізм примусу та покарання.
Через війну в Україні діти часто змінюють форму навчання з очної та дистанційну. Важливо не втрачати інтерес та увагу дітей до уроків тоді, коли вони переходять на онлайн. Для цього в школі мають бути напрацьовані механізми проведення якісних онлайн-занять, де діти будуть активно включені, а навчання буде ефективним. Якісно організовані онлайн-уроки можуть бути цікавими та утримувати увагу учнів, але не всі школи змогли дійти до цього рівня. Велика кількість закладів освіти досі не навчила педагогів тонкощів проведення таких занять, демонстрації презентацій, залучення до спільних обговорень.
Зверніть увагу на те, чи є онлайн-заняття такими, які б захоплювали увагу дитини.
Технології допомагають не лише з проведенням якісних дистанційних уроків — вони вже безперечно є нашим майбутнім і новим викликом, який людству доведеться освоїти. Тож якщо школа може надати доступ до навчання технологій — сьогодні це перевага.
Батькам варто звернути увагу на наявність обладнаного комп’ютерного класу, лабораторії, кількість годин, які приділяють вивченню AI та робототехніці.
Не варто забувати про те, що наш ворог не полишає спроб перетворити життя мирних українців на пекло, а значить його ракета може прилетіти будь-куди. При виборі школи сертифіковане укриття має бути одним з найважливіших критеріїв вибору. Укриття має знаходитись на території школи, адже навіть п’ятнадцять хвилин до нього вже не є достатньою гарантією безпеки.
Відчуття захищеності має бути гарантовано не лише у фізичному плані. Важливо дбати про ментальне здоров’я дітей та працювати над відновленням їх внутрішнього відчуття безпеки. Наприклад, у школі MriyDiy наша команда з учнями проводить тренінги «Діти та війна: навчання технік зцілення», у нас є практика рефлексій, мрієбудування.
Ми розуміємо, що війна зачепила внутрішній світ кожного українця, навіть якщо зовнішньо школяр не подає ознак, які могли б занепокоїти батьків. Сучасний світ складний та непередбачуваний і без воєнних дій. А українським школярам потрібно ще й адаптувати свій крихкий дитячий світ до нічних обстрілів, голосних вибухів, спостерігати за знервованими батьками, терпіти розлуку з близькими чи, що найгірше, навіть пережити гірку втрату. Школа не може стояти осторонь і надзвичайно важливо залучати психологів до зцілення ран учнів.
Зверніть увагу на те, як школа допомагає долати психологічні труднощі. Чи залишає учнів на самоті долати їх, чи підставляє плече підтримки та долає труднощі разом з учнями?
Сидіти за партами з підручниками — класичний та достатньо ефективний метод навчання, але його вже не достатньо для того, щоб мотивувати, зачепити, закохати у навчання. Важливо, щоб школа організовувала цікаві позашкільні активності. Такі і стільки, щоб діти з різними темпераментами та талантами знайшли для себе найкраще, спробувавши якомога більше факультативних занять.
Чудовим прикладом можуть бути дебатний клуб, арттерапія, спортивні секції, шахи, танці. Сучасна школа має виходити за межі своїх стін — організовувати спільні заходи чи проєкти, професійні занурення, залучення профільних спеціалістів до проведення уроків — чим міцніші зв’язки школи з зовнішнім світом, тим більше шансів у школярів на глибше пізнання навколишньої реальності.
Сьогодні знання мови стає навичкою, необхідною майже так само, як і вміння ходити. Західні партнери допомагають Україні на всіх фронтах, лідери думок розповідають про нашу країну своїм співгромадянам. Ми своєю чергою маємо вміти якісно донести до іноземців власну позицію й іноземна мова, звичайно, розширює можливості. Школа є найкращим місцем для освоєння мови, адже за шкільні роки при класному викладанні навички можна довести до автоматизму.
Тому ми у школі впровадили 20% навчальних годин іноземною мовою. Діти отримують дієвий досвід її використання на дебатах, заняттях логікою, під час мистецтва самопрезентації. Також школярі MriyDiy часто беруть участь у так званій симуляційній грі Модель ООН. Намагаємося створити середовище, де діти будуть мотивовані розмовляти іноземною.
Зверніть увагу, як саме навчають мови в школі. Чи залучають до викладання нейтівспікерів, чи проводять спікінг-клуби, чи використовують сучасні навчальні посібники.
При цьому не варто обмежуватись традиційно англійською. Сотні тисяч людей, які тимчасово переїхали за кордон відчули, що недаремно вчили польську, німецьку, іспанську, адже мови допомогли їм швидше адаптуватись та досягти успіхів в нових країнах.
Сучасних дітей важко змусити щось робити, примус залишається в минулому. Багато дорослих вважає, що це проблема. Насправді молодь має рацію. Вона відкидає зайве та обирає лише те, що дійсно важливо. І школа має бути місцем, яке притягує, а не залякує.
Щоб діти хотіли йти туди щодня, вона має не імітувати свою важливість, а давати реальну користь та цінність. Вона має готувати до реального життя не теоретичними знаннями про те, як розв’язати те чи інше рівняння, а розвитком навичок про те, як адаптуватись до змін, як сфокусуватись на досягненні цілі, вибудовувати комунікацію, доводити свою точку зору, знаходити друзів та, не дивлячись на труднощі, продовжувати посміхатись життю і впевнено йти назустріч своїм мріям. Щоб мрії перетворювати в дії.
З вересня школа повного дня та садок MriyDiy працюватимуть і в Києві, за адресою: вул. Набережно-Рибальська, 5.
MriyDiy – це мережа освітніх проєктів: школа повного дня, дитячий садок, дитячі табори, професійні гуртки для дітей, дистанційна школа, екстернат, Батьківський клуб, навчання для освітян, соціальні напрямки та допомога дітям, які тимчасово перебувають за кордоном.
Ознайомитися з діяльністю мережі та навчальними закладами, а також залишити заявку можна за посиланням.