Чи доводилось вам колись у своєму житті стикатись із проблемою відсутності інтересу вашої дитини до навчання? Думаємо, 80%+ дадуть ствердну відповідь. Але якщо говорити про онлайн-навчання? Невже реально організувати навчання в форматі онлайн таким чином, щоб діти з нетерпінням чекали початку уроку? Так, це реально. Як? Своїм досвідом діляться вчителі онлайн-школи SchoolToGo.
Зазвичай онлайн-навчання сприймають як щось тимчасове, поки своя школа закрита (наприклад, так було під час пандемії коронавірусу) або поки не можна буде безпечно відвідувати свою школу для очного навчання (як зараз, в часи війни). Але пандемії проходять і з’являються, це наша реальність, війна однозначно завершиться, нашою перемогою (Слава Україні!), але повірте, онлайн-навчання нікуди не подінеться. Воно буде не таким масштабним, як у кризові періоди.
В «нормальному» житті в майбутньому онлайн-навчання трансформується в змішаний формат, те, що англійською називається blended learning. І питання мотивації своїх дітей в онлайн-навчанні буде актуальним завжди.
Методологиня SchoolToGo Надія Гончар акцентує на такій перевазі онлайн-навчання, як індивідуальний підхід: «При традиційному навчанні вчителеві досить важко приділити необхідну кількість уваги всім учням, підлаштуватися під темп роботи кожного. Використання дистанційних технологій підходить для організації індивідуального підходу. Крім того, що учень сам обирає собі темп навчання, він може оперативно отримати у викладача відповіді на свої питання». І хоча, за словами пані Гончар, ключовим мінусом онлайн-навчання вважають брак живого спілкування, за умови його грамотної організації, такий навчальний формат може бути не тільки змістовним, але й цікавим. Учнів насамперед навчають правил безпечної поведінки в інтернеті, культурі спілкування. «В час цифровізації життя, діти і так багато часу проводять за гаджетами, спілкуються, знаходять друзів. Діти, які проходять онлайн-навчання більш адаптовані до викликів», – підкреслює методологиня SchoolToGo.
Мотивація в початковій школі
Поговоримо про те, як викликати інтерес до навчання у наймолодших школяриків.
Інна Яременко, вчителька початкових класів SchoolToGo, у своїй навчальній діяльності використовує декілька прийомів мотивації, з якими пропонує познайомити і вас, дорогі читачі:
-
При знайомстві з дітьми не перенавантажуємо їх великою кількістю завдань, орієнтуємося на вікову категорію та зв’язок із життям. Найкраще використати те, що для них найбільш актуально: улюблені мультики, домашні улюбленці, прочитані книги тощо. В результаті відбудеться знайомство і дітки знайдуть собі друзів за спільними інтересами.
-
Важливо підкреслити щось із розповіді дітей, у такий спосіб учні відчують себе важливими й будуть висловлювати свої думки.
-
Звертаємо увагу на важливості відповіді кожної дитини, але не вимагаємо їх розповідати щось, якщо вони не мають бажання, дайте час звикнути, послухати інших.
-
Відповідь дослуховуємо до кінця, навіть коли вона не завжди правильна. Бо навчання – це процес, де кожен може припуститися помилки, але важливо не боятися помилитись, а вміти зрозуміти і виправити.
За словами пані Яременко, дитяча допитливість, рушійною силою якої є інстинктивний оптимізм, – це найкраща нагорода або підкріплення, необхідні їм для залучення в новий вид діяльності. Таке внутрішнє прагнення відоме як внутрішня мотивація –другий найважливіший фактор успішного навчання. Маленькі діти займаються будь-якою діяльністю не тому, що вони мотивовані з боку, а тому, що просто отримують задоволення від своїх занять.
Вчителі є авторитетом для більшості дітей: «Діти бачать, діти повторюють. Вони спостерігають за поведінкою, за вимовою, за творчістю вчителя. І важливим є те, що вони бачать, як вчитель сам розвивається і навчається, як ділиться цікавою інформацією, як змінюються уроки, що нового на них використовується». Тому вчителька рекомендує педагогам багато читати, дивитись пізнавальні фільми, вчитись, розвиватись самим та включати в цей процес своїх учнів.
Онлайн-навчання та педагогіка партнерства
«На власному досвіді переконуюся в тому, що вчителю онлайн-школи до снаги створити атмосферу, що сприяє розвитку ініціативності та креативності дітей. Вони, до прикладу, можуть спочатку обрати з переліку, а потім і самі запропонувати формат окремого уроку (інтерв’ю з учителем (або з кимось іншим), квест, чаювання, мовна кав’ярня, екоурок, сімейний урок, урок із домашнім улюбленцем тощо), спосіб виконання завдань, презентації ідей або їх реалізації У такі моменти дитина якраз і відчуває свою цінність, значущість і потрібність, адже вона не тільки бере на себе ініціативу, а й відповідає за результат», – ділиться своїми методами вчителька української мови та літератури SchoolToGo Людмила Ющенко.
На її переконання, особистість учителя, який сам проявляє активність і небайдужість у роботі, для дитини є потужним мотиватором: «Здобувачі освіти навіть через монітор відчувають енергетику педагога й фактично відразу нею проймаються».
Звичайно ж, важливим чинником зацікавлення дітей до навчання є активна участь дорослих в освітньому процесі онлайн-школи. За словами пані Ющенко, сучасні заклади дбають про створення умов не тільки для зростання й розвитку учнів і учениць, а й для ефективної комунікації з сім’ями. «Завдяки широкому спектру форм взаємодії школи й родини (анкетування, блоги, сайти, вебінари, онлайн-майстеркласи, онлайн-практикуми, онлайн-тренінги, обговорення в чатах тощо) батьки мають змогу отримувати фахову підтримку й допомогу у вирішенні питань психолого-педагогічного характеру та водночас формуванні власних компетентностей (комунікативної, здоров’язбережувальної, психологічної, медіа- чи фінансової грамотності тощо). За таких умов у дорослих з’являється вагомий аргумент для заохочення дитини до пізнавального процесу. І, можливо, тоді доведеться витрачати менше часу на пояснення, чому потрібно вчитися?..»
Залученість-зацікавленість-мотивація
Микола Тарасюк, вчитель інформатики SchoolToGo та фіналіст премії Global Teachers Prize Ukraine 2020, переконаний, що професіоналізм вчителя ЗАВЖДИ визначається здобутками його учнів.
Вчитель ділиться досвідом залучення учнів у своєму предметі. За його словами, свою основну задачу бачить в тому, щоб діти спочатку розуміли, з якою інформацією вони працюють, як її відфільтрувати та як застосовувати вивчений матеріал: «Я це організовую через ігрові ситуації. Наприклад, ми – ІТ-компанія, до якої звернувся замовник з терміновим проєктом. За короткий термін ми повинні виконати замовлення. Одразу знайомимось з професіями в ІТ та їхньою діяльністю в компанії, відпрацьовуємо навички роботи в команді та відповідальність за отриманий результат. З сьогоднішнім поколінням не можна взаємодіяти як десять років тому. Діти зараз інші і їх треба мотивувати, спонукати до діяльності, інколи переконувати».
Такий експеримент пан Тарасюк проводив протягом року з учнем шостого класу Михайлом і надавав йому можливості проводити майстеркласи для дітей нашого гуртка. «Для хлопця ця гра була цікавою в тому плані, що він був вчителем, і йому доводилось вивчати не лише інформацію по програмі, а й багато різного для зацікавлення дітей. Таким чином сам Мишко швидкими темпами розвивався і зрозумілою мовою доносив інформацію іншим».
Також вчитель інформатики у своїй роботі робить неабиякі акценти на розкритті потенціалу дитини: «Дітям завжди треба пропонувати вибір, щоб вони могли себе швидше знайти. Я пропоную можливості брати участь в різноманітних конкурсах, де можна самому відповідати за свій результат так і в командних проєктах працювати на благо колективу. Більшість дітей мають крутезні здібності, але ховаються і живуть у своєму світі».
Пан Тарасюк рекомендує колегам переходити на мову спілкування дітей і показувати, що для вас цікаво все, про що розповідають діти: «У дітей ви ще більше навчитесь і саме діти змусять вас ще більше готуватись».
Досвідом мотивування школярів до навчання поділився вчитель української мови й літератури, а також фіналіст Global Teachers Prize Ukraine 2018 Олександр Черкас. За його словами, зацікавити дітей вчитися під час війни – задачка з зірочкою, досить відповідальний процес із мегаважливим викликом «Не нашкодь». «Мені пощастило: українську мову та літературу вивчати хочуть усі, ну майже всі мої учні та учениці. Коли є бажання, то можна не витрачати час на мотивацію, а відразу витворяти те, що хочеш ти й що хоче твоє учнівство. Тому на наших онлайн-уроках у безпечному освітньому просторі ми кожного разу все більше й більше закохуємося в барви солов’їної різними способами: граємо, помиляємося, аналізуємо, мислимо, творимо» – розповідає вчитель.
Як результат на уроках пана Черкаса діти мають високі оцінки, глибокі знання та безцінне – любов до української культури. «Полюбляю експериментувати. Віртуальні екскурсії до музеїв, мандрівки незламними містами України, квести, проєкти, технології перевернутого навчання, авторські збірки поезій, есе, музичні гурти, кулінарні шоу, батли, поетичні паради, відеопоезії, дописи в соцмережах, зйомки сторис, створення сайтів, блогів, президентські вибори, спів, танці, руханки, гра на музичних інструментах, візити батьків на заняття в ролі експертів – це та багато іншого може зацікавити у вивченні основних предметів НУШ – української мови та літератури».
Технології вражають
Як використовувати останні технологічні новації в навчальному процесі та зробити його цікавим й пізнавальним, ділиться вчитель географії та історії SchoolToGo Ігор Кучер.
«У своїх уроках географії я традиційно спираюсь на формування базових знань і навичок. Для цього використовую платформу Teemea, де є можливість зібрати для учнів усі необхідні базові і додаткові інструментарії: презентацію із заданої теми, відповідну тему підручника, відеоматеріали, пряме посилання для онлайн-екскурсій різними регіонами України та світу, наприклад, включно з 3D онлайн-екскурсією українською антарктичною станцією «Академік Вернадський» – розповідає вчитель.
Перевірку знань учнями карти пан Кучер зазвичай проводить за допомогою онлайн-сервісу LearningApps.org. Водночас сервіс Google Планета Земля дозволяє вивчати з учнями різноманітні куточки світу – від пустельних регіонів (наприклад, Сахари, Атаками) до густозаселених регіонів світу (наприклад, Лондон чи Дакка). В останньому прикладі можна наочно зрозуміти і проаналізувати різницю в соціально-економічному рівні розвитку за вторинними ознаками, такими як якість будівель, кількість авто на дорогах, якість доріг та ін.
«Стрімкий розвиток нейромереж, який спостерігається в останні роки, дав можливість почати використовувати і їх можливості на уроках географії. Так, наприклад, сайт «На урок» створив на основі технології Chat GPT симулянт спілкування з історичними постатями, що дозволило імітувати діалоги дітей з відомими особистостями попередніх епох, такими як Магеллан, Володимир Вернадський, Тарас Шевченко та ін.», – підкреслює педагог.
Не нашкодь!
Досвід та поради наших педагогів щодо апробованих способів викликати у дітей інтерес до навчання ви можете адаптовувати під свої умови та стиль викладання.
Але чи є якісь заборонені прийоми? Які дії можуть не те що знищити інтерес вашої дитини до онлайн-навчання, а ще й відвернути від школи в цілому? Своїм поглядом ділиться Ольга Рузанова, вчителька біології SchoolToGo, амбасадорка фінансової грамотності від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. На її переконання, не можна допускати такі помилки, як:
- Примусове вимкнення мікрофона в учня
Шкода тих дітей, чиї мікрофони вчитель вимикає на початку уроку, мотивуючи це тим, що ввімкнений мікрофон буде заважати іншим учням. Це метод авторитарного і не зацікавленого у якісній комунікації педагога. Краще домовитись з учнями: коли про правила взаємної ввічливості, які діють під час роботи з увімкненими мікрофонами», – наголошу пані Рузанова.
- Підвищення голосу
Підвищення голосу неприємне і принизливе і під час онлайн уроку може стати неабияким подразником для учнівських вух (особливо для тих, хто ні в чому не винен). А ось «налякати» чи «навести лад» йому навряд під силу. Треба поважати особистість дитини.
- Мало часу з учнями онлайн
Ваша зацікавленість у взаємодії з учнями – ба навіть через екран – вкрай важлива! Діти хочуть спілкуватися зі своїм учителем, бачити його емоції й показувати свої. І, звісно ж, взаємодіяти з однокласниками й вчителем під час обговорень та за допомогою цікавих онлайн-інструментів.
- «Чорні іконки» під час онлайн-уроку
Діти частенько намагаються вдатися до хитрощів, щоб бути на уроці з вимкненою камерою: «Вдома не прибрано», «Кішка бігає», «Молодші братики-сестрички ходять перед камерою». Хай там як, камери під час уроку вмикати варто – і вчителю, і учням. Це дисциплінує, сприяє діловій атмосфері, допомагає комунікувати ефективніше.
- Ігнорування безпеки
Застосунок Meet — найпопулярніший інструмент для онлайн-освіти. Але на уроки можуть увірватися сторонні «жартівники» з лайкою чи провокативними матеріалами. Щоб прикрості не трапилось, не нехтуйте правилами безпеки.
Встановіть пароль для конференцій, найкраще — на кожну подію.
Не пускайте на урок сторонніх осіб. Посилання на онлайн-уроки не давайте публічно.
- Вилучення учня примусово
Примусове позбавлення учня права бути присутнім на онлайн-уроці за допомогою роз’єднання зв’язку. Але це вкрай неетично, навіть, якщо учень вас роздратував, хай навіть і сильно (це проблема не учня, а самого вчителя та його майстерності). Треба знайти такому учню особливий вид діяльності.
P. S.: Шановні колеги-педагоги, батьки та всі, кому цікавий процес організації навчального процесу в онлайн-школі. Ми щиро ділимось своїм досвідом та ідеями стосовно навчання для того, щоб бути корисними освітнім закладам, родинам та дітям і зробити навчання останніх – цікавим, пізнавальним, гармонійним та інтерактивним. Головне – щастя дітей, адже вони – наше з вами майбутнє.
Якщо ви бажаєте, щоб ми якусь тему розкрили детальніше – пишіть на адресу [email protected].
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.