Учителі та науковці дедалі частіше б’ють на сполох: діти йдуть до школи, не вміючи правильно тримати олівець, застібати куртку чи зав’язувати шнурки. Що сталося з навичками дрібної моторики, які ще донедавна вважалися базовими?
Емі Горнбек, тренерка-методистка у школах Беверлі-Сіті, США, помітила, що її учні дедалі рідше виконують прості повсякденні дії. Колись вони приходили на заняття з кишенями, повними камінців і дрібних іграшок, а тепер — із телефонами в руках. Вчителька каже: багато з них не можуть застібнути куртку, перегорнути сторінку книжки чи навіть правильно тримати ложку.
Ця проблема не є поодинокою. Опитування, проведене виданням Education Week, показало, що 77% учителів молодших класів у США відзначають труднощі дітей із використанням ручок, олівців і ножиць. Крім того, 69% педагогів зауважили, що школярам складніше зав’язувати шнурки, ніж п’ять років тому.
Науковці припускають, що пандемія могла лише загострити проблему. Дослідження, проведене американськими вченими серед 250 немовлят, народжених у перший рік пандемії, виявило, що вони мали нижчі показники розвитку дрібної моторики у віці шести місяців порівняно з дітьми, народженими раніше. Лорен Шаффрі, дослідниця з Нью-Йоркського університету, зазначає, що це могло бути наслідком підвищеного стресу у вагітних або змін у середовищі, де зростали немовлята.
Залишаючись вдома з батьками, які працюють, багато дітей проводили більше часу перед екранами. Дослідження підтверджують, що збільшення часу за гаджетами пов’язане зі зниженням моторних навичок.
Втім, деякі фахівці, зокрема Стівен Барнетт із Національного інституту досліджень ранньої освіти, вважають, що ця тенденція почалася ще до пандемії. Він пояснює, що поступова втрата моторики зумовлена не лише карантинними обмеженнями, а й загальними змінами у дитячому дозвіллі.
Сьогоднішні діти менше ліплять, малюють і будують вежі з кубиків. Водночас вони більше використовують сенсорні екрани, що не потребують складних координаційних рухів. Навіть якщо дитина працює з електронним планшетом для малювання чи математичних вправ, це не розвиває тих самих навичок, що звичайні олівці та ножиці.
Емі Горнбек також вказує на зміну іграшок: пазли та конструктори поступилися місцем магнітним наборам, які не вимагають особливої точності чи терпіння. Крім того, сучасний дитячий одяг часто не має ґудзиків і блискавок, що зменшує потребу у тренуванні пальців.
Ще одна проблема — зниження інтересу до читання. Вчителька розповідає, що у трьох з чотирьох класів, які вона відвідувала, жодна дитина за три години не підійшла до зони читання. Тим часом перегортання сторінок книги, слідування за текстом і зосередження на історії — це важливі навички, що розвивають не лише моторику, а й увагу.
Фахівці радять батькам поступово повертати у життя дитини вправи на дрібну моторику. Для цього не потрібно виділяти спеціальний час — достатньо включати їх у повсякденні справи:
дозволити дитині самостійно застібати ґудзики і зав’язувати шнурки;
ліпити з пластиліну або глини;
різати папір, клеїти аплікації;
використовувати ножиці для приготування їжі, наприклад, різати зелень;
збирати дрібні предмети, як-от жолуді, камінці чи ґудзики;
стискати мочалки у ванні або переливати воду з чашки у чашку.
Емі Горнбек додає, що варто уникати конкуренції між фізичними заняттями та гаджетами. Наприклад, не потрібно вимикати мультфільм, щоб дитина почала щось вирізати — краще плавно включати корисні активності у її день.
Науковці також наголошують: довготривале використання цифрових пристроїв має значний вплив на мозок дітей. Хоча є і позитивні ефекти, вони не перекривають загальну тенденцію до зниження уваги, уповільнення когнітивних процесів і ослаблення дрібної моторики.
Рішення просте: більше живого спілкування, більше фізичних занять і більше часу без екранів. Це допоможе дітям не лише стати спритнішими, а й краще навчатися та легше адаптуватися до світу без гаджетів.
Переклад з англійської Kids are losing fine motor skills—and screens might be to blame
{{read_more|Читайте також| 6722, 1147}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram