Osvitanova.com.ua

Як гаджети впливають на дитинство та як батькам знайти баланс між користю і шкодою? На ці запитання відповідає психологиня Ліцею «Едюкейтор» у рамках статті, що виходить в межах марафону «Свідоме батьківство: шлях до гармонії». Захід проводиться Ліцеєм «Едюкейтор» з 28 січня по 6 лютого. Долучитися до марафону та отримати більше корисних матеріалів можна, зареєструвавшись за цим посиланням.

Епоха диджиталізації – це новий підвид симбіозу гаджетів і нашої щоденної рутини.

Мобільні телефони, планшети, соціальні мережі, електронні пошти та різноманітні застосунки стали невіддільною частини життя сучасного покоління – як дорослих, так і дітей, адже вони відкривають доступ до невичерпних ресурсів інформації та розважального контенту.

Позитивний вплив

Технічний прогрес став поштовхом до відкриття та використання нових інструментів для пізнання світу й розвитку особистості. Саме за допомогою гаджетів діти отримують широкий спектр можливостей – від розвитку академічних навичок (читання, вимова, вивчення іноземних мов) до розвитку софт-скілів (дрібної моторики, креативності, критичного мислення, уваги, комунікативності, пізнання світу професій).

Негативний вплив

Неконтрольоване використання гаджетів може призвести до запозичення негативних патернів поведінки, коли інформація не відповідає віку; зниження навчальної мотивації; проблем зі сном; що своєю чергою тягне за собою ще багато різних аспектів.

Важливо пам’ятати, що реєструвати дітей у соціальних мережах можна:

Facebook, Instagram, TikTok: з 13 років. WhatsApp: з 16 років у Європейському Союзі, з 13 років в інших регіонах. YouTube: з 13 років для створення власного облікового запису, але доступ до відео можна отримати раніше під контролем батьків через YouTube Kids. Ігри (телефон, комп’ютер): відповідно до вікової категорії гри.

Рекомендації для батьків дітей 6-9 років

Діти 6-9 років потребують додаткової уваги до вибору контенту. У цій категорії вони легко сприймають інформацію й можуть бути вразливими до негативного або сильної стимуляції. Вони дуже чутливі до яскравих образів, звуків та інформації. Негативний або агресивний контент може вплинути на їхній емоційний стан, викликати страх, тривожність або агресію.

Важливо допомагати обирати мультфільми, ігри та програми, які вони дивляться, забезпечуючи, щоб контент відповідав їхньому віку та розвитку.

Після гри на гаджетах важливо розмовляти з дітьми про їхні враження та емоції. Це дає можливість зрозуміти, як вони реагують на побачене, і за потреби скоригувати свій досвід.

Позитивний контент, як-от навчальні програми, розвивальні ігри та мультфільми з добрими сюжетами, сприяє формуванню здорового емоційного фону.

Батьки – значущі дорослі в житті своїх школярів. Якщо вони займають активну позицію у цифровому житті своїх дітей, допомагаючи їм усвідомити побачене, пояснювати складні моменти та надавати підтримку у разі виникнення негативних емоцій, це допомагає вибудовувати цифрову грамотність молодого покоління.

Рекомендації для батьків дітей 9-12 років

Дітям у віці 9-12 років важко встояти перед можливостями, які пропонують гаджети. У цьому віці вони починають більш самостійно ухвалювати рішення, зокрема щодо використання гаджетів.

Вони прагнуть до самовираження через соціальні мережі, ігри та контент, що робить контроль складнішим.

Мотивами активного використання можуть бути потреба в соціалізації, комунікації або ж відсутність друзів і бажання жити більше у віртуальному світі. Ігри на гаджетах задовольняють природну потребу дітей у грі, але можуть витісняти реальну ігрову активність, що важливо для розвитку соціальних та фізичних навичок.

Саме тому дорослі постійно шукають лайфхаки для контролю онлайн-часу своїх дітей – від батьківського контролю до відбирання телефону чи планшету. Але це веде за собою протести, образи та конфлікти, адже діти вимагають постійно більше часу.

Почнімо з батьківського контролю.

Коли діти вчаться ходити, батьки завжди пояснюють: ось тут слизько, а тут можна забитися, ось гаряче, і показують своїм прикладом, як реагувати і уникати небезпек. А як з телефонами, іграми та контентом? Чи спілкуєтесь ви з дитиною, чому син чи донька підписані саме на цей YouTube-канал або грають у цю гру? Чи пробували показати одну зі своїх підписок і розповісти, чому саме вона?

Якщо встановити обмеження по контенту і по часу не лише дітям, а й дорослим, це може показати, що ви не обмежуєте дитину без причин, а стаєте прикладом, і спільно рухаєтесь до мети.

Панацеї від гаджетів, мабуть, не існує, але завжди можна шукати варіанти домовленостей не лише з боку заборон, а й з позиції пошуку компромісів. Які б обмеження ми не встановлювали, діти щодня стикаються з віртуальним світом. Довіра, власний приклад і розвиток критичного мислення можуть бути вашою панацеєю в питанні гаджетів.

Щоб перевірити на практиці теорію, спробуйте домовитися з вашою дитиною про спільні обмеження в часі користування гаджетами і робіть скріншоти екранного часу протягом тижня. Чи вдається і дорослим, і дітям дотримуватись встановлених рамок?

Обміняйтеся зі своєю дитиною думками щодо того, на який канал варто підписатися, і спробуйте подивитися контент протягом трьох днів. Чи додасть це більше тем для спілкування?

Як батькам встановити баланс у використанні гаджетів

За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ):

Діти до 2 років не повинні використовувати гаджети взагалі. Діти віком 2-4 роки можуть користуватися електронними пристроями не більше ніж 1 година на день. Старші діти та дорослі мають обмежувати час за екранами до 2 годин на день.

Діти не здатні самостійно контролювати час використання гаджетів. Без обмежень це може призвести до залежності, зниження соціальної активності та проблем зі здоров’ям. Тому участь батьків у цьому процесі є ключовою.

Рекомендації для батьків:

Домовитися з дитиною про обмеження. Час за гаджетами має бути не більше ніж 2 години на день, враховуючи ігри, відео та мультфільми. Використовувати спеціальні додатки. Встановіть програми, які блокують доступ до гаджета після досягнення ліміту часу. Контролювати контент. Перевіряйте, що дивиться дитина, в які ігри грає, і обговорюйте це разом. Це допоможе уникнути впливу шкідливого контенту. Враховувати перебільшення ліміту. Якщо час за гаджетом перевищено, обмежте його на наступний день, щоб навчити дитину відповідальності. Не карати забиранням гаджетів. Це лише підвищує їхню цінність. Краще пояснити важливість правил і разом шукати компроміси.

Без участі батьків цей процес неможливий, адже саме вони задають тон і створюють правила, які допомагають дитині зберігати баланс між онлайн- і офлайн-життям.

 

Гаджети можуть бути як корисним інструментом для розвитку дитини, так і джерелом ризиків, якщо їх використання не контролюється. Баланс між користю і шкодою можна знайти завдяки довірливим стосункам, відкритому спілкуванню та власному прикладу батьків. Установлення спільних обмежень і обговорення цифрових вподобань допомагає не лише уникнути конфліктів, а й сприяє формуванню цифрової грамотності та критичного мислення у дітей.

{{read_more|Читайте також| 4002, 6111}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: