Батьки – це найперші інструктори в питаннях моральності для своїх дітей, але батьки не завжди використовують свій вплив через помилкове розуміння деяких аспектів виховання. У цілому, існує сім виховних міфів, які особливо згубні для морального IQ дитини, тобто для її морального інтелекту, пише childdevelop.
Поняття «моральний інтелект» вперше було введене у науковий обіг у 1994 році американською філософинею Джуді А. Босс (Judith A. Boss) в статті «The Anatomy of Moral Intelligence», опублікованій в журналі Educational Theory.
У цій праці Босс описала моральний інтелект як окрему форму інтелекту, яка:
дозволяє виносити моральні судження;
здійснювати моральний вибір;
відчувати наслідки власних дій;
усвідомлювати моральні цінності — емпатію, моральну чутливість та інше.
Вона розглядає його як автономний різновид множинного інтелекту, пов’язаний з розвитком когнітивних, біологічних та соціальних аспектів людської поведінки
Одне можна сказати напевно: діти не народжуються з високою моральністю. Моральний IQ треба розвивати. Краща школа для навчання важливих якостей цільної натури – це рідний дім, сім'я. Найчастіше батьки думають, що ці навички та особистісні риси розвиваються природним шляхом, але це велика помилка. Для того щоб діти набули стійких моральних принципів та переконань, батьки повинні цілеспрямовано моделювати, підкріплювати та вчити дітей чеснот і принципів, що є складниками морального IQ. Якщо цього не робити, діти, швидше за все, не набудуть відповідних моральних переконань і стануть морально беззахисними та вразливими.
Більшість з нас погодяться з тим, що існують деякі «даності», які ми не можемо змінити в наших дітях, такі як їхня генетична будова та вроджений темперамент. Але навіть вони підлягають коригуванню. Дослідження підтверджують це. Дванадцятирічне дослідження сімдесяти двох пар генетично пов'язаних підлітків доводить, що їхні біологічні схильності можуть або розвиватись, або пригнічуватися залежно від реакції батьків. Висновок: біологія – це не доля, але лише в тому випадку, якщо батьки розуміють, що велика частина відповідальності за виховання дітей гідними й моральними людьми лежить саме на них – батьках. Якщо ставитись до дітей відповідно і свідомо вчити їх моральних принципів і переконань, вони, швидше за все, стануть високоморальними людьми, і дослідження це також підтверджують. Але перший важливий крок полягає в розумінні батьками того факту, що саме від них залежить, якими виростуть їхні діти.
Дослідження підтверджують, що етичне зростання – це безперервний процес, що охоплює весь період життя наших дітей. Насправді сучасні дослідження стверджують, що частина мозку, відповідальна за формування свідомості й високої моралі, повністю розвивається в чоловіків до 21 року. Юнацькі роки – це той вік, коли діти при прийнятті складних моральних рішень найбільше потребують наставництва дорослих. Тому зусилля батьків при вихованні моральності повинні бути безперервними й не припинятись у підлітковому віці, тобто в той період, коли батьки часто помилково вважають, що моральний розвиток дитини зупинився.
Результати досліджень показують, що хоча однолітки й мають величезний моральний вплив, батьки впливають на своїх дітей у найбільш важливих питаннях моралі, таких як релігія, освіта й моральні цінності. Вплив однолітків більше відбувається на побутовому рівні, наприклад, у таких питаннях, як розваги, вибір музики або одягу. Батьки повинні зрозуміти, що вони можуть і повинні впливати на моральний розвиток своїх дітей, оскільки тісніше пов'язані з ними. Висновок: однолітки здійснюють вагомий моральний вплив на дитину тоді, коли батьки допускають це. Сьогодні батьки просто не можуть дозволити собі припуститись такої помилки.
Інтелект не гарантує моральної поведінки. Якщо вам потрібні докази, просто подумайте про таких блискучих лідерів, як Гітлер, Сталін, Ленін. Якщо батьки хочуть домогтись успіху у вихованні високоморальних дітей, вони повинні допомагати своїм дітям не тільки морально думати, а й чинити морально. І це означає, що вони повинні свідомо вчити своїх дітей найважливіших навичок морального IQ, таких як урегулювання конфліктів, співчуття, милосердя, прояв емпатії, управління гнівом, уміння справедливо домовлятись, використовувати самоконтроль тощо. Ми усвідомлюємо, що справжня суть характеру визначається діями, а не просто думками. Якщо діти не знають, як діяти правильно, їхній моральний розвиток неповноцінний. І це знання залежить не від їхніх інтелектуальних здібностей, а від того, чого їх навчили.
Багато батьків помилково чекають того часу, коли їхнім дітям виповниться 6 або 7 років, так званого свідомого віку, щоби почати формувати їхній моральний IQ. До цього віку формуються якості низької моралі, які дуже важко перевиховувати. Правда полягає в тому, що батьки можуть почати розвивати моральність у своєї дитини вже з ясельного віку. Хоча в цьому віці діти зазвичай не мають достатніх когнітивних здібностей для усвідомлення й засвоєння складної моральної аргументації, але саме в ньому зароджуються основні моральні принципи, такі як здійснення самоконтролю, справедливість, повага, співчуття та співпереживання. Таким чином, чим раніше батьки починають культивувати моральні якості своїх дітей, тим більше ймовірність того, що діти виростуть високоморальними людьми.
Сьогоднішні діти виховуються в більш морально нездоровій атмосфері, ніж попередні покоління, і відбувається це із двох причин. По-перше, ряд життєво важливих соціальних факторів, які формують морально цілісний характер дитини, повільно руйнується: наставництво й контроль дорослих над дітьми, приклади високоморальної поведінки, духовна чи релігійна підготовка, повноцінні дорослі стосунки, індивідуальне навчання, чіткі національні цінності, підтримка суспільства, стабільність та адекватність батьків. По-друге, наші діти піддаються постійному впливу ззовні, що йде всупереч із цінностями, які ми намагаємось їм прищепити. Обидва ці фактори ускладнюють виховання моральних дітей. Сьогоднішні батьки більше не можуть сидіти склавши руки та вважати, що їхні діти самі стануть порядними людьми. Свідоме прищеплення моральних чеснот та якостей, які розвивають у дітей високий моральний IQ, –- це найкраща гарантія того, що діти у своєму житті будуть керуватись моральними принципами. Перший крок, який варто зробити батькам, щоб діти виросли моральними людьми, полягає в тому, щоб розвіяти ці сім шкідливих міфів.
{{read_more|Читайте також| 4772, 4352}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram