Світова практика показує, що якісна реформа освіти є найкращою інвестицією в майбутнє країни. Досвід реформування освіти в яких країнах міг би бути найбільш цікавим і показовим для України з огляду на наші ментальні неоднорідності і соціальну дезінтегрованість? Катерина Ясько, психолог, едуколог, громадський діяч, соціальний підприємець, про освіту в Дубаї.
Наразі в Україні триває реформа освіти. У серпні 2016 Міністерством освіти і науки було представлено Концепцію нової української школи, в основі якої лежать ключові новації, які запрацюють з 2018 року – подовження загального навчального циклу в школах до 12 років, новий зміст програм, зміна парадигми у відносинах між вчителем і учнем — від вчителя як джерела знань до партнера у розвитку, а також компетентнісний підхід.
Компетентнісний підхід є кращою світовою практикою таких прогресивних країн, як Польща, Сінгапур, Фінляндія та багато інших. Суть компетентнісного підходу полягає в тому, що замість освіти, спрямованої на отримання знань (які знаходяться в 5-секундному доступі з будь-якого гаджету), зусилля учасників освітнього процесу спрямовуються на засвоєння учнем навичок і компетентностей –– «динамічної комбінації знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність».
Дивіться найповніший каталог незалжених навчальних закладів України. Тут ви зможете підібрати найкращий заклад для вашої дитини
Загальновідомо, що в найбільш прогресивних і далекоглядних країнах освіта є шляхом реалізації довгострокового Бачення розвитку держави. Утім, Україна не має бачення свого розвитку. Вже котрий рік країна перебуває у стані політичної і економічної кризи, соціальної дезінтеграції між представниками різних регіонів через політичні, релігійні, мовні та інші соціальні питання. Проте чи є поточна реформа освіти гідною відповіддю на складність, з якою стикається Україна? Зокрема, хронічний стрес і психологічне виснаження через війну на сході і політичну невизначеність, соціальну апатію, масштабну еміграцію? Чи засновується Концепція нової української школи дійсно на найкращому досвіді з того, що пропонує світова практика? З яких країн Україна ще могла би брати приклад?
Я не є чиновником в сфері освіти і не маю прямого відношення до державотворення. Проте як свідомий громадянин і мама трьох маленьких українців я хочу, щоб реформа найскладнішої та найвідповідальнішої сфери, від якої залежить майбутнє 40-мільйонної нації, засновувалася на досвіді найпрогресивніших країн світу як в плані освіти, так і в плані державотворення. Адже світова практика показує, що якісна реформа освіти є найкращою інвестицією в майбутнє країни.
Отже, я задалася питанням: досвід реформування освіти в яких країнах міг би бути найбільш цікавим і показовим для України з огляду на наші ментальні неоднорідності і соціальну дезінтегрованість?
У період з 2013 по 2016 рік у Міжнародному звіті з щастя Україна опустилася з 87 на 123 місце. Як бути з цим? Як долати соціальні проблеми і не пасти задніх, тоді як деякі інші країни використовуюсь найкращі соціальні технології для подолання розбіжностей і ставлять собі за мету досягнення суцільного благополуччя?
У процесі власного пошуку відповідей на ці питання мене особливо зацікавив кейс Об’єднаних Арабських Еміратів, зокрема емірату Дубай, де на клаптику пустелі, меншої за територію України у 150 разів, мирно співіснують і розвиваються представники 200 національностей. Місто Дубай є одним з світових лідерів розвитку у сфері архітектури, технологій, туризму і освіти. Протягом останніх 3-х років Дубай переживає справжній бум на освітні послуги з боку експатів з усього світу.
Отже, я вирушаю в 2-денну освітню подорож до Дубаю з метою дослідити місцеву систему освіти і поділитися своїми інсайтами з українськими освітянами.
Маю надію, що представлена нижче інформація надихне освітян-реформаторів до роздумів про ефективність організаційно-правового управління та зміст освіти в країні, яка успішно інтегрує 200 народностей і ставить собі за мету стати однією з найщасливіших націй на планеті.
Знайомтесь — це Пранжала Дутта Дас – директор Apple International School (не має відношення до корпорації Apple).
Ми познайомилися у вересні 2016 у Швеції під час навчання, яке проводив професор Гарвардського університету Білла Торберта для психологів, коучів, організаційних консультантів і світових лідерів у сфері освіти.
Пранжала народилася в Індії і багато років працювала там директором міжнародної школи, поки її не покликали очолити школу в Дубаї. Наразі в Apple International School навчається 2 300 дітей з 80 країн світу, включаючи 185 дітей з особливими потребами.
90% населення Дубаї – експати з різних країн світу, тому міжнародних приватних шкіл у місті переважна більшість (185 приватних і лише 7 державних, де навчаються лише жителі Еміратів).
Школа Пранжали – одна з найдешевших приватних шкіл, річний внесок до якої складає приблизно 3000 USD за дитину (загалом річна плата у різних школах сягає від 1000 USD до 30.000 USD за дитину).
Можливість підвищення плати за навчання жорстко регулюється департаментом Міністерства освіти під назвою Knowledge and Human Development Authority (KHDA), але про ці та інші функції цієї диво-організації я писатиму далі.
Пранжела водить мене по школі і натхненно розповідає про спільні досягнення її команди за останні 3 роки.
Її запросили у проект після того, як вкотре під час річної інспекції KHDA школа Apple отримала оцінку «слабка» школа.
Загалом для шкіл у KHDA існує наступна шкала рейтингу: неперевершено (outstanding), дуже добре (very good), добре (good), прийнятно (acceptable), слабко (weak) і дуже слабко (very weak). Подібний висновок KHDA, складений на основі оцінювання за 70 різними параметрами, не дозволяє школі розширятися, приймати нових учнів і підвищувати оплату за навчання. KHDA звертає увагу на все, що тільки можна собі уявити: окрім успішності з 7 основних предметів вони спілкуються з дітьми, педагогами і батьками, оцінюють якість їжі в їдальні й дотримання санітарних і гігієнічних норм, поведінкові звички у дітей (наприклад, чи миють діти руки перед вживанням їжі), якість навчання і корекційного супроводження дітей з особливими потребами та багато іншого.
Якщо школа отримує низькі бали, вона стає неприбутковою для її власників і створює репутаційні проблеми для інших шкіл у їхній мережі. У 2014 році власники мережі з декількох шкіл вирішили запросити Пранжалу Дутта Дас, досвідченого директора з унікальними компетенціями і глобальним мисленням, щоб виправити ситуацію. На сьогоднішній день Пранжалі вдалося покращити результати по 36 з 70 параметрів і під час останньої інспекції школа отримала оцінку «добре». У KHDA вважають, що це надзвичайний результат і Apple International School сьогодні – це ідеальне поєднання ціни та якості освітніх послуг (value for profit).
«Дітям не може не вистачати чогось через брак ресурсів, – каже Пранжала, — наша школа є щасливою школою!»
Ми проходимося по коридорах школи і заходимо в класи. Пранжала пропонує зайти в один з класів молодшої школи, де діти якраз займаються практикою уважності (mindfulness). Виявляється, такий mindfitness для першачків є щоденною рутиною – так вчитель навчає їх долати перезбудження і втому. Я записую частину уроку на відео. Наприкінці нашого спілкування дітки передають вітання своїм одноліткам з України.
Ми з Пранжалою продовжуємо подорож школою. Стіни завішено цитатами про щастя і маленькими серцями, на яких кожна дитина пише про те, що є щастя особисто для неї.
На стінах також багато дитячих витворів на тему технологій, космосу, прийнятих ООН цілей стійкого розвитку 2030. Діти радісно коментують свої витвори, ми фотографуємося. Ще ніколи мені не доводилося бачити стільки різнокольорових посмішок!
Пранжала відкриває щоденник одного з учнів і показує мені викладені англійською і арабською мовами цілі, над якими працюють всі учасники освітнього процесу. Згідно Національного плану і бачення на 2021, ОАЕ мають увійти до топ-20 країн за результатами PISA, топ-15 країн за результатами TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), 100% шкіл повинні мати висококваліфікованих вчителів і т. ін. Спільна мета усієї країни — увійти в топ-5 найщасливіших країн світу за міжнародним рейтингом щастя.
В щоденнику також викладено спільні для всіх учасників освітнього процесу цінності: повага, турбота, віра та орієнтація та міжнародність (глобальне мислення).
Ми ще довго ходимо по школі, спілкуємось про її життя, я дивуюся кожному закуткові, проте Пранжала запевняє, що найпотужніші інсайти ще попереду – завтра вранці разом з її заступником, Ms. Jaya, ми поїдемо у саме KHDA!
У 2016 році Прем’єр-міністр ОАЕ Шейх Мохаммед бін Рашид ал-Мактум оголосив про введення двох нових державних постів — міністра щастя і міністра толерантності.
«Новий пост, державний міністр щастя, координуватиме і рухатиме вперед державну політику, щоб створювати соціальне благо і задоволення» — написав він у своєму Твіттері.
Міністром щастя стала Ohood Al Roumi — п’ята жінка, яка входить до складу Кабінету Міністрів ОАЕ.
На пост міністра толерантності було призначено її Високість Lubna Al Qasimi. Наприкінці 2016 вона представила Кабінету Міністрів Національну Програму толерантності, спрямовану на укріплення цінності толерантності в суспільстві ОАЕ.
Головною метою кожної школи в Дубаї є щаслива людина. Саме так – не розумна, не освічена, не компетентна, а щаслива. У цій країні вважають, що з щасливих дітей, щасливих батьків, щасливих вчителів складається щаслива нація.
Ми їдемо по широкому хайвею, проте з обох боків нас оточує пустеля і деінде можна роздивитися верблюдів. Разом із заступником Пранжали — Ms. Jaya Merпeles ми довго прямуємо в передмістя Дубаї – Академмістечко, в якому розташовано орган влади при Міністерстві освіти ОАЕ, який опікується знаннями і людським розвитком (KHDA).
Knowledge and Human Development Authority (KHDA) — це регуляторний орган Уряду Дубаю, відповідальний за зростання, управління та забезпечення якості приватної освіти і навчання в регіоні.
KHDA підзвітні 185 шкіл і 26 університетів. Тут працюють найкращі кадри — освітяни та інспектори з Англії, США, Фінляндії, Сингапуру, Італії та інших країн світу, які окреслюють стандарти і допомагають ОАЕ впроваджувати найкращі світові практики.
На вході у будівлю, де розташоване KHDA, нас вітають чемні співробітники арабського походження – «How are you today?» («Як Ваші справи сьогодні?»), пропонують чай і ласощі. Ми заходимо у відкритий простір, в якому вирує життя — усюди сидять, рухаються і спілкуються представники усіх можливих рас і національностей. У самому центрі стоїть рояль. Великий зелений папуга каже «hi» усім, хто заходить чи виходить.
Ми прямуємо до meeting room, де на нас чекає «Менеджер з ініціатив по благополуччю, Агент по щастю» (офіційна назва позиції — Wellbeing Innitiatives Manager, Happiness Agent). Її роль – забезпечення шкіл Дубаю методиками і практиками підвищення добробуту і щастя.
Дівчина розповідає про зміни, які відбулися у KHDA за останні роки. Колись це був державний орган, схожий на офіс, і у кожного було робоче місце, люди працювали з 9.00 до 18.00 п’ять разів на тиждень. Після того, як щастя стало національним пріоритетом, колектив KHDA серйозно замислився над тим, наскільки щасливими самі вони відчувають себе на роботі. Серед співробітників було проведено ряд опитувань, після чого Генеральний директор взяв курс на глобальні зміни у KHDA. Вони вирішили забрати стіни та відчинити двері. Це стало поштовхом для встановлення більш близьких зв’язків з їх клієнтами. Офіс перетворився на відкритий простір, з кухнею і спортзалом на кожному поверсі, команди почали працювати в режимі Agile. У співробітників KHDA широкі функції, не зарегульовані посадовими інструкціями. Вони можуть допомагати членам інших команд з дуже різними завданнями. Відповідальна за благополуччя і щастя ділиться: «Іноді мене можна знайти за створенням інфографіки, іноді за аналітикою статистичних даних, час від часу за організацією подій для шкіл. Головне, що об’єднує весь наш чудовий колектив – це спільна еволюційна мета. «Ми працюємо не на департаменти, а на місію!»
Задоволення споживачів є частиною державної політики Дубая. Починаючи з себе, KHDA регулярно проводить дослідження рівня задоволення і залученості своїх працівників і клієнтів, а також дослідження рівня щастя на роботі (за допомогою «Happiness at work survey»). Миттєвий зворотній зв’язок працює в тому числі і на виході з KHDA.
Співробітниця KHDA розповідає, що вони завжди вживають позитивний підхід і намагаються звертати увагу на кращі сторони школи. Ще сім років тому школи працювали в конкурентній парадигмі, для них було незвично відкривати свої двері гостям і ділитися своїми напрацюваннями з іншими школами. Сьогодні, оскільки школи генерують великі прибутки своїм власникам, конкуренція між ними ще більша, проте вони відкриті і раді ділитися і підтримувати інші школи.
Приватні школи можуть обрати для себе один з 16 різних офіційно затверджених курикулумів. Найпопулярнішими є курикулуми Великобританії, США та Індії. Школи дуже різні, проте всі вони контролюються в рамках єдиної для всіх еміратів системи інспекції шкіл. Незалежно від того, за якою програмою розвитку рухається школа, всі вони мають досягати однакових результатів. Кожного року KHDA публікує офіційний звіт, в якому описуються всі сильні і слабкі сторони кожної школи.
У 2012 році освітянами і для освітян було створено платформу «What works» («Що працює») для того, щоб ділитися своїми найкращими напрацюваннями в парадигмі позитивних змін (appreciative inquiry). Вчителі зустрічаються три рази на рік, останню тему платформи було присвячено темі «Толерантності» у школах.
На сайті What Works розповідається: «Рух What Works розпочався з простого питання: а якщо? Якщо замість конкуренції школи Дубаю фокусувались би на співробітництві? Якщо б ми спрямовували більше уваги на позитивну практику і менше на негативні речі?
З вересня 2012 в подіях «What works» взяло участь 15.000 вчителів, які відвідали 500 воркшопів під час 18 подій. Завдяки «What works» було створено емпатійну екосистему шкіл, вчителів, батьків і учнів, які розуміють і цінять роль кожного в покращенні освіти в Дубаї.
Для того, щоб стимулювати співробітництво між школами, ті з них, які мають оцінку «outstanding», можуть замість річної інспекції обрати підтримку більш слабкої школи, щоб допомоги вивести її на новий рівень. В таких випадках це стає спільною задачею усього колективу сильнішої школи. При цьому загальноприйнятно, щоб сильні школи запозичували кращі практики у слабших, адже у всіх школах є чудові вчителі з креативними ідеями. Цей проект носить назву «Abundance Project» («Проект Достаток»).
Інститутів і курсів підвищення кваліфікації вчителів як таких не існує, проте школи регулярно наймають консультантів та тренерів для роботи зі своїми лідерами і педагогами. KHDA – «регуляторний орган», який задає стандарти і оцінює якість результату, проте не втручається в розвиток і рекрутинг вчителів. Його місія – задавати стандарти, давати зворотній зв’язок, фасилітувати, створювати простір для зв’язків, надихати.
У всі активності KHDA вплетено лейтмотив позитивної освіти, в основі якої лежать принципи позитивної психології. Тут вірять в те, що благополуччя учнів є ключовим елементом академічного успіху, і що навчати потрібно не тільки розум, але й серце (KHDA: «We believe in educating the mind and educating the heart»).
Для забезпечення фізичного, ментального та соціального благополуччя дітей у школах Дубая KHDA проводить наступні активності:
У партнерстві з компанією WestEd California було проведено перше дослідження психологічного клімату в школах Дубаї – зокрема, наскільки діти відчувають себе щасливими «School of Hearts and Minds Survey»). У 2016/2017 роках було опитано 23 000 учнів, 9 000 вчителів і 37 000 батьків.
За результатами дослідження,
77% дітей у 5-8 класах і 76% дітей у 9-12 класах відповіли, що відчувають себе щасливими у своїй школі. 96% батьків зазначили, що їх діти насолоджуються перебуванням у школі. 95% вчителів сказали, що насолоджуються роботою в школі.Школи в Дубаї створюють і розвивають оточуюче середовище, спрямоване на виховання та навчання дітей життєвим навичкам.
75% дітей відповіли, що «дорослі у цій школі допомагають мені ставати кращою людиною і піклуватися про інших». 89% батьків кажуть, що дуже щасливі від того, як школа допомагає дитині ставати кращою людиною і піклуватися про інших. 98% вчителів відповіли, що дорослі у цій школі допомагають кожній дитині ставати кращою людиною і піклуватися про інших.У школах Дубая учні встановлюють зв’язки, відкривають і будують позитивні стосунки, культивують наполегливість і психологічну пружність, заохочують позитивну поведінку між учнями.
Згідно з опитуванням,
73% дітей 5-8 класів і 74% дітей 9-12 класів вважають, що вчителі та інші дорослі піклуються про них. 94% батьків маленьких дітей відповідають, що один з членів родини регулярно читає дітям. 85% батьків старших дітей відповідають, що їх діти регулярно самостійно читають заради власного задоволення. 81% дітей 5-8 класів відмічають, що вони продовжують працювати і працювати, поки не досягають правильного результату. 90% дітей 9-12 класів кажуть, що можуть робити будь-що, якщо стараються. 82% учнів 5-8 класів і 84% 9-12 класів кажуть, що почувають себе у школі безпечно. 80% дітей відповідають, що вчителі заохочують дітей піклуватися один про одного і ставитися один до одного з повагою. 72% учнів добре ставляться один до одного і випадки булінгу трапляються рідко.У школах Дубая вважать, що шлях до кращого навчання лежить через здоров’я учнів.
76% учнів 5-8 класів і 54% учнів 9-12 класів відповіли, що «прийшли зі школи додому з відчуттям, ніби вони добре відпочили». 93% учнів 5-8 класів і 89% учнів 9-12 класів подобається бути фізично активними.Ділитися щастям є одним з державних пріоритетів ОАЕ:
Школи, підзвітні KHDA, беруть участь у Національній Програмі щастя і позитивності, спрямованій на впровадженні програм позитивної освіти в усіх школах ОАЕ.
Соціальна медійна кaмпанія TeachersofDubai спрямована на поширення позитивних історій від вчителів Дубая і допомагає об’єднати зусилля громади на підтримку вчителів і вчителювання.
Ініціатива THE LIGHTHOUSE спрямована на підтримку вчителів шкіл Дубая в їхньому дослідженні практик позитивної освіти з усього світу і поширенні цих знань серед інших вчителів заради спільного блага всіх шкіл.
«Нагородою за здорову і щасливу школу» (Healthy and Happy School Award) Уряд Дубая відзначає ті школи, які систематично і якісно діляться своїми практиками покращення благополуччя і щастя з іншими школами.
KHDA є членом Міжнародної мережі позитивної освіти (IPEN) і бере участь у щорічному Фестивалі позитивної освіти. Під час зустрічі Мережі і Фестивалю з усього світу з’їжджаються позитивні психологи і практики-освітяни, щоб об’єднувати зусилля і допомагати школам змінювати поточну парадигму освіти.
KHDA беруть участь в ініціативі «Action for Happiness» – міжнародного руху, ініційованого Далай Ламою, спрямованого на побудову щасливих і турботливих спільнот по всьому світу.
У лютому 2017 року заступник директора Apple International School Джайа Менезес мала змогу послухати професорів позитивної психології Мартіна Селігмана та Міхайя Чіксентміхай і під час World Government Summit, що проходив у Дубаї. Освітяни мають такі унікальні можливості завдяки KHDA, і дуже цінують їх.
В Управлінні приватною освітою в Дубаї досліджують індивідуальне благополуччя кожного учня протягом усього періоду навчання у школі, допомагають встановлювати зв’язки між благополуччям і академічними результатами, підтримують школи в реалізації проектів, спрямованих на розвиток позитивної освіти і тим самим роблять внесок у спільну справу: допомагають ОАЕ стати однією з топ-5 найщасливіших держав світу до 2021 року.
З книги «Моє Бачення. Виклики в погоні за досконалістю» правителя Дубаю, прем’єр-міністра ОАЕ Мохаммеда ібн Рашид аль-Мактума:
«Причиною сьогоднішньої арабської кризи є не гроші, не трудові ресурси, не мораль, адже, слава Аллаху, всього цього у нас є вдосталь, і на все це є великий споживацький попит. Справжня криза стосується питань лідерства, управління та споконвічного егоїзму. Така криза неодмінно трапляється, коли жага до влади переважає над любов’ю до людей і турботою, якої вони заслуговують, і коли інтереси і доля однієї людини стає важливішою, ніж життя всього народу. Подібне відбувається і тоді, коли лідери служать інтересам окремих груп і каст, а не всім людям; іншими словами, коли Ви влаштовуєте людей на державну службу, керуючись своєю власною користю, грубо порушуючи закони.
Наш особливий досвід розвитку є гарним прикладом того, чого можна досягнути, коли Аллах дає країні безкорисливих лідерів, які прагнуть досягти благ для свого народу, а не для себе. Гарні лідери ставлять інтереси цілого суспільства вище за інтереси конкретної групи.
Видатний лідер завойовує довіру свого народу справами, а не словами. Тут я маю на увазі такі вчинки, які відрізняють керівника, який вважає свій народ головною цінністю країни, від того, який бачить у ньому лише тягар. Між управлінням, яке засновується на любові та повазі, і тим, яке засноване на страху, є купа відмінностей.
Наше бачення окреслене, наші цілі зрозумілі, наші ресурси величезні, у нас сильна воля і ми готові стикатися з майбутніми труднощами. Наша місія полягає в тому, щоб Дубай став міжнародним новаторським центром досконалості і творчості, і ми вже робимо все для того, щоб у XXI столітті він перетворився в світовий центр торгівлі, туризму і послуг. Ми впевнені, що зможемо досягти цієї амбіційної мети завдяки нашим відданим лідерам, забезпечивши необхідну інфраструктуру і умови. Але навіть цього для нас не достатньо. Ми також хочемо, щоб Дубай відігравав провідну роль в забезпеченні благополуччя, безпеки і динамічного зростання, не зневажаючи тим важливим елементом взаємної поваги, який ми намагаємося зберегти всюди в місцевих, регіональних і міжнародних ділових колах. Дубай ніколи не погодиться займати місце нижче за перше.
Все, що потрібно для досягнення цих цілей – це вказати нашому народові правильний напрямок і підживлювати його потенціал інноваціями, творчістю, впевненістю у собі, рішучістю і лідерством».
Щиро бажаю своїй країні мудрих правителів, які приходять до влади заради служіння своєму народові. Нам є у кого навчатись. Головне — цього забажати.