Меню
Вхід і реєстрація
Кожне покоління має свою унікальність. Покоління Z особливе тим, що виросло в епоху діджиталізації та більших можливостей. І з кожним днем воно робить сильніший вплив на цей світ. Зміни, які можуть стати критично важливими у близькому майбутньому.
Хлоя Комбі – британська журналістка, дослідниця та освітня консультантка, авторка книги «Покоління Z: їх голоси, їх життя» (Generation Z: Their Voices, Their Lives).
Дослідниця завітала до України, аби в рамках спільного проекту UNICEF Ukraine, Practicum та Українського католицького університету провести тренінг з комунікацій про залучення молоді до соціальних змін.
Після Другої світової війни в 50-х вперше почали виникати образи тінейджерів – Джеймс Дін в фільми «Бунтар без причини», бітломани (фанати гурту The Beatles), молодь, що їздила на фестиваль Вудсток, підлітки з фільму «Клуб «Сніданок» («Breakfast club»), «Бріолін». 70-90-і – це клуби, танці, час, коли починає розмиватись уявлення про чіткий гендерний розподіл, а також виникає хіп-хоп культура.
Це певні типажі. Їм притаманні:
Образ тінейджерів в новому тисячолітті постійно видозмінюється. Значною мірою це пов’язано з доступом до інтернету, який у двохтисячних увійшов у повсякденне життя. Саме в цей час народилось покоління Z, яке вже виросло з інтернетом і не знало з власного досвіду, яким був світ без нього.
Покоління Z зростало з доступом до розваг, інформації, соціальних медіа. З’явились нові впливові канали інформації, що замінили класичні медіа: газети, журнали, телебачення. Цей вплив важко недооцінювати.
Інстаграм – це 800 мільйонів оригінальних акаунтів.
BuzzFeed – нова форма онлайн медіа, яка декому повністю замінила друковані ЗМІ.
Наприклад, PewDiePie – ютубер, який має більше 60 мільйонів підписників в YouTube (а загалом в соцмережах близько 100), це рок-зірка нового покоління, він має величезний вплив.
SnapChat, Twitter, Twitch (популярна платформа для онлайн трансляцій відеоігор та кіберспортивних змагань, бо покоління Z грає в комп’ютерні ігри і любить спостерігати за цим) – це новий всесвіт медіа, який зараз існує і має величезний вплив на молодь.
Якщо Кайлі Дженнер опублікує на своїй сторінці фото пляшки з водою і напише, що ця вода хороша, тобто її варто купити, то це матиме набагато більший вплив, ніж рекламна кампанія в газетах.
Молоді люди створюють власну ідентичність онлайн.
Немає чітких показників, за якими можна визначити, що людина належить до покоління Z.
Але найчастіше це:
Youtubers (ютубери), Insta (скор. від Інстаграм), Memes (меми – одиниці культурної інформації, зокрема фото/відео/текст, які швидко поширюються в інтернеті) , LULZ (інший варіант LOL – англ. laughing out loud – сміюсь), ghosting (від англ. ghost – привид; ситуація, коли людина припиняє комунікацію з кимось без пояснень, зникає, не контактує в соціальних мережах), shit-posting (від англ. shit – лайно; ситуація, коли людина публікує щось нецікаве, недоречне на форумах чи в чаті), #FOMO (англ. fear of missing out – страх пропустити щось, що відбувається довкола, наприклад, цікаву подію, вечірку, новий тренд; синдром втрачених можливостей), на противагу цьому існує #JOMO (англ. joy of missing out – радість від того, що ви щось пропускаєте, тобто не відволікаєтесь на те, що відбувається деінде, а концентруєтесь на тому, що наразі відбувається з вами, і насолоджуєтесь).
Чому ви використовуєте фільтри для фото? Можна припустити, що близько 98% зображень, які публікують в інтернеті, були якимось чином відредаговані. Ми дивимось на реальність через смартфон, тому, зустрівши якусь людину в реальному житті, інколи навіть можемо її не впізнати. Існують так звані б’юті-фільтри, Photoshop, за допомогою чого створюють віртуальну красу.
Чи знаєте ви Ему Гонзалес? Це 18-річна активістка, яка є дуже впливовою особою. Вона пережила стрілянину в школі Флориди, що трапилась в лютому 2018 року, після чого стала співзасновницею адвокаційної кампанії Never Again MSD щодо посилення контролю за обігом зброї.
Можна сказати, що покоління Z, оскільки це молодь, ще не до кінця розуміє, як на наш мозок впливає інтернет. Але деякі люди вже намагаються обмежувати час, який вони проводять онлайн, і це називається цифровий-детокс.
[В ЗМІ поширилась інформація про те, що надмірний попит на цей фрукт стає причиною знеліснення територій у Мексиці]
Представники покоління Z вже не настільки сильно зосереджують увагу на якійсь певній професії. Майже ніхто вже не каже, що хоче бути космонавтом чи лікарем, коли виросте. Вони розглядають варіант, що у людини може бути декілька різних місць працевлаштування та шляхів професійного розвитку. Певною мірою це пов’язано з дорожнечею університетської освіти. До прикладу, в США навчання в університеті коштує близько 200 тисяч доларів, у Великобританії вартість може сягати 50 тисяч фунтів на рік – це величезні кошти.
- Трайбалізм (від англ. tribe — плем’я)
Якщо хтось думає, виглядає не так, як ти, має інше віросповідання, тобто належить до іншого племені, то ти вже сприймаєш його як ворога, опозиціонера. Світ втрачає здатність знаходити компроміс, приймати іншу точку зору. В політичному дискурсі, пресі, новинах усе стає бінарним: або білим, або чорним – це дуже підіймає рівень напруги.
Загалом маніфестується протистояння – «ми» проти «них»: жінки проти чоловіків, білі проти афроамериканців і т.д. Йдеться навіть не про певну політичну ідеологію, а про те, на чиєму ти боці. Молоді люди кажуть, що відчувають це і в освітній системі. Ми живемо ніби в різних племенах, а це значить, що у тебе завжди є ворог, опозиція.
Трайбалізм в цьому розуміння є дуже небезпечним.
- Довкілля
Згідно з останніми дослідженнями у нас залишилось лише 9 років для того, щоб почати покращувати екологічну ситуацію, інакше ми досягнемо точки неповернення, коли руйнівні зміни вже будуть незворотними.
Багато хто стверджує, що змін клімату не відбувається. На противагу цьому твердженню є такий вислів: «Якщо ви справді вважаєте, що довкілля є менш важливим, ніж економіка, то спробуйте не дихати, доки рахуєте свої гроші».
Ми знаємо, що частішими стають випадки захворювань дітей на астму, виникають екстремальні погодні умови – урагани, тайфуни, цунамі тощо.
Молоді люди приділяють багато уваги питанням захисту навколишнього середовища, і це певної мірою відділяє їх від представників старшого покоління, яким все одно (вони цим не переймаються, бо скоро помруть).
- Фінансова забезпеченість
Існує, так би мовити, дві економіки: економіка для старшого покоління та економіка для молодих людей.
Чому ж існує такий розподіл? Спостерігається зменшення кількості робочих місць, безробіття серед молоді зростає навіть в економічно розвинених країнах, а вартість освіти та житла підвищується.
Попереднє покоління X, бебі-бумери мали більш доступну освіту, дешевше житло. І виникає питання: «Хто має працювати, щоб підтримувати економіку?» – над вирішенням цієї проблеми потрібно працювати разом усім поколінням.
- Токсичність життя онлайн
Ми часто чуємо, що ті, хто створив Facebook, Twitter, Instagram, інші компанії в Кремнієвій долині, власним дітям не дозволяють користуватись соціальними мережами та обмежують користування інтернетом і смартфонами.
Люди все більше розуміють яким є вплив технологій на наш мозок. В інтернет-середовищі існують такі явища, як онлайн-булінг, секстінг (надсилання повідомлень, які містять інтимні фото), вільний доступ до порнографії, веб-сайти з токсичним контентом.
- Освіта
Діти інколи відчувають, що вони є, умовно кажучи, лише якоюсь цифрою. Їм не подобається школа, бо вона не розвиває ті якості, які вони зможуть використовувати в житті надалі.
Багато учнів, особливо в системі університетської освіти, приймають препарати для того, щоб стимулювати та підтримувати свої розумові здібності, адже напруження зазвичай дуже велике.
Існує азійська система освіти, де головним є результат, а в Скандинавських країнах більше зосереджують увагу на особистості, природі, музиці, де діти не отримують так багато домашніх завдань і рівень щастя набагато вищий.
- “Вага привілейованості”
Люди, які народились в заможних родинах, залишаються в колі багатих, а діти з малозабезпечених родин – серед бідних. Якби Діккенс жив у наші часи, він був би шокований. Людям дуже складно подолати цей бар’єр між класами, соціальними прошарками. Раніше, наприклад, мистецтво було досить демократичною сферою, а тепер ви можете цим займатись лише, якщо у вас є відповідна освіта, а отримати таку освіту можна, якщо ви за неї здатні заплатити. Є декілька сфер, які раніше були більш демократичними, а тепер стають більш закритими, бо бар’єри посилюються. Майже будь-який кар’єрний успіх залежить від того, скільки у вас було привілеїв, переваг на початковому етапі.
- Представництво
Молодь не може стати тими, кого вони не бачать. Зверніть увагу на тих людей, яких молодь бачить у владних коридорах, тих, котрі мають вплив, приймають важливі рішення – це переважно білі чоловіки старшого віку.
Подумайте: чи хотіли б ви у 13-річному віці, щоб такий 65-річний чоловік вирішував, як вам жити. Якщо ми хочемо рухатись до більш збалансованого світу, де панує рівність, нам потрібно залучати більше молоді у владу. Це важливо не лише для якоїсь однієї країни, ця проблема актуальна для усього світу.
Цікавими є статистичні дані про те, що до 2019 року покоління Z складатиме 32% усього населення Землі.
Ми не можемо існувати в світі, коли люди старшого віку володіють усім, а молодь – нічим. Ми згадували про фемінізм, захист прав людей ЛГБТ-спільноти, але ми ніколи ще не говорили про рівність поколінь. Необхідно починати це обговорювати.
Теги: нове покоління , суспільство