Osvitanova.com.ua

Кожне покоління має свою унікальність. Покоління Z особливе тим, що виросло в епоху діджиталізації та більших можливостей. І з кожним днем воно робить сильніший вплив на цей світ. Зміни, які можуть стати критично важливими у близькому майбутньому. 

Заохочуйте їх до активностей. Співпрацюйте з ними. А головне – розумійте їх. 

Хлоя Комбі – британська журналістка, дослідниця та освітня консультантка, авторка книги «Покоління Z: їх голоси, їх життя» (Generation Z: Their Voices, Their Lives).

Дослідниця завітала до України, аби в рамках спільного проекту UNICEF Ukraine, Practicum та Українського католицького університету провести тренінг з комунікацій про залучення молоді до соціальних змін.

Після Другої світової війни в 50-х вперше почали виникати образи тінейджерів – Джеймс Дін в фільми «Бунтар без причини», бітломани (фанати гурту The Beatles), молодь, що їздила на фестиваль Вудсток, підлітки з фільму «Клуб «Сніданок» («Breakfast club»), «Бріолін». 70-90-і – це клуби, танці, час, коли починає розмиватись уявлення про чіткий гендерний розподіл, а також виникає хіп-хоп культура.

 

Що є спільного в образах підлітків з кінця 50-х?

Це певні типажі. Їм притаманні:

Бунтарство і такі атрибути, як випивка, куріння, наркотики Конфлікт старшого і молодшого поколінь Розпусність (зображується або ж як щось веселе, або деструктивне) Чіткий розподіл на хороших та поганих хлопців і дівчат Машини/мотоцикли Подорожі з  метою вирватись із дому Божевільні гуляння – вечірки, фестивалі Андеграунд/опозиційна музика, якою в різні часи були рок-н-рол, панк, хіп-хоп, фолк тощо Мода/стандарти краси, притаманні певному часу/стилю/місцю   

Образ тінейджерів в новому тисячолітті постійно видозмінюється. Значною мірою це пов’язано з доступом до інтернету, який у двохтисячних увійшов у повсякденне життя. Саме в цей час народилось покоління Z, яке вже виросло з інтернетом і не знало з власного досвіду, яким був світ без нього.  

Покоління Z зростало з доступом до розваг, інформації, соціальних медіа. З’явились нові впливові канали інформації, що замінили класичні медіа: газети, журнали, телебачення. Цей вплив важко недооцінювати.  

Інстаграм – це 800 мільйонів оригінальних акаунтів.

BuzzFeed – нова форма онлайн медіа, яка декому повністю замінила друковані ЗМІ.

Наприклад, PewDiePie – ютубер, який має більше 60 мільйонів підписників в YouTube (а загалом в соцмережах близько 100), це рок-зірка нового покоління, він має величезний вплив.

SnapChat, Twitter, Twitch (популярна платформа для онлайн трансляцій відеоігор та кіберспортивних змагань, бо покоління Z грає в комп’ютерні ігри і любить спостерігати за цим) – це новий всесвіт медіа, який зараз існує і має величезний вплив на молодь.

Якщо Кайлі Дженнер опублікує на своїй сторінці фото пляшки з водою і напише, що ця вода хороша, тобто її варто купити, то це матиме набагато більший вплив, ніж рекламна кампанія в газетах.

Молоді люди створюють власну ідентичність онлайн.

 

Народження покоління Z. Хто вони такі

Немає чітких показників, за якими можна визначити, що людина належить до покоління Z.

Але найчастіше це:

Людина віком від 13 до 23 років – це діти покоління X та міленіалів (покоління Y). Вони з повагою ставляться до прав людини, зокрема гендерної рівності. Вони ніколи не знали світу без інтернету, моментального доступу до інформації – це унікально. Соціальні медіа дуже чітко визначають те, яким є це покоління – вони є й володарями (бо самі створюють контент, завантажують інформацію, зокрема фото та відео) і водночас споживачами/служителями соцмереж. Вони створюють бренд своєї особистості, тобто перетворюють себе на бренд. Як ви думаєте, якою є робота-мрії для 14-річних підлітків? Це не актор, не футболіст, а ютубер. Це демонструє, наскільки швидко відбуваються еволюційні процеси, адже не так давно ми навіть і не знали, що таке ютубер. Вони дистанціюються від таких традиційних структур, як державна влада, фінансова система, система освіти. Відмовляються від укорінених форм розваг, вони вже не купують журнали, майже не дивляться телебачення. Вони будь-яку інформацію можуть знайти через соціальні медіа. Вони є найвпливовішим поколінням за останні 50 років (кожен з них може висловити свою думку і бути почутим). Але водночас їх можливості з економічної точки зору обмежені, оскільки статистичні дані свідчать, що лише 35% з тих, хто наразі молодше 28 років, матимуть змогу придбати власне житло (для чоловіків цей показник – 31 рік).

 

Характерні риси покоління Z

Чи відомі вам такі поняття:

Youtubers (ютубери), Insta (скор. від Інстаграм), Memes (меми – одиниці культурної інформації, зокрема фото/відео/текст, які швидко поширюються в інтернеті) , LULZ (інший варіант LOL – англ. laughing out loud – сміюсь), ghosting (від англ. ghost – привид; ситуація, коли людина припиняє комунікацію з кимось без пояснень, зникає, не контактує в соціальних мережах), shit-posting (від англ. shit – лайно; ситуація, коли людина публікує щось нецікаве, недоречне на форумах чи в чаті), #FOMO (англ. fear of missing out – страх пропустити щось, що відбувається довкола, наприклад, цікаву подію, вечірку, новий тренд; синдром втрачених можливостей), на противагу цьому існує #JOMO (англ. joy of missing out – радість від того, що ви щось пропускаєте, тобто не відволікаєтесь на те, що відбувається деінде, а концентруєтесь на тому, що наразі відбувається з вами, і насолоджуєтесь).

Для покоління Z характерним є те, що вони соціально консервативні. 1/3 молодих людей віком від 18 до 24 років не вживають алкогольних напоїв (teetotal). Ми наразі фіксуємо найнижчий рівень вживання наркотиків цією віковою категорією з 1965 року. Лише 5% тінейджерів покоління Z палять (у 90-ті цей показник сягав 40%). Вони свідомі, ідейні, залучені до активізму в політичній сфері. Популярними серед молоді є вегетаріанство та веганство. Існують «бульбашки соціальних прошарків», тобто бідні, багаті та середній клас не дуже перетинаються, бо є величезна різниця у достатку та фінансовій спроможності, мало міжкласової взаємодії. В усьому світі спостерігаємо, що молоді люди переважно мають досвід життя лише в межах певного соціального прошарку. Вони прагнуть рівності, виступають за захист громадянських прав, зокрема людей-представників ЛГБТ спільноти, трансгендерів, підтримують феміністичний рух. Політичні руйнівники: вони подекуди схильні до імпульсивної екстремальної поведінки, ультраправих рухів (alt-right). Молоде покоління зосереджене на створенні власного образу, іміджу.

 

Чому ви використовуєте фільтри для фото? Можна припустити, що близько 98% зображень, які публікують в інтернеті, були якимось чином відредаговані. Ми дивимось на реальність через смартфон, тому, зустрівши якусь людину в реальному житті, інколи навіть можемо її не впізнати. Існують так звані б’юті-фільтри, Photoshop, за допомогою чого створюють віртуальну красу.

Вони є до певної міри соціально ізольованими, адже можуть спілкуватись з друзями, користуючись месенджерами, розважатись, не виходячи з власної кімнати. Багато  тінейджерів залишаються вдома, тому соціалізація відбувається не дуже активно. Для батьків це дуже зручно, з одного боку, бо вони завжди знають, де їх дитина, але з іншого – виникають такі психологічні проблеми, як надмірна тривожність. В усьому світі проблеми психічного здоров’я зараз є дуже актуальними, адже діти залишаються відрізаними від реального світу. Спостерігається певна ностальгійність щодо минулого, наприклад, популярним є серіал Дивні Дива (англ. Stranger Things — американський науково-фантастичний серіал з відсилкою до фільмів 80-х). Підлітків цікавить той світ, де не було мобільних телефонів та інтернету, їм важко його уявити. Вони частіше віддають перевагу отриманню досвіду, аніж володінню якимись речами, майном (частково тому, що немає місця, де це зберігати). Молодь часто є відстороненою від таких маркерів дорослого життя, як власне житло, машина та інше майно. Буває, що презентація власного нового досвіду є важливішою, ніж сам досвід. Часто клієнти компаній (що надають послуги з екстремальних видів спорту) просто роблять фото у спорядженні для того, щоб похизуватись, опублікувати це в Інстаграмі, і їм цього достатньо.

 

Образ покоління Z

Чи знаєте ви Ему Гонзалес? Це 18-річна активістка, яка є дуже впливовою особою. Вона пережила стрілянину в школі Флориди, що трапилась в лютому 2018 року, після чого стала співзасновницею адвокаційної кампанії Never Again MSD щодо посилення контролю за обігом  зброї.

Загалом покоління Z є дуже толерантними, але трапляються випадки, коли це перетворюється на так звану «екстремальну толерантність» і переходить певні межі.

[Tolerance – sometimes to the point of being intolerant]

Вони є відкритими та гнучкими у питаннях, що стосуються гендеру. Ви можете бути будь-ким – молодь це приймає. Вони не обов’язково відмовляються від понять «чоловік» та «жінка». Але визнають, що поділ не може бути виключно таким чітким, як вважалось раніше. Якщо ви працюєте з молоддю або для неї, то повинні звикнути до цієї думки.

[Gender fluidity/less binary fixation]

Чи відомо вам, що таке WOKENESS («пробудженість», сленгове від англ. woke – свідомий; той, що прокинувся, усвідомив)? Це поняття означає , що ви є свідомим громадянином, цікавитесь питаннями соціальної рівності та справедливості.  Важливими є здоровий та тверезий спосіб життя. Молодь розуміє, що фізичний та психологічний стан людини багато на що впливає. 

[Sobriety/Wellness/Talking-Solutions]

Футуристична краса, мультиідентичність

[Futuristic beauty/Multiple-Identity beauty]

Враховуючи економічну ситуацію, ми можемо повернутись до традиції, коли діти живуть разом з батьками. 

[Intergenerational living]

Атрибути дитинства: ярмарки з атракціонами, морозивом тощо 

[Childhood: fun-fairs, ice-cream parlours… ]

Чи хтось з вас робив Інтернет-детоксикацію? Чи перевіряли ви, скільки часу проводите онлайн?

Можна сказати, що покоління Z, оскільки це молодь, ще не до кінця розуміє, як на наш мозок впливає інтернет. Але деякі люди вже намагаються обмежувати час, який вони проводять онлайн, і це називається цифровий-детокс. 

[Digital Detox]

 

Що є поза системою ціннісних координат покоління Z?

Авокадо (як символ тих продуктів, споживання яких шкодить довкіллю).

[В ЗМІ поширилась інформація про те, що надмірний попит на цей фрукт стає причиною знеліснення територій у Мексиці]

Кар’єра.

Представники покоління Z вже не настільки сильно зосереджують увагу на якійсь певній професії. Майже ніхто вже не каже, що хоче бути космонавтом чи лікарем, коли виросте. Вони розглядають варіант, що у людини може бути декілька різних місць працевлаштування та шляхів професійного розвитку. Певною мірою це пов’язано з дорожнечею університетської освіти. До прикладу, в США навчання в університеті коштує близько 200 тисяч доларів, у Великобританії вартість може сягати 50 тисяч фунтів на рік – це величезні кошти. 

Подорожі.  Все частіше ми можемо спостерігати появу ідеї про те, що подорожувати страшно, бо новини транслюють негативну інформацію, що у багатьох країнах відбуваються якісь моторошні події: кризи, катастрофи, аварії, стихійні лиха тощо. Тому молоді притаманна певна стривоженість. Так і виникає думка про те, що залишатись вдома безпечніше.   Переїзд з дому.  Університет як обов’язковий щабель розвитку.  Гулянки з алкоголем та наркотиками.   Ютубери для покоління Z є більш важливими, ніж рок-, поп- та кінозірки.   Платити за розваги.

 

Які найбільші виклики для покоління Z?

Трайбалізм (від англ. tribe — плем’я)

Якщо хтось думає, виглядає не так, як ти, має інше віросповідання, тобто належить до іншого племені, то ти вже сприймаєш його як ворога, опозиціонера. Світ втрачає здатність знаходити компроміс, приймати іншу точку зору. В політичному дискурсі, пресі, новинах усе стає бінарним: або білим, або чорним – це дуже підіймає рівень напруги.

Загалом маніфестується протистояння – «ми» проти «них»: жінки проти чоловіків, білі проти афроамериканців і т.д. Йдеться навіть не про певну політичну ідеологію, а про те, на чиєму ти боці. Молоді люди кажуть, що відчувають це і в освітній системі. Ми живемо ніби в різних племенах, а це значить, що у тебе завжди є ворог, опозиція.

Трайбалізм в цьому розуміння є дуже небезпечним.

Довкілля

Згідно з останніми дослідженнями у нас залишилось лише 9 років для того, щоб почати покращувати екологічну ситуацію, інакше ми досягнемо точки неповернення, коли руйнівні зміни вже будуть незворотними.

Багато хто стверджує, що змін клімату не відбувається. На противагу цьому твердженню є такий вислів: «Якщо ви справді вважаєте, що довкілля є менш важливим, ніж економіка, то спробуйте не дихати, доки рахуєте свої гроші».

Ми знаємо, що частішими стають випадки захворювань дітей на астму, виникають екстремальні погодні умови – урагани, тайфуни, цунамі тощо.

Молоді люди приділяють багато уваги питанням захисту навколишнього середовища, і це певної мірою відділяє їх від представників старшого покоління, яким все одно (вони цим не переймаються, бо скоро помруть).

- Фінансова забезпеченість

Існує, так би мовити, дві економіки: економіка для старшого покоління та економіка для молодих людей.

Чому ж існує такий розподіл? Спостерігається зменшення кількості робочих місць, безробіття серед молоді зростає навіть в економічно розвинених країнах, а вартість освіти та житла підвищується.

Попереднє покоління X, бебі-бумери мали більш доступну освіту, дешевше житло. І виникає питання: «Хто має працювати, щоб підтримувати економіку?» – над вирішенням цієї проблеми потрібно працювати разом усім поколінням.

- Токсичність життя онлайн

Ми часто чуємо, що ті, хто створив Facebook, Twitter, Instagram, інші компанії в Кремнієвій долині, власним дітям не дозволяють користуватись соціальними мережами та обмежують користування інтернетом і смартфонами.

Люди все більше розуміють яким є вплив технологій на наш мозок. В інтернет-середовищі існують такі явища, як онлайн-булінг, секстінг (надсилання повідомлень, які містять інтимні фото), вільний доступ до порнографії, веб-сайти з токсичним контентом.

- Освіта

Діти інколи відчувають, що вони є, умовно кажучи, лише якоюсь цифрою. Їм не подобається школа, бо вона не розвиває ті якості, які вони зможуть використовувати в житті надалі.

Багато учнів, особливо в системі університетської освіти, приймають препарати для того, щоб стимулювати та підтримувати свої розумові здібності, адже напруження зазвичай дуже велике.

Існує азійська система освіти, де головним є результат, а в Скандинавських країнах більше зосереджують увагу на особистості, природі, музиці, де діти не отримують так багато домашніх завдань і рівень щастя набагато вищий.

- “Вага привілейованості”

Люди, які народились в заможних родинах, залишаються в колі багатих, а діти з малозабезпечених родин – серед бідних. Якби Діккенс жив у наші часи, він був би шокований. Людям дуже складно подолати цей бар’єр між класами, соціальними прошарками. Раніше, наприклад, мистецтво було досить демократичною сферою, а тепер ви можете цим займатись лише, якщо у вас є відповідна освіта, а отримати таку освіту можна, якщо ви за неї здатні заплатити. Є декілька сфер, які раніше були більш демократичними, а тепер стають більш закритими, бо бар’єри посилюються. Майже будь-який кар’єрний успіх залежить від того, скільки у вас було привілеїв, переваг на початковому етапі.

- Представництво 

Молодь не може стати тими, кого вони не бачать. Зверніть увагу на тих людей, яких молодь  бачить у владних коридорах, тих, котрі мають вплив, приймають важливі рішення – це переважно білі чоловіки старшого віку.

Подумайте: чи хотіли б ви у 13-річному віці, щоб такий 65-річний чоловік вирішував, як вам жити. Якщо ми хочемо рухатись до більш збалансованого світу, де панує рівність, нам потрібно залучати більше молоді у владу. Це важливо не лише для якоїсь однієї країни, ця проблема актуальна для усього світу.

 

Що ж ми можемо зробити, щоб змінити цю ситуацію на краще?

Цікавими є статистичні дані про те, що до 2019 року покоління Z складатиме 32% усього населення Землі. 

Питання рівності.

Ми не можемо існувати в світі, коли люди старшого віку володіють усім, а молодь – нічим. Ми згадували про фемінізм, захист прав людей ЛГБТ-спільноти, але ми ніколи ще не говорили про рівність поколінь. Необхідно починати це обговорювати.

Якщо не інвестувати в послуги для молоді, освіту, зокрема вищу, то ми не зможемо говорити про сталий розвиток та продуктивність населення – фінансування цих сфер є дуже важливим.  Дехто з батьків занадто сильно переймається безпекою власних дітей, тому намагається контролювати та тримати їх завжди поряд – це може мати негативний вплив, адже незалежність має особливе значення. Дуже важливо розвивати та підтримувати інтерес дітей до реального світу. Надважливо розвивати інтереси та хобі, які не стосуються технологій.  Готуючи матеріали для книги, можу сказати, що дуже легко відрізнити дітей, які читають (не лише онлайн), від тих, хто не цікавиться літературою. Обізнаність в політичних та економічних питаннях є дуже важливою – це потрібно викладати в школі. Діти повинні знати, якою є політична система, як працює економіка – це є необхідним. Часто можна зустріти загалом дуже розумних учнів, але вони зовсім не знаються на питаннях політичної, економічної  чи соціальної сфер, а ці базові знання повинні бути у всіх. Можливо, це не стосується інших держав, однак в країні, де відбувся Brexit,  молодь каже, що старші люди вирішують, яким буде їх майбутнє. Якби у Великій Британії можна було голосувати з 16 років, то рішення могло б бути зовсім іншим.  Можливості та працевлаштування. 

Потрібно інвестувати в сферу працевлаштування, пошуку роботи. Молода людина повинна мати можливість спробувати себе в різних сферах. Молодь повинна мати вплив. 

Якщо ми будемо інвестувати в політичну, економічну та соціальну освіту, то отримаємо більш стабільне покоління, яке буде активнішим у прийнятті рішень і, можливо, ставатиме у майбутньому представниками влади. 

 

Поширити у соц. мережах: