Напевно, кожен учень хоча б раз запитував себе, навіщо йому потрібна школа. На жаль, з кожним роком відповісти на це запитання стає все важче: програми стають старими і відчайдушно не встигають за потребами стрімкого мінливого світу. Навряд чи варто очікувати, що шкільна освіта дуже згодиться в житті, але можна хоча б помріяти. Пропонуємо перелік предметів, які точно стали б у нагоді сучасним учням.
Численні дослідження визначили, що регулярне вправляння у каліграфії, як називався цей предмет в СРСР, розвивають дрібну моторику, уважність, посидючість і можуть навіть лікувати легке слабоумство. Крім того, каліграфія значно підвищує рівень інтелекту і творчого мислення. Однак незважаючи на очевидну користь, уроки красивого письма зникають зі школи.
Дорослі, звичайно, обуряться і скажуть, що вони, наприклад, цілий перший клас просиділи над прописами. Але батьки сучасних школярів знають, що тепер першокласників фактично не вчать читати і писати: вважається, що вони і так мусять це вміти. Наслідки своїми очима ми побачимо лише через кілька років, коли виросте покоління дітей, які не вміють виводити красиві літери. Хоча деякі припущення можна зробити вже сьогодні, якщо поглянути на досвід інших країн. Наприклад, в США майже відмовилися від навчання письма, замінивши його навиком набору букв на клавіатурі, і багато американських вчителів вже відзначили негативний вплив цієї тенденції: учні почали більш поверхнево засвоювати інформацію, гірше читати і частіше страждати від дефіциту уваги. У прогресивній же Японії каліграфія – обов’язковий предмет.
Через введення тестових систем перевірки знань гуманітарні предмети в школі стають все більш шаблонними і схематичними. Тому час, коли люди остаточно розучаться говорити складними реченнями, на жаль, не за горами. Уроки риторики могли б допомогти розвинути усне мовлення, яке точно стане в нагоді всім і всюди, починаючи від навчання у вузі й закінчуючи елементарним спілкуванням. 3. Уроки креативності
Якщо щось і знадобиться школярам в майбутньому, то це здатність мислити творчо. Не варто думати, що креативне мислення потрібно тільки гуманітаріям, воно корисне представнику будь-якої професії – від столяра до фізика-ядерника. На жаль, в основному школа вчить діяти за шаблоном, а було б класно пояснювати дітям, як генерувати ідеї і створювати власні проекти.
Як правило, уроків екології в школах просто немає або вони носять суто формальний характер і зводяться до констатації фактів або банального залякування. Було б добре поговорити з учнями на більш глибокому рівні. Наприклад, пояснити, що таке суспільство споживання і чим такий спосіб життя небезпечний для людей і планети. І, звичайно ж, розповісти про те, що кожен з нас може зробити вже зараз і в перспективі.
технології та основи робототехніки Швидше за все, відсоток школярів, які захочуть пов’язати свою професію з інноваційними технологіями, з кожним роком буде лише рости. То чому б не почати нарешті викладати цей предмет на відповідному рівні? В рамках даного предмету можна було б ввести курс, що навчає роботі з інформацією. Напевно, кожен з нас бачив сумні приклади, коли інтернет з його безмежними можливостями ставав не помічником, а вбивцею часу. А в гіршому випадку і взагалі справжнім вбивцею. Нам, дорослим, під силу зробити так, щоб дитина не загубилася в соціальних мережах і величезному потоці інформації. Але для початку потрібно зрозуміти, що це дійсно глобальна і серйозна проблема, яку необхідно вирішувати.
Дивовижний факт: щоб отримати водійські права, треба ходити на курси і здавати серйозний іспит, а щоб стати батьком, не потрібно зовсім нічого. Курс вікової та особистісної психології зможе допомогти школярам не тільки розібратися в собі й налагодити відносини зі світом, але і м’яко підготуватися до спілкування зі своїми майбутніми дітьми.
Не всі зі школярів отримають в майбутньому професію лікаря, але переважна більшість стане батьками. Від уміння швидко визначити симптоми менінгіту або обробити відкриту рану може залежати життя, чого не скажеш про здатність по погонах відрізняти лейтенанта від майора. Дивно, але більшість запитань, пов’язаних зі здоров’ям, взагалі не обговорюється в школі, хіба що на ОБЖ. І якщо ці уроки принесли вам хоч якусь користь, ви щасливчик, тому що часто вони мають абсолютно формальний характер і стають марною тратою часу. Але ж було б так корисно відучити дітей лікувати ГРВІ антибіотиками і пояснити нарешті, як важливо оберігатися. До речі, основи медицини викладають у багатьох європейських і азійських школах, але зазвичай в рамках природознавства.
У деяких школах вже викладають ці предмети. Добре, якщо це стане повсюдною практикою. Зрештою, мало кому в дорослому житті доведеться займатися вищою математикою, але абсолютно всі будуть мати справу з грішми.
Про що взагалі можна розмовляти з людиною, яка злісно ігнорує вихід нового сезону «Гри престолів» або ніколи в житті не бачила «Друзів»? Якщо є уроки літератури, отже абсолютно точно повинні бути заняття з обговорення серіалів. Всі ж зрозуміли, що це жарт? Такий предмет школярі легко засвоять і без нашої допомоги.
Як ви вважаєте, яких ще предметів не вистачає сучасній школі, а які можна було б забрати або просто скоротити?