Osvitanova.com.ua

Владислава Бандурко, засновниця студії підготовки до ЗНО Educator, розповіла, від яких параметрів залежить успішна здача тестів ЗНО.

Щоб успішно здати ЗНО, крім

- академічних знань і

- досвіду вирішення типових тестових завдань, дуже важливим є

- вміння керувати своєю тривожністю і

- вести здоровий спосіб життя – відпочивати, висипатися, приділяти увагу іншим сферам свого життя, не тільки навчання.

(Далі пряма мова)

В українських учнів  погано розвинені дві базових компетенції:

математична (в тій же біології, коли діти бачать цифри просто губляться, навіть якщо це просто цифри, які треба між собою порівняти) і

критичне читання (коли людина читає і розуміє прочитане).

Школа (та й далеко не всі репетитори теж) ці навички, на жаль, не формують, і діти, дійсно, просто не розуміють, що від них вимагається в завданні.

Відпрацювати навички вирішення тесту – це не просто натаскати вирішувати тестові завдання певного типу. Сюди входять в тому числі методи навчання, засновані на дослідженнях нейробіології – ми вчимо спочатку виконувати легкі завдання, потім ті, які для учня є складними, щоб не втратити цінний час.

Ми пояснюємо, чому 30 хвилин потрібно зосереджено попрацювати, потім дати мозку відпочити. Ми вчимо ефективно використовувати ресурси мозку. Поки дитина готується до ЗНО з нами, вона знаходить свою особисту систему вирішення інтелектуальних завдань. На курсах ЗНО у нас є всякі мотиваційні штучки, завдяки яким діти бачать свій прогрес по ряду інших навичок і радіють своїм успіхам. 

Якщо ми в студії бачимо, що дитина втомилася, то ми їй говоримо, що пора відпочити. Тим, хто заперечує, ми пропонуємо провести експеримент – написати тест до вихідних і після. Як правило, пишуть краще після вихідних. Дітей потрібно вчити відпочивати, інакше з них виростають дорослі, які не вміють регулювати свій робочий графік, які вигорають і потрапляють до лікарень.

Академічний компонент – це більше, ніж просто терміни зазубрити. Зараз 80% завдань складені на відтворення вивченого. Треба міняти саму структуру ЗНО. Наприклад, в ЗНО 2020 з математики вже буде більше завдань «на подумати». І таких завдань буде з кожним роком більшати. Діти будуть трансформувати своє мислення.

Після проходження тесту ми на курсах Educator просимо дітей проаналізувати, що було складним. Часто найскладнішим є завдання не на відтворення знань, складними є інакше складені питання. Розгортаємо робочі зошити і дивимося, що ось же – все проходили. Навчаючись багато років в форматі вивчив-склав-забув дитина може щось вивчити і переказати, але як тільки просиш застосувати знання, вона опускає руки. Треба знімати зацикленість на відтворенні. Це неактуально в сучасному світі.

Масові тести – не найкращий варіант для перевірки здібностей учнів та з точки зору стресових умов для дітей. Спробуймо навчити дітей в 9-х та 11-х класах керувати своїм стресом і потім їм в житті буде легше. Я бачу величезну кількість дітей, які завдяки обов'язковому ЗНО починають працювати над собою, тому що починають розуміти, навіщо це потрібно і який у цьому сенс, і що мама з татом не можуть все купити і все повирішувати.

Так, можна зайняти позицію, що це бюрократи придумали чергові тортури для наших бідних дітей. Але з одного боку, ми скаржимося на лікарів, чому, мовляв, їх там вчать в медінституті, а з іншого боку, коли затверджується поріг в 150 балів, то це низький поріг для лікаря – треба хоча б 180.

Але батьки починають волати «О боже, яка несправедливість». Але граймо чесно – якщо ми хочемо хороших лікарів, вони повинні навчитися вчитися, і це вони роблять в школі, щоб потім прийти до вишу і сприймати інформацію від викладачів.

Просто ЗНО потрібно не всім, я вважаю.

Коли мій вихованець скаже мені, що збирається в КПІ на айті-факультет, я буду його відмовляти від цього, є ж майданчики цікавіше, той же UNIT.City, наприклад. І ЗНО при цьому не треба складати.

Якщо цікавить маркетинг, то не факт, що в нашому вузі дадуть актуальні знання, їх доведеться все одно самостійно добирати. Важливо зрозуміти, що це нормально – вчитися все життя. 

Я за стандартні тести з цієї точки зору. PISA – хороший тест, але дорогий, ми в Україні не можемо собі дозволити його зробити масовим. ЗНО треба трансформувати (і вже є зрушення в цьому процесі) – тому що зараз 80% завдань на відтворення вивченого, терміни вивчив, відмітив і все склалося. А треба більше завдань на аналіз, логіку. Ось, наприклад, щоб написати есе треба володіти англійською, і тут вже дитина сідає за навчання.

Читайте також Авторська позиція у житті – як її виховати у дитини

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: