Коли до нас в Спільношколу приходить знайомитися нова родина, я питаю в батьків, яке у них ключове очікування від школи. Часто звучить у відповідь: «Звичайна школа вчить вчорашньому, а ми хочемо, щоби дитина вчилася для майбутнього новому».
Ми в Спільношколі розуміємо «нове» так. Це допомогти дитині поступово стати головним чинником свого навчання і в майбутньому свого життя. Опанувати якості, які допоможуть вільно і впевнено почуватися під час будь-яких невизначеностей і змін. Навчитися будувати і підтримувати людські стосунки, як особисті, так і ділові, грамотно комунікувати зі світом в будь-якій формі, в будь-якому вигляді, використовуючи мовну грамотність (як мінімум українською та англійською мовами). Застосовувати математичне мислення, цифрову, культурну, медіа- та екограмотність. Взагалі вміти думати, діяти, співпрацювати та бути в мирі з собою.
Така перспектива батькам до вподоби. Але у мене є зустрічні запитання до них. Я пропоную їм замислитися, чи їм відгукується те «нове»? Пропоную відповісти на декілька запитань:
- Чи цінно для вас бути в контакті зі своєю дитиною?
- А наскільки цінно?
- Настільки, щоби ви готові були прийняти її власний вибір?
- Готові відмовитися від своїх очікувань і від бажання управляти нею?
- Готові пишатися і любити її, навіть якщо вона не буде робити те, що ви би хотіли, якщо не буде тим, ким ви собі її уявляєте?
Прийняття, довіра, розуміння та підтримка вдома – необхідні умови для того, щоб в школі дитина долала складнощі, шукала рішення проблем, наважувалася робити вибір, планувала і рефлексувала над тим, що сталося. А не просто щось виконувала тому, що змусили.
- Чи зможе ваша дитина довіритися вам, якщо потрапить у складну ситуацію?
Ми говоримо, булінг страшний. Але ні булінг, ні «погані люди» не лякають, якщо ви в контакті з дитиною. Мама або тато побачить, відчує, що «щось не так», і дитина з ними поділиться. Діти, невпевнені в прийнятті (вони ж невпевнені в собі, а значить і в безумовності любові вдома!), боятимуться стати поганими в очах батьків, отримати покарання, засудження чи критику, тому мовчатимуть.
Теплий зв'язок або контакт не виймається, не витягується насильно. Він відбувається тоді, коли дитина довіряє і тому ділиться.
- Чи готові ви давати їй час і простір для особистісного зростання, для спроб, невдач і пошуку в шкільному житті та навчанні?
- Чи готові не тримати на «короткому повідку»?
- Або хочете отримувати дані від школи про свою дитину для кращого її контролю?
В чому суть освіти, яка «вчить новому для майбутнього»? У першу чергу в зміні ставлення до дитини, з об'єкта маніпулювання вона має відбутися суб'єктом власної діяльності. Решта – це навички та знання, які не хтось викладає або натаскує, а якими дитина оволодіває в комплексному інтегральному структурованому середовищі. Тоді вона стає не просто тією, хто знає та вміє, а тією, хто реалізує себе, втілить свої мрії та прагнення. Так, не ваші. Але свої. І не потім, колись, а вже зараз. Дуже важливо, як в цьому випадку сприймають народження самостійності батьки? Шукають, куди ж поділася дитина, яка слухається і не суперечить? Або святкують – «Ура, наша дитина стала більш впевненою та вільною!»
Якщо для вас теж важливий теплий контакт довіри з дитиною, ви шукаєте можливості для навчання «новому», яке дійсно знадобиться у майбутньому, нам варто ближче познайомитися. А як саме працює інноваційне освітнє середовище? За посиланням документ – Спільношкола. Як це працює? На порозі 2020-2021. Обережно, системний документ на 45 сторінок :-). Бо працюємо з 2015 року!
Читайте також Зміст освіти в еру штучного інтелекту: чого слід навчатися в середній школі
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.