Восьмий рік поспіль фінська організація HundrED оприлюднює глобальну добірку інновацій в освіті. Щороку це головні освітні ініціативи, тренди та ідеї, які експерти радять втілювати в інших країнах, громадах та окремих школах. HundRED Global Collection 2024 містить 100 педагогічних «діамантів», що впливатимуть на навчання та виховання дітей наступного року. Освіторія проаналізувала тренди й обрала інновації, що зацікавлять українських учителів.
Мета щорічного рейтингу HundrED — спростити впровадження нововведень, популяризувати новаторів та поширювати прогресивні зміни в усіх школах. Цьогоріч міжнародна група експертів оцінила понад 3000 освітніх інновацій із 47 країн, щоб відібрати 100 найкращих. Понад половину із цих ідей уже впровадили в кількох країнах, що свідчить: цей досвід можна масштабувати.
Від США, Канади та країн Азії щороку надходить більше заявок, а від Європи — менше (нині їх було лише 18% від загальної кількості). Найчастіше серед європейських країн інновації вводять у Фінляндії, де й започаткували цей рейтинг. Що ж до Азії, то звідти надійшла третина всіх заявок, причому більшість — з Індії. Експерти пояснюють це швидким розширенням сектора EdTech у цій країні.
На які категорії можна поділити всі ідеї?
EdTech та штучний інтелект як інструменти вчителя. Чверть усіх нововведень-фіналістів стосується саме цього. Хоча лише п’ять років тому була тільки одна заявка на таку тематику. Це свідчить про стрімкий поступ технологій в освіті. Очікується зростання ринку EdTech на 17% щорічно. Штучний інтелект, за прогнозами, найбільше вплине на освіту в наступному році. З допомогою сучасних технологій країни намагаються розв’язати проблему освітніх втрат. Усе ще даються взнаки наслідки карантину під час епідемії COVID-19. Кожна шоста дитина у світі живе в зоні конфлікту і не має постійного доступу до освіти. Також прогалини в навчанні виникають через стихійні лиха. Наприклад, у Пакистані мусони та повінь 2022 року перервали навчальний процес для понад 3,5 млн дітей. І за пів року темпи прогресу надто повільні.Яких лише напрацювань, що покращують життя дітей, не запропонували! Радіошкола в Нігерії, де щодня транслюють уроки для дітей, які не мають змоги відвідувати школу; телефонний додаток, який дозволяє вивчати шкільні предмети мовами Папуа Нової Гвінеї; ігрові майданчики з викинутих на сміття автомобільних шин в Індії, або там же онлайн-гра «Кар’єрний квест», яка дає змогу підліткам моделювати ухвалення кар’єрних рішень, враховуючи різне економічне становище, релігійну ідентичність та сімейні архетипи (які походять ще від кастовості). Серед організацій-переможців — Центр натхненного навчання (Center for Inspired Teaching)
1. Code Mitra, Індія
Безкоштовна інтерактивна мобільна програма з відкритим кодом, яку вже оцінили 140 тис. індійських школярів. Якщо просто: завдяки їй ті діти, у кого немає доступу до комп’ютерів, ноутбуків, планшетів, вчаться програмувати на телефонах. Блокове програмування діти опановують через гру, а з ним і навички 21-го століття, такі як розв’язання проблем, дизайн-мислення, креативність. Програму поширюють безкоштовно, оскільки проєкт отримав підтримку ЮНІСЕФ (Дитячого фонду ООН). Як свідчать дослідження, 92% учнів починають кодувати на своєму телефоні після години в Code Mitra. А 88% юних користувачів вважають Code Mitra цікавим і легким для вивчення CS. Учителі зафіксували 10-відсоткове поліпшення низки навичок майбутнього в дітей після регулярного використання Code Mitra.
2. LiveBook, Іран
Аж 1 млн учнів на заняттях і вдома обирають цю безкоштовну платформу мікронавчання доповненої реальності. Замість того щоб купувати дорогі додаткові підручники, учні можуть просто навести камеру на свої шкільні підручники та побачити, які файли додали інші учні, фактично перетворивши кожну сторінку свого підручника на енциклопедію. Вчителі також можуть додавати матеріал, але найкраще діє навчання за принципом: рівний — рівному.
3. Closegap (Закрити розрив), США
Щоденна перевірка психологічного здоров’я учнів, до якої вже доєдналися 200 тис. дітей з 25 країн світу. Проєкт безкоштовно оснащує школи технологіями для ефективнішої підтримки. За допомогою веселої інтерактивної онлайн-гри школа щодня отримує дані про емоції, рівень енергії, фізичні потреби дітей. Якщо є певна проблема, програма надає учням інформацію з бібліотеки, поради, до кого звернутися. Окремо вчителя повідомляють про дітей з класу, в яких є потреба поговорити про свої переживання з дорослим.
4. 100 cameras (100 камер), США
Навіщо навчати фотографування? Щоб виростити фотокорів? Щоб люди вміли зберігати яскраві моменти життя? Не лише. Цей проєкт навчає понад 29 тис. учнів із 17 країн через фотографування та обмін світлинами покращувати сприйняття себе, своєї ролі в громаді, підвищувати самооцінку. Зробити добру справу та зняти її, подивитися на себе та родину з любов’ю через фотокамеру — важливий досвід.
Проєкт об’єднує понад 10 тис. школярів із 70 країн, яких драйвить спільна мета: мінімізувати наслідки зміни клімату, вповільнити глобальне потепління, перейти на альтернативні джерела енергії. Учні онлайн роблять спільні проєкти, обмінюються даними, проводять відеоконференції, мистецькі конкурси та знімають відео на тему захисту природи, ведуть блоги, в яких популяризують декарбонізацію.
6. Learning about forests (Вивчаємо ліси), Данія
695 тис. дітей із 28 країн обожнюють уроки просто неба. Ліс як класна кімната та ліс як лабораторія — такі принципи тут підтримують. На порталі є готові уроки за всіма основними шкільними предметами, і всі вони пов’язані з лісом. Учні досліджують ґрунт, опади та обіг води, тваринний і рослинний світи, клімат, закони про охорону природи, казки та міфи про ліс і його мешканців, мистецтво, дизайн та винахідництво на основі ідей, що взяті з природи, продукти та речі, що їх дає ліс.
7. Liga for green leaders (Ліга зелених лідерів), Канада
А ще екологією можна займатися у формі онлайн-змагання. Діти грають в онлайн-ігри та діють у реальності, будують 12 віртуальних середовищ, заробляють значки та бали завдяки повсякденній діяльності з охорони природи. Серед 1400 школярів з п’яти країн є і юні українці.
Школярі відстежують економію вуглецю та бачать колективний вплив, якого можуть досягти разом з однолітками. 80% учасників змагання вважають його цікавим, а 88% збираються застосовувати отримані навички з економії й надалі. Вже вдалося зекономити 59 тонн еквівалента вуглекислого газу.
8. Програма CAPS (Center for Advanced Professional Studies, Центр просунутих професійних досліджень), США
Програма, що об’єднує 53 тис. школярів із шести країн, дещо нагадує Малу академію наук. Тут учні за напрямками (біологічні науки, інженерія, інновації та технології тощо) співпрацюють над проєктами за реальними проблемами разом з найкращими вчителями. Дорослі тут радше тренери та наукові гіди, ніж керівники. Також учні працюють у реальних дорослих компаніях. Останні приклади діяльності школярів: створення сенсорного крісла для дітей з аутизмом, яке було ліцензовано на міжнародному рівні; рішення для аналізу даних, яке заощадило компанії зі списку Fortune 500 понад 2 млн доларів; додаток, створений для підтримки людей із психічними захворюваннями.
9. The Sustainability Compass (Компас сталого розвитку), США
Розроблена програма та сотні конкретних уроків на порталі дають змогу навчати дітей системного мислення. І ніякої додаткової підготовки вчителю не потрібно. Так вже вчинили педагоги 85 тис. школярів із 96 країн. Практика системного мислення сприяє розвитку життєво важливих соціально-емоційних навичок, таких як самосвідомість, побудова здорових стосунків з іншими та зв’язок з громадами. Після занять в учнів зростає мотивація діяти і вчитися.
10. Story Arts (Мистецтво оповідання), США
Навчання сторітелінгу саме по собі цікаве, а якщо завдання подані у формі акторських етюдів, зйомок телепередач, рекламних замовлень? А ще розробка відеоігор, брендинг, маркетинг. І все це не записано в підручниках, а на відео пропонують реальні зірки індустрії розваг? Звісно, такий підхід оцінили вже 25 тис. підлітків з дев’яти країн. Готові курси мають озброїти школярів навичками майбутнього (креативність, критичне мислення, робота в команді, спілкування та емпатія). Оскільки проєкт має власне віртуальне товариство, учні можуть викладати там свої приклади сторітелінгу та отримувати зворотний зв’язок як від інших учнів з різних країн, так і від експертів.
Згідно з дослідженнями, лише близько 20% учнів вчасно звертаються по допомогу в навчанні, бо соромляться або не зважають на проблеми. Annie — це чат-бот, який за допомогою регулярних текстових повідомлень підштовхує школярів ставити запитання. Це знижує напруження від потреби попросити про підтримку чи пояснення. 80% учнів завжди відповідають на повідомлення чат-бота, а 15% просять підтримки та повідомляють про прогалини в знаннях. Чат-бот надає інформацію та скеровує за потреби до вчителів. Уже 11 тис. школярів користуються чатом у Фінляндії, а організатори прагнуть поширити його в усьому світі.
12. Imoves, Велика Британія
Втілене навчання в тренді. Пригадуєте, ми вже писали про доведену ефективність навчання через усе тіло? Портал Imoves містить завдання з різних шкільних предметів, щоб опановувати тему буквально всім тілом. Тут є плани уроків (понад 2,5 тис.), відео, музика та багато іншого, щоб полегшити роботу кожному вчителю. Експерти з Національного центру медицини спорту та фізичних вправ при Університеті Шеффілда Халлама виявили, що проєкт позитивно впливає на рівень фізичної активності дітей, самопочуття, поведінку, концентрацію уваги.
13. Now>press>play (Тепер>натискай>грай), Велика Британія
Якщо учень не опанував читання або страждає на дислексію, він випадає з процесу навчання. Навчальна програма надмірно покладається на навички читання та письма. Скільки інформації та вражень дитина недоотримує, бо уникає книжок! Саме для таких учнів початкових шкіл розробили захопливий аудіоресурс, який залучає до навчальної програми за допомогою звуку, оповідання і руху. Кожна така дитина отримує безкоштовні бездротові навушники. Ідеться не про просту лекцію, а про аудіовистави: з різними голосами та звуковими спецефектами. Аудіопригоди створені для того, щоб стимулювати дитячу уяву: від лазіння по гілках тропічного лісу до боротьби із шерстистим мамонтом. Завдання потребують рухатися, робити різні жести, що заохочує та оцінює вчитель. 91% вчителів (а користуються програмою 160 тис. учнів із 600 шкіл восьми країн) сказали, що ця програма підвищує інтерес дитини до теми. Дві третини стверджують, що учні з освітніми прогалинами мають значну користь від такого навчання та запам’ятовують тему краще, ніж якби вивчали її в класі.
Джерело фото Depositphotos
{{read_more|Читайте також| 4758, 6210}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram