На виставці приватних шкіл Ukrainian School Forum 2024 16 березня, яку організовувала компанія Dec Education, психологиня і керівниця профорієнтаційної програми приватної школи Європейський колегіум (ЄК) Ярослава Геращенко розповіла, як ЄК допомагає своїм учням визначитися з професією. «Освіта Нова» записала для вас цей кейс.
На початку пані Ярослава навела дані дослідження PISA 2018, згідно з яким 14 % наших 15-річних підлітків (кожен восьмий), які брали в ньому участь, уявлення не мають, ким би вони хотіли працювати в майбутньому. А серед підлітків із низьким соціально-економічним статусом таких аж 17 %. А ті абітурієнти, які вже обрали заклад і програму для вступу, все одно не впевнені у правильності свого вибору. Ситуація насправді набагато гірша з профорієнтацією, оскільки за різними дослідженнями 30-50% випускників починають свій професійний шлях не за спеціальністю.
Спираючись на свій досвід роботи з 10-11-класниками, пані Ярослава виокремила кілька проблем, з якими зіштовхуються діти при виборі професії:
не володіють глибокими знаннями про різноманіття наявних професій;
не проводять аналіз професій, тобто не знають особливостей, переваг і недоліків професій;
не орієнтуються у своїх здібностях і інтересах;
не спираються при виборі на власні здібності;
морально не готові брати на себе відповідальність.
Для усунення зазначених труднощів підхід до профорієнтації в школі має виглядати приблизно так:
В молодшій та середній школі учні часто думають, що вибір професії ще не на часі і відповідно не занурюються у світ професій. Якщо попросити пересічних 8-класників назвати відомі їм професії, то вони обмежаться списком з орієнтовно 20 пунктів загальновідомих або тих, про які вони знають від найближчого оточення.
І тому школа також має турбуватися про те, щоб діти були обізнані про світ професій. Наприклад, регулярно запрошувати представників різних професій на зустрічі з дітьми ще в середній школі і в такий спосіб прищеплювати дитині думку, що потрібно цікавитися професіями і якісь на себе приміряти.
Для того щоб діти розібралися зі своїми сильними сторонами і інтересами, варто пропонувати певні активності, які підсвічують підлітку його сильні сторони, а також виділяти час для саморефлексії. Тут можуть допомогти профорієнтаційні тести.
Успішність в дисциплінах не завжди може вказувати на всі сильні сторони підлітка. Іноді конфлікт з вчителем може призвести до неуспішності в тому чи іншому предметі, але при цьому у дитини можуть бути наявними відповідні здібності, ще й неабиякі.
Школа надає психологічну та інформаційну підтримку при виборі професії і пояснює дітям, що це їх життя і їм треба вчитися приймати рішення та брати за них відповідальність. А коли школа допомагає зорієнтуватися через різні інструменти, то рішення легше приймаються.
ЄК починає профорієнтаційну програму зі знайомства з професіями, запрошує в школу успішних представників різних професій, у тому числі і батьків учнів. Вони діляться з дітьми своїм досвідом, дають поради, як обійти підводні камені, відповідають на питання. Такі зустрічі дуже надихають дітей.
Наразі профорієнтаційна програма в ЄК поширюється на 9-11 класи. Не раніше, тому що у середній школі у більшості учнів немає мотивації розбиратися зі світом професій. Але поступово дітям треба нагадувати про те, що готуватися до вибору професії потрібно заздалегідь.
В старшій школі діти вже відвідують компанії. Приходять в офіс чи на виробництво і знайомляться з робочими процесами. Передбачені стажування для учнів старшої школи.
За бажанням учні ЄК грають в коучингову профорієнтаційну гру «Профорієнтир», яку створили українські розробники з «Академії гри». В основі методики 4 повноцінні гри: «Знайомство з професіями» (400 професій), «Фокусування» (тест з визначення типу особистості MBTI), польова гра «Профорієнтир», «Піца професій».
Протягом гри учасники знайомляться з різноманітним світом професій. Розбираючись з нюансами професій, вчаться їх різнобічно аналізувати. Приміряють їх до себе, відсіюючи те, що точно їм не підходить, таким чином звужуючи коло вибору. Наприкінці гри учасники відбирають декілька професій, які їм можуть підійти, і вже мають з чим працювати для глибшого дослідження і приміряння на себе через стажування.
Додатково гравці прокачують свої скіли командної роботи, взаємодії з іншими, аргументування своєї думки, опрацювання відкритих джерел інформації, що позитивно відбивається на їх повсякденному житті. Участь у грі підвищує мотивацію учнів до самостійного дослідження та вибору майбутнього напрямку діяльності.
В ЄК гра проводиться за два дні впродовж по 6 годин щодня. Під час гри також обговорюється актуальність підхожих учасникам професій, адже в ідеалі потрібно обрати щось, що підходить до здібностей і інтересів дитини і буде актуальним в майбутньому. В ЄК гра проводиться в 10 класі. Оскільки в ЄК майже всі залишаються до 11 класу, то в 9 класі діти ще не так включені, як в 10, оскільки вважають, що в них є ще 2 роки.
В Європейському колегіумі проводяться відкриті ігри з Профорієнтиру, коли будь-які учні (ті, що не навчаються в Європейському колегіумі) можуть долучитись до гри.
Профорієнтаційне тестування «Магеллано» проводиться для всіх старшокласників ЄК. Тест розроблений для підлітків та молоді 14-21 років. Передбачається онлайн-тестування впродовж 90 хвилин (орієнтовно 300 питань) і в обов’язковому порядку консультація з батьками.
Під час тестування оцінюються здібності і інтереси дитини, психологічні характеристики, навчальна мотивація тощо. Консультацію обов’язково проводить сертифікований спеціаліст. Мінусом цієї методики, на думку пані Ярослави, є обмеженість професійних напрямків. Методика розрахована на учнів, які планують навчатися у ЗВО. Професії, які пов’язані з фізичною працею, не включені у тест. Із плюсів методики можна відмітити точну діагностику здібностей та інтересів дитини, що дає можливість підібрати найбільш відповідні професійні напрямки.
А от як саме реалізується вибір професійного напрямку, то вже справа самих учнів та їх родин, вони мають провести свої власні дослідження пулу професій та ЗВО, де вони могли б навчатися.
Профорієнтаційні кейси (імена змінені):
1. Дизайнерка одягу
Анастасія хотіла стати дизайнеркою одягу. Мама її не підтримувала в цьому, бо вважала, «що на цьому не заробиш». Дитина була обізнана в професії, вже шила вироби і мала чітке уявлення про свій професійний шлях. На консультації після проходження тесту «Магеллано» мама пристала на цю ідею, оскільки побачила, що дитина знає, де буди вчитись (в Італії) і що за чим робити, і була вражена вмотивованістю дитини.
2. Не-Програміст
Максим дуже хотів стати програмістом. Як батько, який добре заробляє. Але тест не виявив жодного натяку, що йому сфера IT цікава. Тест виявив зацікавленість в економічній галузі. Тому родина зараз шукає можливості в цьому напрямку.
3. Математик
Іван до 11 класу вважав, що він гуманітарій і відповідно планував обирати гуманітарний напрямок. Однак методика «Магеллано» виявила в нього високі математичні здібності. Він повірив в себе і вирішив обрати технічний напрямок.
4. Медикиня
Тетяна сказала на консультації, що цікавиться економікою. Однак тест виявив в неї схильність до медицини. Виявилось, що з дитинства мріяла стати хірургом. Але зараз вона за кордоном і не вірить в те, що може вступити у медичний ЗВО. Наразі родина шукає шлях потрапити на медичну спеціальність.
Пані Ярослава зазначила, що сертифікація консультанта «Магеллано», навчання ведучого гри «Профорієнтир» і сама гра доволі вартісні і не всі школи готові інвестувати у підготовку фахівців та купівлю коучингової гри, тому висловила готовність підтримати в цьому інші освітні заклади, насамперед школи, з проходженням як гри, так і тесту «Магеллано» з подальшою консультацією з батьками, як на базі ЄК, так і з виїздом на локацію (деталі можна дізнатись на сайті Європейського колегіуму).
Після визначення професійного напрямку для подальшого навчання, родини можуть співпрацювати з академік-адвайзером школи або з представниками компанії DEC, які допомагають з вибором ЗВО і програми за кордоном.
Профорієнтаційна програма в ЄК існує другий рік і тому ще розвивається і набирає обертів. Пані Ярослава працювала в HR- галузі і співпрацювала з багатьма людьми, які навчались за однією спеціальністю, а працювали в зовсім інших сферах. І тому вважає, що профорієнтація в школі вкрай важлива для того, щоб діти не витрачали марно час на освіту, яка їм не знадобиться, а одразу закладали фундамент майбутньої професії і щоб вже перша професія і робота приносили задоволення і були цікавими.
Титульне фото Depositphotos
{{read_more|Читайте також| 3396, 5578}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram