Державна / приватна / альтернативна
Альтернативна школа відрізняється від державної тим, що не залежить від державного фінансування. Як і приватні школи, альтернативні проекти утримуються спільнокоштом. Але на відміну від приватної, альтернативна школа, як правило, не має ліцензії, тобто не може видавати атестати і табелі державного зразка. Учні альтернативної школи атестуються через заочну, дистанційну форми навчання або екстернат.
Для батьків це означає, що альтернативне навчання не буде безкоштовним. І вони матимуть справу не з однією школою, а з двома: альтернативною для навчання і атестаційною, яка видає документ про освіту.
На перший погляд така організація навчання складна і невиправдана. А при пильнішому дослідженні виринають переваги альтернативних шкіл:
невеликі класи по 5-15 дітей, індивідуальний підхід до родини, заангажовані організатори школи (їх діти, як правило, також в проекті ;), творчі вчителі, вартість навчання в 1,5-4 рази нижча ніж у приватному закладі.
В 2016 році за списком Макса Бакшаєва, дослідника альтернативної освіти, в Києві було 43 альтернативних школи.
У 2017 за даними Євгена Матвєєва, керівника центру Логополіс, таких проектів 98 по Києву і Київській області та ще 32 по інших містах України.
Альтернативних шкіл стало вдвічі більше за рік!
Як вибрати альтернативну школу?
Пропоную 5 критеріїв, які ми з Євгеном Матвєєвим розробили для класифікації АШ. Найбільш важливі з нашої точки зору характеристики стоять першими.
Філософія Організація навчання Локація Атестація ЦінаФілософія та педагогічний напрямок: вальдорф, монтесорі, демократичні, вільні
Альтернативні школи будують навчання, керуючись певними принципами, пріоритетами, цінностями. Назвемо це все філософією школи. Щоб вибрати проект, в першу чергу, варто з’ясувати наскільки філософія школи співпадає із вашим баченням сенсу і результату освіти.
Зазвичай пошук починається від супротивного: точно не хочемо як в «совецкой» школі. Але як хочемо?
Чітку, послідовну концепцію мають старі і визнані альтернативні напрямки: вальдорф і монтессорі.
Вальдорфські школи відомі гармонійним і помірним навантаженням з огляду на вік дітей: початкові класи не завалюють теорією, предмети інтегровані з музикою, танцем, малюванням, багато уваги приділяється естетичному і духовному вихованню. Вальдорфська програма визнана МОН. Завдяки цьому, наприклад, школа Борисфен два роки працювала на базі звичайної школи. Вальдорфські класи відкриваються цього року в Києві на Сирці, Воскресенці. Одна із найстарших альтернативних шкіл, вальдорфська Квінта, працює в Гатному вже 6 років.
Марія Монтессорі розробила наочні і наручні навчальні матеріали для дошколят і початкової школи на початку ХХ століття. Рожева пірамідка, власний килимок для навчання-гри, числові коробочки розійшлися по Європі ще за життя авторки. І в Києві зараз існують садки і початкові школи Монтессорі. В середній і старшої школі у нас використовують не так матеріали італійського педагога, як підхід: створити цікаве освітнє середовище і допомогти дитині слідувати за природною допитливістю.
Школа Самерхіл в Англії – яскравий приклад демократичної школи. Діти самі вирішують які предмети будуть вивчати, а які ні. Вчителі і батьки приймають і поважають дитячий вибір . Правила школи, розпорядок дня, меню діти і дорослі приймають голосуванням на щотижневих зборах. Причому голос директора важить стільки ж скільки голос першокласника) Психолог Александр Нілл заснував Самерхіл у 1921 р. Її ледве не закрили і право навчатись по-своєму керівники разом з учнями відстоювали у суді. Зараз Самерхіл – національна гордість Британії.
На Україні неможливо відтворити демократичну школу в повний зріст через законодавчі перепони. Проте елементи демократичного самоврядування демонструють Dixi, БеркоШко,Спільношкола, Кітерра та інші проекти.
Вільні школи мають свої філософські засади. Наприклад, в Кітеррі це гуманізм, ненасильство, свобода і відповідальність, партнерство. Філософія школи і її цінності проявляються і в навчальних розкладах, і в виборі методик викладання. Адже вільні школи вільно переймають і поєднують практики, які їм до вподоби.
Коли ви обираєте школу корисно послухати відповіді представників на підступні запитання:
Що ви вважаєте успішним результатом навчання на кінець року? Як ви відслідковуєте прогрес дітей? Як підтримується дисципліна в класі? Що ви робите якщо дитина не виконує домашнє завдання?
Філософія школи – цілком практична річ. Ви почуєте її у відповідях і зможете приміряти на свою родину.
Організація навчання: час, шкільні дисципліни, методики викладанняЧас навчання. У традиційній школі діти вчаться з 8:30 до 13-15:00 з понеділка по п’ятницю. У альтернативних школах час перебування в школі може бути інший. Наприклад, в школі парк Dixi діти знаходяться повний день, учні БеркоШко вчаться три дні на тиждень і буває залишаються в школі на ніч, школа NewTone на Русанівці пропонує базову програму у першій половині дня, а в другій організовує гуртки для своїх вихованців.
Уроки. Заняття в альтернативній школі може тривати годину, півтори. В школі Папайя діти самі планують свій навчальний час. Horse Club SP та Спільношкола поєднують урочні заняття з індивідуальними траекторіями: пройти свій шлях в освіті дітям допомагають тьютори.
Якщо попросите розклади занять, дзвінків і перелік курсів, буде легше зрозуміти як працює заклад і поставити конкретні запитання.
Завжди цікаво послухати які вчителі працюють в школі і за якими критеріями їх підбирають. Як часто змінюються викладачі? Якщо ви розумієтесь на методології спитайте які новітні практики вже застосовує школа. Чи вчителюють засновники школи?