Частенько батьки, прагнучи навчити дітей читати якомога раніше, припускаються деяких помилок. А потім розчаровуються, що результати зовсім інші, ніж вони сподівалися. Розповідаємо про те, чого НЕ слід робити у цьому важливому процесі.
Приміром, якщо дитина говорить «ш» замість «с» («Шаша», а не «Саша»), то відкладіть навчання до того моменту, поки вимова не стане правильною.
Перш ніж показати дитині букву Л, слід навчити її чути звук «Л» у складах та словах. Вимовляючи звук «Л», говоріть саме «Л!», жодних «ел» чи «ле». Адже вимовляючи таким чином, ви називаєте 2 звуки - «е» та «л». Це дезорієнтує дитину. Звук —це те, що ми чуємо. Його можна протягнути, проспівати і т.д. Буква — це те, що ми бачимо та пишемо.
Як робити не слід: називаємо звуки «м», «а», і лише тоді склад «ма». Ця навичка неправильного читання дуже стійка і дитину потім складно перевчити.
Як правильно? На початку навчання дитина може скільки завгодно протягувати першу букву складу, поки не зрозуміє, якою буде наступна: «мммммммма». Головне — не зупинятися після першої букви.
Часто ми бачимо малюнок: від приголосної букви йде кілька стрілок до голосних, і потрібно читати: НА, НО, НУ і т. д. У чому «підступ»? По-перше, дитина не бачить самого складу, а має його «уявити», а по-друге, це значне навантаження: зрозуміти принцип поєднання букв у склади та водночас «перемикати» увагу з одного сполучення на інше.
Даний пункт випливає з попереднього. Коли малюнків зі стрілками вже два: спочатку від приголосної до голосних, а далі навпаки. Тобто дитина має зорієнтуватися, де читати НА, НО, НУ, а де АН, ОН, УН. Насправді це непросто, дуже часто діти починають плутатися, а далі втрачають інтерес до читання, адже процесс виявляється для них надто складним.
Дитині складно відразу читати такі склади, як СКА, КРО, МЛО і т.д. Їм потрібна практика, і ще раз практика. Дозвольте дитині прочитати першу букву «окремо»: С!, а вже потім приєднати до неї склад КА і т. д. На це просто потрібен час. Дитина чує, як вимовляють слова та склади дорослі, тому й сама навчиться цьому трохи згодом.
Деякі батьки вважають, що читати слова не так цікаво, тому переходять відразу до книжок. Книги — це чудово, але якщо дитині складно прочитати слово МОЛОКО чи КОРОВА, то як можна переходити до тексту? Починати варто зі слів та коротких речень, тоді дитина, відчуваючи себе впевнено, зможе розвивати навички читання самостійно.
Ще декілька підказок дивіться тут Вчимо дитину читати: яких помилок припускаються батьки та педагоги