Я обрала хоумскулінг як альтернативу державній школі. Я незадоволена тією системою освіти, яка існує зараз, і стилем спілкування, який панує в школі. Оскільки донька вчиться в 7 класі, вибір альтернативних шкіл не надто великий, а приватні для нас занадто дорогі.
Так, шкільна система не залишає місця не лише для самостійних рішень, а навіть і для висловлення власної думки.
Я веду гуртки для підлітків. Їхня найбільша проблема – неспроможність сформувати власну позицію, аргументувати, критично оцінювати інформацію.
Менші дітки ще можуть подумати і висловитися, 5-6 клас – вже боїться «сказати неправильно» і «бути смішним».
Я думала, що зможу набагато більше займатися разом із дитиною. Однак, у мене радикально змінився робочий графік, а доньці подобається все робити самій. Також я планувала, принаймні з гуманітарних предметів, давати їй більше шкільної програми. Поки що виходить далеко не все, але не втрачаю надії.
Найбільшою проблемою були категоричне несприйняття переходу на іншу форму навчання родиною та моя паніка. Паніку подолала плануванням та часом, з рідними ми так і не дійшли згоди, довелося залишити все, як є.
По-перше, здоровіший режим. Донька висипається, більше гуляє, займається спортом, не сидить голодна до 4 години.
По-друге - теми вивчаються стільки, скільки потрібно саме моїй доньці, а не умовному середньому учню.
Крім того, можна заглиблюватися в предмети, які більше цікавлять. Відсутні конфлікти через уроки, мені непотрібно змушувати дитину вчитися – їй це подобається.
Також тепер є можливість приділяти час захопленням, ходити до музеїв, подорожувати тощо.
Я звільнена від батьківських зборів, фінансових внесків на квіти-ремонти-подарунки.
Розклад доньки регулюють гуртки та заняття. Зазвичай вона прокидається близько 9 ранку, лягає – опівночі. Навантаження розраховуємо, спираючись на контрольні роботи – вони розбиті по місяцях, тому можна зорієнтуватися, коли певну тему потрібно завершити. Намагаємося розподіляти все рівномірно, але не завжди виходить.
У середньому Дарина вчиться 2-3 години на день, періодично ми додатково дивимося документальні та наукові фільми, щось шукаємо в інтернеті або граємося на сайтах із хімії, фізики чи історії.
Дарина змінилася. Стала набагато впевненішою в собі, легше спілкується і з однолітками, і з дорослими. Наприклад, може піти сама себе записати до дорослої групи на заняття і почувається там комфортно. Торік я би не повірила, що це можливо.
Спочатку вона просила, щоби я склала розклад, перевірила, допомогла. Але вже за пару місяців донька відчула, що все це може робити сама. Тому я підключаюся тільки як кризовий менеджер та генератор ідей для додаткових занять.
Донька набагато, в рази більше, малює та пише, організовує розваги для себе та друзів, бере участь у волонтерських проектах і має активну життєву позицію.
Загалом, у Дарини з’явилося відчуття здатності керувати власним життям і можливості щось міняти, докладаючи зусилля – тільки заради цього варто було кидати школу.
На мою думку, хоумскулінг – не панацея. Перш за все, рішення перейти до самостійного навчання має бути не маминим, а дитини. Інакше ви просто перейдете від примусу робити уроки до школи до примусу читати параграфи та робити контрольні.
По-друге, варто зважати на темперамент. Якщо ваша дитина не уявляє себе поза межами великого колективу, вдома їй буде самотньо та нудно. Важливий аспект – рівень самостійності. Якщо ви не можете бути вдома та щопівгодини заглядати, чи дитина вчиться, ви маєте бути певні, що вона достатньо відповідальна і може відірвати себе від мультиків і телефону.
Якщо із цим проблем немає, час обирати, де ви будете атестуватися. Варіантів не дуже багато, але вони є, і державні, і приватні. Власне, на етапі переведення дітки до іншої школи все завершується. Далі або ви отримуєте в бібліотеці, або купуєте підручники, друкуєте контрольні та починаєте вчитися.
Не робіть моєї помилки – нагадуйте, що пройдені теми потрібно повторювати. Я цей момент якось упустила і це спричинило складнощі з точними науками.
Пам’ятайте, що в кожного, хто «виходить із системи», буде певний період адаптації. Ваша дитина буде філонити, спати, дивитися у вікно, грати в тупі ігри на компі. Може, місяць, а може, й не один.
Тримайтеся й не пиляйте, це мине. Щойно нервова система відновиться, людина починає вчитися – для дитини це нормальний стан.
Я переважно здійснюю загальне керівництво та виступаю як ініціатор додаткового заглиблення – підсовую кіно, цікаві сайти, книжки, провокую обговорення і дискусії. Щоби дитина вчилася самостійно, її потрібно цього навчити. Відпускайте поступово, щоби це не викликало паніки. Плануйте разом, складайте розклад на тиждень. Не бійтеся визнати, що ви провалили його – головне, нікого не обвинувачувати. Я казала: “Здається, цього тижня щось пішло не так. Давай подумаємо, що було незручно, що ми можемо змінити, щоби далі було краще?”
Ми змінювали систему разів 10, пробували і звичайний щоденник, і будильники, і записки, і графіки, і систему онлайн-менеджменту. Коли система планування запрацювала, важливо, щоби учень сам «ставив плюсики» навпроти того, що вже зроблено. Це дуже приємне відчуття! Поступово ви перестаєте рахувати плюсики, потім дитина сама складає розклад, потім сама пише контрольні й несе здавати без вашої перевірки. І за якийсь час ви забудете адресу школи.
Придивіться, чи вміє ваша дитина (і ви) вчитися? Дуже раджу безкоштовний коротенький курс на Coursera: Learn how to learn. Здається, він уже перекладений українською.
Важливо розуміти, як вчити великі теми, як перевірити, чи точно ти це розумієш, як запам’ятовувати те, що потрібно вивчити, як робити конспекти тощо.
Я не вірю в соціалізацію, якою її уявляють: “От підеш до школи й навчишся спілкуватися з однолітками”. Ну, однолітки є й поза межами школи. А ще є дорослі, з ними теж треба якось давати раду. Спілкуватися можна будь-де.
В ідеальному світі діти мають власне місце, де будують відносини начебто без впливу на них дорослих і без зовнішнього регулювання. Я не розумію, чому саме школа, найбільш регламентований та обмежений простір, має виступати цим місцем
Середня перерва між уроками – 10 хвилин. Оце, власне, й усе спілкування. Паралельно із марш-броском до туалету, роздягальні, буфету і наступного кабінету.
Сучасні діти вкрай обмежені в усьому, зокрема й у можливості будувати зв’язки з іншими людьми на непримусовій основі. Саме хоумскулінг дає можливість обирати друзів і докладати зусилля, щоби підтримувати стосунки, адже ви не побачитеся точно-точно вранці на уроках, а хочеш дружити – зателефонуй, запроси в гості, іди разом гуляти тощо.
Окрім цього, мені видається дуже важливим уміння налагоджувати відносини з людьми різного віку. Приміром, нещодавно моя донька вирішила, що хоче поволонтерити в бібліотеці. Це означає, що їй доведеться піти туди самій, познайомитися, переконати, що вона відповідальна і може виконувати цю роботу, а потім сумлінно приходити й працювати. Це набагато складніше, ніж, скажімо, підійти до вчителя й домовитися про перездачу самостійної роботи. Тож, що я роблю задля соціалізації? Та нічого…
Коли я на це підписувалася, мала дуже зручний робочий графік і могла багато часу проводити з донькою. Однак під час літніх канікул ситуація радикально змінилася, відтоді я завантажена по 10 годин на добу. Довелося маневрувати й пристосовуватися.
Раніше я вважала, що хоумскулінг лише для тих родин, де є непрацюючий дорослий. Виявилося, що все реально організувати, навіть якщо ви працюєте з ранку до ночі.
Дуже приємною несподіванкою для мене став прогрес у самостійному навчанні. Я неймовірно тішуся, що донька вчиться сама. Я довго її цього вчила, з першого класу, але результат побачила, тільки коли на неї перестали тиснути зовні.
Надзвичайно важливо вчити дітей думати та вчитися. Критичне мислення – це основа засвоєння будь-яких знань. Уміння збирати та обробляти інформацію – відкриває двері до будь-яких галузей. Будь-хто може визубрити теорему чи правило, але дуже мало людей можуть сформулювати думку, аргументувати, дискутувати.
Також потрібно приділяти увагу писанню. Здатність писати логічні якісні тексти – запорука того, що ваш підліток не ридатиме у вас на колінах: «Ааааа, я не можу написати твііііір».
В принципі, решту можна вивчити самостійно, за умови, що ви вже опанували все вказане.
Хімія, безкоштовні відеоуроки (англійською, зате з дослідами) http://study.com/academy/lesson/decomposition-and-synthesis-reactions.html
Правопис, тренажер http://webpen.com.ua/
Тонни цікавого й корисного від National Geographic http://www.nationalgeographic.org/education/
Cайт про погоду в масштабах планети, можна вивчати хоч вітер, хоч тиск, хоч хвилі, самому робити прогноз погоди https://www.windytv.com
Інтерактивна карта битв за 4 тисячі років http://battles.nodegoat.net/viewer.p/23/385/scenario/1/geo/fullscreen
Таймлайн, коли жили відомі люди http://ybogdanov.github.io/history-timeline/
Facebook-історія України http://facebook.platfor.ma/
Дуже крутий проект про сучасне рабство http://slaveryfootprint.org/
Документалки ВВС (їх море на сайтах із серіалами) http://womo.ua/7-nauchno-populyarnyih-filmov/
Анатомія 3-Д https://human.biodigital.com/signin.html
Cервіс для створення таймлайнів (послідовне викладення подій по роках) http://www.timetoast.com/
Cервіс для створення інтерактивних картинок https://www.thinglink.com/