Розглядаємо переваги роботи з вікіпедією під час навчального процесу.
В епоху інтернету та розумних телефонів звідки ваші учні беруть інформацію? З підручників чи з інших джерел? Найвірогідніше, діти насамперед звернуться до інтернету. І одним з перших ресурсів, який вони відвідають, буде Вікіпедія.
Усі знають: якщо потрібно швидко знайти інформацію, слід зайти на Вікіпедію. А от як застосовувати її ресурси в освітньому процесі? Вікіпедія – це інтернет-енциклопедія, яка містить дуже багато корисного матеріалу, який можна і потрібно використати під час навчання.
А чи знаєте ви, що існує не одна Вікіпедія? На сьогодні функціонує приблизно 300 версій Вікіпедії різними мовами. Цей ресурс може стати у пригоді не лише учням (їм вона потрібна не для списування на контрольних, а для набуття навичок пошуку та обробки інформації), а й учителям. Це легкий, швидкий та зручний спосіб дізнатися про те, що цікавить.
І вчитель, і учні можуть не лише переглядати статті онлайн, а й завантажувати їх у форматі PDF і читати офлайн. Яка у цьому користь? Ви разом з учнями можете підготувати добірку статей із певної теми. Вона стане таким собі стислим довідником, який можна застосовувати у будь-який зручний час.
Для завантаження статті у форматі PDF є спеціальна функція. На кожній сторінці Вікіпедії ліворуч розташований блок інструментів, у якому є кнопка «Завантажити як PDF»; натиснувши на неї, можна завантажити будь-яку статтю. Також є опція «Створити книгу». Вона допоможе зробити добірку статей. Потрібно лише натиснути «Додати цю сторінку до вашої книги». Цю добірку за потреби зручно роздрукувати.
У кожній статті міститься список використаних джерел. Завдяки йому і вчитель, і учні можуть докладніше дослідити питання, яку присвячено матеріал. Погодьтеся, важливо, щоб учні навчилися працювати з джерелами, критично ставитись до інформації, яку вони отримують, та робити посилання на використані джерела. У цьому й допоможе робота з Вікіпедією.
Часто виникають запитання щодо достовірності й авторитетності інформації, розміщеної у Вікіпедії, та кваліфікації авторів статей. А чи знають ваші учні, що формувати статті Вікіпедії може кожен із нас, що їх може писати кожна людина? Але після того, як матеріал опубліковано, його можна редагувати. І редагує не одна людина. Звісно, існує система захисту від вандалів, які роблять помилки навмисно чи видаляють фрагменти тексту. Після багатьох рівнів редагування та уточнення інформації спеціальний «патрульний», тобто авторитетний редактор-адміністратор, позначає статтю як «перевірену» чи «неперевірену». І саме на цю позначку потрібно орієнтуватися, коли ви або ваші учні заходите у Вікіпедію.
До речі, учні можуть не тільки знаходити потрібну інформацію, а й самі писати статті. Так, матеріал для Вікіпедії може дібрати і внести кожен зареєстрований користувач.
То що ж потрібно для створення статті у Вікіпедії? Важливо дотримуватися кількох правил:
Використовувати перевірені авторитетні джерела та обов'язково посилатися на них. Пам'ятати, що статті має бути цікавим і важливим не лише для вузького кола читачів, а для значної кількості відвідувачів ресурсу. Представляти матеріал максимально нейтрально і неупереджено. Нехай читач на підставі наданої інформації сам сформує власне ставлення до факту чи явища, зафіксованого в цій статті.Запропонуйте учням разом написати статтю у Вікіпедії. Нехай це стане цікавою формою роботи! Об’єднайте клас у робочі групи. У першу увійдуть учасники, які шукатимуть та систематизуватимуть інформацію для підготовки матеріалу. Їхнє завдання – робота з першоджерелами. Це група експертів-консультантів. Вони не тільки знайдуть та опрацюються авторитетні джерела, а й зможуть зорієнтувати другу групу щодо фактів та додаткових даних. До другої групи увійдуть учні, які, власне, писатимуть текст статті. Їхнє завдання – ознайомитися з інформацією, отриманою першою групою, скласти план та взятись до роботи. Якщо під час написання виникнуть запитання, то учасники другої групи можуть звернутись по консультацію до експертів із першої. До третьої увійдуть відповідальні читачі або редактори. Їхнє завдання – уважно перечитати написану статтю, знайти і виправити порушення логічності викладу, стилістичні, граматичні та технічні помилки. Також учасники третьої робочої групи мають проаналізувати повноту та зрозумілість викладення матеріалу.
Під час роботи з інформацією допоможіть учням розвинути критичне мислення. Це необхідно для того, щоб діти розуміли, чи правдивою є інформація, чи можна довіряти джерелам. Перше, на що варто звернути увагу учнів, – хто є автором джерела. Чи це наукове дослідження, чи автор просто висловлює власну думку щодо певного питання. Наступний крок – разом з учням проаналізуйте факти: чи немає між ними протиріч. Для цього проведіть обговорення у класі. Діти мають висловити свої думки. Для дорослого життя це просто необхідно – мати власну точку зору та не бути просто споживачем інформації.
Робота над створенням статті для Вікіпедії сприяє формуванню інформаційної компетентності, яка передбачає медіаграмотність, тобто вміння відрізняти фейкові новини та інформацію від справжніх, а також не керуватися лише власним першим враженням від прочитаного чи почутого, а також звичку перевіряти отримані дані у надійних джерелах. Окремо слід поговорити з учнями про те, як вони розуміють упереджений виклад та нейтральний, за якими ознаками можна це визначити.
Проведіть дискусію або проектне дослідження з медіаграмотності: проаналізуйте вплив ЗМІ на сприйняття читачів. Поцікавтеся, на які заголовки діти найчастіше звертають увагу та за якими посиланнями вони найчастіше переходять.