Osvitanova.com.ua

Сьогодні ніхто не стане заперечувати, що читати – корисно і захопливо. Шкільні програми, орієнтовані на вікові особливості учнів, містять перелік цікавих і повчальних творів, які розвиватимуть естетичні смаки та мислення дітей. Завдяки ґаджетам та інтернету сучасні школярі мають можливість читати найрізноманітніші книжки. До того ж робити це там, де їм зручно. Здавалося б, створено всі умови для читання. Проте дуже часто можемо почути, що діти читати не хочуть. Чому? Нецікаво.

Спробуємо їх заохотити, інтегрувавши матеріал різних предметів і запропонувавши по-новому подивитися на художні твори. До того ж, у такий спосіб ми не тільки зробимо освіту цікавішою, а й навчимо дітей сприймати інформацію, виходячи за межі одного уроку.

Що для цього потрібно? Перелік творів для читання, трішки фантазії і бажання зануритися в літературу.

Але саме бажання часто і не вистачає. Давайте запропонуємо учням поринути в сюжети літературних творів, читаючи, прожити життя персонажів, пограти, поринувши в їхні пригоди, і застосувати власні знання та досвід. А якщо знань не вистачає, допоможе матеріал інших предметів.

Найголовніше – пояснити дітям, що знайомство з літературою цікаве ще й тим, що дає їм можливість набути досвіду в найрізноманітніших сферах, обміркувати ситуації, в яких опинилися літературні герої, і навіть удосконалити свої шкільні знання.

Але ж зараз літо! Так! Саме час читати і грати. І така гра дасть нам матеріал для роботи на інтегрованих уроках упродовж навчального року.

Починаємо!

1. Усі пам’ятають історії про Шерлока Холмса. Хто в дитинстві не захоплювався його розумом і спостережливістю? А хто застосовував дедуктивний метод у повсякденному житті? Чого ми можемо навчитися у відомого детектива? Наприклад, розвивати логічне мислення.  

Або, читаючи твори за програмою 7 класу, наприклад, «Пістряву стрічку», трохи побути біологами: пригадати, які плазуни є отруйними, яку допомогу необхідно надавати при укусах змій, як треба поводитися, зустрівши небезпечну тварину чи комаху.

2. Мабуть, немає дитини, якій би не подобався чарівний світ Гоґвортсу і захопливі пригоди Гаррі Поттера та його друзів. Запропонуйте учням 6 класу не просто прочитати рекомендований твір (Ролінґ Дж. «Гаррі Поттер і філософський камінь»), а й самим перенестись у чарівну школу. Поставте маленьким чарівникам запитання, відповіді на які допоможуть краще зрозуміти прочитане:

Ким вони себе уявляють? Як вчинили б у певних ситуаціях? З ким би потоваришували? Хто з героїв схожий на них?

Улітку можна уявити себе учнем Гоґвортсу на канікулах і вести власний щоденник пригод, а на початку навчального року обговорити найцікавіші події, що трапилися в прочитаних книжках і в реальному житті. Такий прийом можна використати при вивченні будь-якого твору як зарубіжної, так і української літератури. Але й не забуваємо про інтеграцію. На уроці іноземної мови запропонуємо учням придумати власні закляття, використовуючи вже вивчену лексику. Або на уроці хімії проведемо урок зіллєваріння, поєднуючи різноманітні компоненти й отримуючи приголомшливі результати.

3. Ще один приклад: поєднуємо географію та зарубіжну літературу. Програма 6 класу містить роман Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан», а для додаткового читання рекомендує вивчення твору Д. Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо».

Тож вирушаємо у мандри! На інтегрованому уроці зарубіжної літератури та географії уявімо себе відважними мореплавцями і шукачами пригод. Будемо креслити маршрути, вивчати мапи, досліджувати ресурси щойно відкритих земель. Текст твору «П’ятнадцятирічний капітан» допоможе нам з’ясувати, що таке географічні координати, які існують континенти, які країни знаходяться там. Не залишиться без уваги й історія: работоргівля і великі географічні відкриття.

Можливо, ми опинилися серед жертв кораблетрощі, викинутих на безлюдний берег, як герой роману Д.Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо».

Ким ви себе уявляєте? Тубільцями, які здивовані появою незвичайної людини, чи самотнім мореплавцем? Що б ви неодмінно хотіли мати із собою на острові? Кого вам не вистачало б? Як би ви рятувалися від спеки і дощу?

4. У 6 класі на уроках зарубіжної літератури діти вивчають твір М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Звісно, такий урок легко інтегрувати із уроком української літератури – розказати про народні традиції та звичаї, колядки, щедрівки, свята зимового циклу. А можна поєднати з уроком історії  –  поговорити про те, чому запорожці їздили до Катерини ІІ, про що вони хотіли її попросити, чим, ймовірно, закінчилася ця історія. Думаєте, у 6 класі зарано це обговорювати? Давайте спробуємо. Бо чим раніше ми почнемо розвивати критичне мислення наших учнів, тим кращими будуть результати. І чому б нам не пограти? Давайте розподілимо ролі між школярами, підготуємо костюми, проведемо інсценування або навіть запишемо і змонтуємо відео.

5. А що робити старшокласникам? Поговоримо про фізику і астрономію, а також про медицину, загальнолюдські цінності та будову суспільства. Почитаємо «Марсіанські хроніки» Рея Бредбері (10 клас, позакласне читання). І пригадаємо те, що нам відомо про будову Сонячної системи, польоти у космос, атомну енергію, відносини між представниками різних культур і навіть про лікування вітряної віспи. Уявімо себе відважними підкорювачами космосу, які зустріли представників інших цивілізацій. Як налаштувати контакт? Як побудувати розмову? Як при цьому уникнути фатальних помилок, які можуть коштувати миру в усьому Всесвіті?

Звісно, ідей для інтегрованих уроків – безліч. Які ще твори зарубіжної літератури можна використати для таких занять? Наприклад, ці:

Джордж Ноел Гордон Байрон «Мазепа» (історія та зарубіжна література); Гарпер Лі «Убити пересмішника» (історія, правознавство, зарубіжна література); Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див» (англійська мова та зарубіжна література); Рей Дуглас Бредбері «Усмішка» (історія, мистецтво, зарубіжна література); Вільям Шекспір «Гамлет» (історія, зарубіжна література).
Поширити у соц. мережах: