Хочу розповісти вам про свій досвід з цькуванням у дошкільнят і молодших школярів.
Коли говорять про булінг, то мають на увазі переважно підлітків, середню і старшу школу. Але буде помилкою вважати, що це не трапляється з молодшими дітьми. Трапляється. Я працюю з дітьми від 2 до 10 років. У віці від 4-5 років такі ситуації вже можуть виникати.
Булінг у дошкільнят/молодших школярів не є таким вираженим, як у старших дітей. Я би назвала це передбулінгом. Тобто ситуації, які, якщо їх не зупинити, можуть згодом розвинутися у справжнє цькування з його ознаками:
періодичність, спрямованість проти конкретної дитини – "жертви", наявність "агресора" і "спостерігачів".
У таких дітей це відбувається спорадично, час від часу, і виглядає як:
виключення однією дитини з гри, або постійне надання їй другорядних ролей в рольовій грі:"Ми з Вікою не дружимо".
"Ми будемо сім'я, а ти – наша собачка. Чекай нас тут, нікуди не ходи".
"Я з вами не буду дружити, ви на мене намовляєте".
дражнилки, смішні і принизливі прізвиська, фізична агресія – штовхання, биття, смикання за волосся чи одяг тощо.Як не дивно, фізичну агресію зупинити і проговорити мені найлегше. Тому що переважно всім, навіть найменшим, зрозуміло, що битися – це погано, а дорослі одразу звертають на це увагу.
Складніше з іншими проявами.
Тому що діти НЕ РОЗУМІЮТЬ, що роблять щось неправильне. Це важливо пам'ятати дорослим, які поруч з дітьми.
Стратегічно, я бачу такі два напрямки:
негайне реагування, якщо ситуація відбувається прямо зараз, профілактика виникнення таких ситуацій.Негайне реагування:
зупиняю те, що відбувається, словами: "Стоп! Ми так не робимо. Ми не називаємо інших діток образливими словами. Від цього їм і мені стає сумно". підтримую "жертву" вербально, чи легко обіймаю. заохочую дітей-"спостерігачів" підтримати жертву. не виголошую довгу лекцію про те, що так робити не можна. Це, як не дивно, тільки сприяє повторенню ситуації. Тому що "агресор" отримує увагу до себе.Для профілактики булінгу я маю не так багато часу, як наприклад, в садочках чи школах. Там є можливість робити заняття з розвитку емпатії, емоційного інтелекту, екологічного вираження агресії. У мене заняття з англійської, 45 хвилин двічі на тиждень. Тим не менш, періодично ми виділяємо 3-5 хв на:
анти-булінг вправу;
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram