Кожна людина – маленька планета зі своїми думками, законами та правилами. Як об'єднати окремі планети у комфортний Всесвіт, які чесноти стануть спільним світилом для кожного, де взяти інформацію про затверджені цінності?
Креативність, цікавість, критичне мислення, любов до навчання, мудрість, відвага, наполегливість, чесність, енергійність, любов, доброта, соціальний і емоційний інтелект, співпраця, справедливість, лідерство, вміння пробачати, скромність, розсудливість, самоконтроль, поціновування краси, вдячність, оптимізм, гумор і віра – ось ті 24 цінності, на які орієнтується весь сучасний світ! Концепція Нової української школи пропонує прищепити дітям риси, які визнали пріоритетними понад 50 країн світу. Як це реалізувати пояснює наурок.
1. Розвиток креативного мислення
Уміння приймати нешаблонні сміливі рішення допоможе мислити вільно та безпосередньо впливати на результат своєї діяльності. Для дітей дуже важливо відчувати радість відкриття і розвивати творчі здібності. Вправи на розвиток креативного мислення допоможуть молодшим школярам подивитися на одну ситуацію з різних боків та сформулювати власну оцінку конкретних явищ.
Гра «І добре, і погано»
Мета: сприяти розвиткові вміння бачити в одному і тому ж предметі протилежні властивості, знаходити протиріччя, дивитися на одні й ті ж явища під протилежними кутами зору.
Найбільш поширеною оцінкою у дітей є категорія «добре-погано». На використанні такої оцінки і побудована ця гра. Запропонуйте дитям, користуючися цією категорією, оцінити такі явища природи, дії та предмети:
зима, літо, осінь, весна; дощ, сніг, сонце, вітер, вогонь; їсти, спати, прогулюватись в лісі, лазити по горах; пити ліки, робити зарядку, вмиватися; ніж, тарілка, скло, праска.Розглянемо кілька прикладів:
Літо: добре – бо цієї пори року тепло, можна купатися, не треба довго одягатися; погано – бо буває дуже спекотно, можна «згоріти» на сонці. Вогонь: добре – тому, що зігріває, підігріває їжу; погано – тому що обпалює шкіру, від нього виникають пожежі.Коли дити знайдуть позитивні і погані сторони наведених явищ, дій і предметів, запропонуйте їм самостійно обирати предмети, знаходити у них протилежні якості і функції, оцінювати, що у них є доброго, а що – поганого; чим вони можуть сподобатися, а чим – ні; в чому може бути їх користь, а в чому шкода тощо.
2. Розвиток критичного мислення
«Недостатньо мати гарний розум, головне – правильно його використовувати» (Р. Декарт). Дійсно, у сучасному інформаційному світі слід уміти очищувати зерна від полови та приймати рішення, спираючися на власну думку. Прийоми розвитку критичного мислення допоможуть учневі ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Вправа «Дискусія»
Мета: навчити молодших школярів аналізувати інформацію та думку оточуючих. А також заохотити дітей до вільного висловлювання та обґрунтування власної позиції.
Хід дискусії:
Оголошується проблемне питання дискусії. Наприклад, самостійна допомога безпритульним тваринам на вулиці. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ». Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають нові. Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «вдосконалений список» аргументів. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.3. Розвиток емоційного інтелекту
«Люди забудуть, що ви говорили. Люди також забудуть, що ви робили. Але люди ніколи не забудуть, що вони відчували завдяки вам», – ця фраза якнайкраще ілюструє поняття важливості емоційного інтелекту. Вміння усвідомлювати почуття, керувати ними, відчувати настрій інших допоможе дитині будувати здорові стосунки з іншими людьми. Якщо в минулому столітті найважливішим для успіху був коефіцієнт розумових здібностей IQ, то зараз складові щастя та психологічного успіху розглядаються ширше – фундаментом стає EQ. Розвивати емоційний інтелект слід змалечку. Пропонуємо інструментарій для роботи з учнями початкових класів.
Вправа «Пишемо теплі слова»
Мета: підвищувати самооцінку через сприйняття позитивних емоцій.
Хід вправи: вчитель запитує дітей: «Від яких слів вам стає тепло і приємно на душі? (Відповіді дітей.) Потім учитель пропонує учням записати ці слова на аркушах і спробувати полічити, як часто вони їх чують або говорять самі. Після завершення вправи діти за бажанням зачитують свої записи.
Формування загальнолюдських моральних цінностей допоможе учню усвідомити свою роль у світі та важливість доброчесної взаємодії з оточенням. Обґрунтування системи спільних цінностей допоможуть дитині усвідомити власну причетність до формування нового світу!
{{read_more|Читайте також| 3615, 5043}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram