Першина Наталія, вчитель математики у гімназії біотехнологій 177, про свій досвід викладання онлайн під час карантину.
2020 рік приніс багато несподіванок, одна з яких – COVID-19. Школи перейшли в режим дистанційного навчання. На початку я навіть уявити не могла, як донести матеріал до учнів, сидячи вдома, а не стоячи у класі перед ними. З такою ж невпевненістю у своїх силах зіштовхнулися й багато інших вчителів – адже до того ми систематично не працювали «по ту сторону монітору».
На щастя, я змогла набути досвіду організації дистанційного навчання математики, працюючи одночасно у двох навчальних закладах Києва: гімназії біотехнологій 177 та ліцеї «Престиж». Ділюсь отриманими знаннями – вони будуть корисні вчителям у разі ще одного переходу на онлайн.
У гімназії 177 до карантину всі вчителі активно користувались Google Classroom, то ж з перевіркою та оцінюванням учнівських робіт проблем не було. Хоча була проблема з часом учителя, який мав заповнити весь контент для кожного тестування – це займало дуже багато часу.
Адміністрація гімназії дуже швидко надала вчителям-предметникам доступ до ноутбуків та планшетів. Для комунікації з учнями навчальним закладом було обрано платформу Google Meet. Вона зручна для викладання, бо не має обмежень по часу та кількості учасників.
Дистанційне навчання у ліцеї «Престиж» також проходило злагоджено. Викладачі використовували онлайн-ресурси навіть до карантину, тому перехід на дистанційне навчання для не став проблемою.
Вчителі математики ліцею для своїх уроків на постійній основі використовували одразу три платформи: Zoom, Google Classroom та платформу для викладання математики GIOS. Зустрічі з кожним учителем у Zoom була запланована відповідно до ліцейного розкладу, який був складений ще до карантину. Кожний вчитель мав свій код конференції, яку учні знали заздалегідь, тож учні могли розподілити свій вільний час та не плутатися між уроками.
Проводити урок онлайн набагато важче, ніж в класі: не видно одразу всіх учнів, не можна до кожного підійти, надати зворотній зв’язок, проконтролювати, допомогти. У дистанційному навчанні під час синхронних онлайн-уроків вчителі сподіваються на порядність кожного учня та намагаються заручитися підтримкою батьків. Деякі батьки надання підтримки приймають дуже близько до серця – разом зі своїми дітьми вони присутні на онлайн-уроках в режимі реального часу. Проводячи такий урок, учитель відчуває себе актором фільму, адже на нього, не відводячи погляд, дивляться як учні, так і їхні батьки!
У нашому ліцеї вчителі математики активно використовували платформу GIOS як під час звичайного проведення уроків так і під час своїх онлайн-уроків у Zoom. Це допомагало урізноманітнити уроки: вчителі можуть продемонструвати екран і показати вже готові україномовні інтерактивні відео, опорні схеми та розібрати приклади типових завдань з усіх тем. А після того запропонувати учням у вигляді домашнього завдання виконати онлайн-тести.
Перевіряти сфотографовані учнівські домашні роботи дуже і дуже важко, адже виправляти помилки на фотографіях – це щось з розряду відділити просо від пшениці. Вчитель має переглянути, виправити, пояснити та оцінити кожну фотографію, які не завжди є найкращої якості. Саме тому вчителі математики обох закладів намагалися переходити на онлайн-тестування на платформах Google Classroom та GIOS, бо у такому випадку система автоматично перевіряє завдання і відразу надає зворотній зв’язок учням.
Чудово, що зараз на платформі GIOS з’явилась можливість змінювати існуючі уроки і видаляти чи додавати власні відео, схеми і завдання для своїх учнів. Звісно створення власних завдань потребує набагато більше часу, ніж використання готових, проте я вважаю, що написані та дібрані власноруч завдання будуть набагато ефективніші, ніж шаблонні.
Зовсім новим для родини Гімназії 177 стало переведення абсолютно всіх самостійних та контрольних робіт у режим онлайн-тестування, адже раніше тестування на комп’ютерах учні гімназії складали лише двічі на рік, та тільки з профільних предметів.
Але за час карантину, вчителі зробили всі види перевірочних робіт в режимі онлайн-тестування за допомогою Google Форми. У Формах є можливість перемішування питань, тобто кожен учень отримує питання в різній послідовності. Також можна визначити час, за який учень має надіслати роботу з усіма відповідями. Після надсилання своєї роботи, учень отримує оцінку через декілька хвилин, адже вчитель, вже вніс правильні відповіді в базу платформи і йому залишається лише переглянути роботу та повернути її учневі. Після повернення роботи оцінка одразу автоматично переноситься в електронний журнал для кожного учня, що економить вчительський час.
Такий вид перевірки знань учнів є дуже зручним, адже вчитель сам підбирає завдання, які будуть розв’язувати учні, доповнює завдання поясненнями до них. Учні, в свою чергу, бачать всі пояснення до завдань та можуть перевірити свої помилки.
У ліцеї «Престиж» проводили контрольні та самостійні роботи у різних формах: фотографії, онлайн-тестування за допомогою Google Форм та готові вихідні тестування з тем на платформі GIOS.
Для того, щоб учні були готові до написання завдань ДПА і ЗНО, необхідно їх знайомити з форматами цих завдань упродовж усіх років навчання.
Створюючи онлайн-тести для всіх класів, ми звертали увагу на те, щоб за формою завдання були максимально наближені до тестів формату ЗНО, тобто в одній роботі були присутні і тестові завдання, і завдання на відповідність, і завдання на введення відповіді.
Для успішного написання контрольної роботи, ДПА чи ЗНО учень має уважно прочитати умову, правильно подати відповідь, виконати перевірку, а також у разі помилки знайти помилку у розв’язанні та розпочати все з початку.
На платформі GIOS за допомогою завдань на знаходження помилки можна формувати навичку критичного мислення. А от навичку самоконтролю можна сформувати, пропонуючи учням завдання з відкритою відповіддю. Якщо результат неправильний, система пропонує аналогічну задачу, учень має проаналізувати попередній невдалий досвід і застосувати його для розв’язування аналогічної задачі. У разі невдачі учні мають можливість пройти весь урок ще раз. Тобто, спробувати розв’язати аналогічну задачу втретє. Також на платформі є завдання на встановлення порядку дій, які перевіряють не лише кінцеву відповідь, а хід думок у процесі розв’язування завдань.
У гімназії 177 тестування за допомогою Google Форм для випускників робили майже кожен день і вони мали змогу постійно перевіряти свої знання та повторювати матеріал після прослуханих уроків та виконаних домашніх завдань.
З часом усі учасники навчального процесу зрозуміли специфіку дистанційного навчання. І з кожним уроком кваліфікація вчителів зростала, самоорганізація, відповідальність та поведінка учнів покращувалась, їх активність та увага – підвищувались. Наприкінці навчального року вже було зовсім не помітно, що вчителі та учні знаходились не в одній класній кімнаті, а у різних куточках Києва.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram