27 березня у Києві розпочався набір до 1 класів. Батькам, може, зарано думати про ранці та пенали, але саме час подбати про необхідні документи, які слід додавати до заяви. Чи має право на першочерговий вступ дитина, яка тимчасово проживає не вдома, а в іншому регіоні? А якщо вона за кордоном? Як потрапити до інклюзивного класу? Освіторія зібрала відповіді на найтиповіші питання та склала для вас батьківський чекліст.
Все це передбачено ухваленим МОН ще у 2018 році Порядком зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти.
Відбудеться жеребкування на вільні місця у школах. Це станеться там, де місць менше, ніж подано першочергових заяв.
Тим, хто не потрапив до жодної школи (наприклад, якщо не пощастило у жеребкуванні дітям батьків, що орендують житло без офіційної угоди або ВПО, які ще не підтвердили свій статус) місцеві органи управління освітою мають запропонувати школи, де залишилися вільні місця (у місті загалом чи районі). Їх зараховуватимуть вже на початку навчального року.
Усе, як у попередньому варіанті, але замість документа про підтвердження місця проживання:
Витяг з трудової книжки того з батьків, хто працює у даній школі; Або документ, що доводить навчання у цьому закладі освіти брата чи сестри;Усе те саме, але замість документа про підтвердження проживання:
довідка про взяття на облік ВПО; посвідчення біженця; посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист; довідка про звернення за захистом в Україні;Важливо, особливо тим, хто подає документи онлайн: довідку про взяття на облік ВПО можна отримати у «Дії».
Якщо ВПО не зареєстровані на території обслуговування або не мають підтвердження статусу, вони не мають першочергового права на зарахування.
Якщо немає документа, що підтверджує особу дитини, це не є приводом для відмови зарахувати її. Але школа має негайно інформувати органи опіки і піклування про такого учня, аби допомогти оформити чи відновити свідоцтво про народження (лист МОН № 1/4202–22 та лист МОН № 1 3710–22).
Простий варіант: вступити до державної дистанційної школи в будь-якому регіоні України. Документи приймуть онлайн.
Але зазвичай йдеться про інше — про навчання саме у школі, яка обслуговує територію, на якій в Україні проживала родина. Тобто батьки сподіваються: повернуться додому, дитина ходитиме до найближчої школи, з «гарантованим» місцем. А до того часу прагнуть, аби учень був зарахований туди на сімейну або екстернатну форму навчання.
У цьому теж не буде проблем, якщо один із батьків може до 18 серпня приїхати в Україну та привезти оригінали документів (скани можна надіслати в обумовлені терміни). Доведеться лише додати заяву про обрання індивідуальної форми навчання. Дитину зараховують на загальних підставах.
Якщо ж жоден із батьків не може приїхати, на жаль, варіантів не передбачено. У соцмережах, трапляється, дивуються: чому не можна зарахувати заочно тих, хто все одно навчатиметься самостійно (за допомогою батьків)? Річ у тім, що формально першочергове зарахування передбачене саме для дітей, що проживають поблизу школи у рік вступу до неї. А з учнем, що перебуває за кордоном, це не так. Якщо ж зараховувати його на вільні місця, на жеребкуванні обов’язково має бути присутнім один із батьків. Тобто поки що замкнене коло.
Тим часом для учнів 2-11 класів немає перепон у тому, щоб продовжувати навчання у школі, до якої були зараховані до війни.
На законодавчі нюанси накладається й людський фактор: чимало освітян проти того, щоб школярі навчалися одночасно у двох школах — українській та закордонній. Це велике навантаження для дітей. Тож керівники шкіл, якщо дізнаються, що дитина перебуває у такій країні, де за законом має ходити до місцевого закладу освіти, намагаються умовити батьків не дублювати навчання. Освітяни сподіваються, що ця проблема буде вирішена на міжнародному рівні, за допомогою МОН.
Окрім стандартного пакета, про який йшлося вище, можна додати оригінал або копію висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Цей документ є рекомендаційним, тож саме батьки вирішують, чи потрібно його нести до школи. Але якщо йдеться про те, щоб зарахувати учня в інклюзивний клас чи створити його, без висновку ІРЦ не обійтися.
Якщо особливі освітні потреби є у дитини ВПО, а висновок було втрачено, копію можна знайти на порталі АС «ІРЦ» або у відповідному мобільному додатку. Інструкція для батьків детально пояснює, як завантажити документи. Якщо знайти документ не вдалося, дитина з особливими потребами має пройти повторне обстеження у ІРЦ за місцем тимчасового проживання. Школа, в якій вона навчатиметься, має зарахувати її до інклюзивного класу або створити новий. Інклюзивний клас утворюється на період дії довідки про взяття на облік ВПО або до моменту виїзду такого учня до іншого місця проживання.
{{read_more|Читайте також| 5965, 5922}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram