Новий підручник «Історія України» для 8 класу від видавництва «Ранок» міститиме матеріали та розробки відомого проєкту про минуле «Реальна історія». Про це розповіли у видавництві.
Співавтором видання став журналіст і засновник низки документально-історичних проєктів Акім Галімов. Для нього це вже другий досвід роботи над шкільним підручником — торік він долучився до авторського колективу «Історії України» для семикласників за програмою НУШ.
Окрім Акіма Галімова, над створенням нового підручника також працювали кандидат історичних наук і розробник модельної навчальної програми з історії Олександр Гісем, кандидатка історичних наук Ольга Сирцова та вчитель історії Олександр Мартинюк.
«Доступно про минуле, розуміти сьогодення, будувати майбутнє. Це слова, які я придумав кілька років тому і в які вкладаю всю філософію нашого проєкту. Я хотів би, щоб наші діти саме так сприймали нашу історію, щоб так вони розуміли її практичне застосування», — каже Акім Галімов.
Під час створення нового підручника для 8 класу авторський колектив приділяв особливу увагу додатковим відеоматеріалам, розповідає Акім Галімов.
«Коли потрібно пояснити якийсь складний контекст дітям, який дасть ширше розуміння подій, персоналій чи їхньої поведінки, ми зіштовхуємося з тим, що в підручнику просто не вистачає для цього обсягу. Він має обмеження в тексті. Відповідно ці відео допомагають нам пояснити той контекст», — каже він.
Відеоролики можна знайти за QR-кодами та посиланнями на сторінках видання. Серед них є як окремі випуски проєкту «Реальна історія», що стосуються теми козацтва, так і спеціальні відео, відзняті виключно для майбутнього підручника.
Над розробкою відеоконтенту працював Акім Галімов та команда його документально-історичного проєкту. Залежно від теми, учні зможуть переглянути пізнавальні ролики про родину князів Островських, будову та секрети замків дворянства, походження козаків, їхні воєнні походи та справжню історію Криму. Деякі відео переносять до маловідомих пам’яток минулого й дозволяють побувати на віртуальній екскурсії з будь-якого куточка України, ділиться Акім Галімов.
«Підручник має відповідати тому часу, коли він видається та коли з ним працюють. Сьогодні світ надзвичайно динамічний і яскравий. Саме такими мають бути підручники. А наші відеоматеріали дають дітям змогу отримати додаткову інформацію з певної теми та зануритись в контекст», — каже співавтор «Історії України» для 8 класу.
Крім відеоконтенту, підручник доповнений інтерактивними завданнями, презентаціями до кожної теми, календарно-тематичними планами, розробками уроків для вчителів і тестами для учнів, що допомагають закріпити вивчене після кожного параграфа. Усе це доступне за QR-кодами в самому підручнику.
Під час розробки видання авторський колектив також вдосконалив виклад матеріалу, ділиться Акім Галімов. «Ми отримали фідбек від вчителів, які розповідали, що тексти підручників з історії складні. Тому ми багато працювали над стилістикою, щоб зробити текст легким, зрозумілим, позбавленим складних конструкцій, цікавим».
Підсилити інтерес до вивчення історії допомагають і привабливі візуальні елементи, додає він. У підручнику є багато яскравих фотографій, схем, графічних матеріалів і карт. Уявити сучасні навчальні видання без таких яскравих матеріалів сьогодні, коли майже вся інформація сприймається візуально, складно.
Окремої уваги варті завдання з підручника. У новому виданні автори пропонують учням працювати з давніми першоджерелами, розв’язувати хронологічні задачі, створювати онлайн-карти, вирішувати екологічні проблеми певного часу та навіть ставити мінісценки з персоналіями епохи.
Усі завдання розділені за рівнями, каже Акім Галімов: «Ми використали модульний підхід до побудови цього підручника, за яким легко побудувати індивідуальну траєкторію для навчання кожного учня».
Головною перешкодою в процесі створення підручників з історії є обмежений обсяг, додає інший співавтор видання Олександр Гісем. Книжка, якою б вона не була, подає урізані знання та охоплює лише певні, короткі відрізки з минулого, тож дуже важливо обирати правильні теми.
Під час роботи над шкільним підручником складнощі виникають і з відбором джерел: тут варто прослідкувати за тим, аби у видання не проникли міфи чи спотворенні факти, які тягнуться ще з радянської епохи.
«У нашому підручнику подано чимало матеріалу, який раніше не був присутнім в інших шкільних виданнях, але є важливим для розуміння тогочасних процесів. Ми крок за кроком намагаємося позбутися того радянського багажу, який дотепер прослідковується в нашій шкільній освіті», — зауважує Олександр Гісем.
Для цього авторський колектив працював з останніми дослідженнями та використовував сучасні технології, які допомагають найточніше відтворювати минуле на сторінках видання, додає Акім Галімов. «Наприклад, у нашому підручнику є зображення козаків у тому вигляді, який вони реально мали. Без шароварів і вишиванок, а справжній одяг, описаний в історичних джерелах», — розповідає він.
Водночас ці незначні деталі мають важливе значення: вони допомагають змінювати уявлення про наше минуле та позбуватися старих міфів. «Підручник — один із тих основних компонентів, що допомагають формувати українця, свідомого своєї країни, свого минулого та свого майбутнього», — зазначає Акім Галімов.
{{read_more|Читайте також| 6515, 6325}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram