Osvitanova.com.ua

Автор тексту: Олена Юрченко
Фото: Олег Терещенко

У нашій новій рубриці Future Perfect розповідаємо про найпрогресивніші школи в Україні та за кордоном. Перша з них — КМДШ, що практикує інтегроване навчання та хвильові занурення. Розповідаємо, як все влаштовано в КМДШ на практиці.

Креативна та вільна

Те, що Креативна міжнародна дитяча школа (КМДШ) — насправді креативна, розумієш, тільки-но переступаєш її поріг. Тут можна зустріти дітей з іграшковими звірятками на плечах чи в піжамах і з подушками, а вчителі разом з учнями грають у шахи просто на підлозі на перервах.

Діти під враженням від занять у дискусійному клубі можуть запросто зупинити гостей у коридорі й запропонувати провести політичний диспут. Усе це — з усмішками, енергійно, жваво, але без гаджетів — учні здають їх на зберігання на час занять.

Зате в класах є сучасні мультиборди, а на уроках хімії замість нудних задач вчать розбиратися, які йогурти з найближчого супермаркету справді корисні. Усі предмети інтегровані, а молодші школярі навчаються за методом хвильових занурень.

Із чого все почалося

Заснували КМДШ у 2012 році випускники Києво-Могилянської бізнес-школи — батьки, які прагнули дати своїм дітям якомога кращу освіту. Перші три роки КМДШ функціонувала як школа вихідного дня. Згодом учні та батьки, яким сподобалися методи та підходи, наполягли на створенні школи повного дня.

У такому форматі КМДШ працює з 2015 року. Сьогодні школи функціонують у Києві та Львові. У столиці школу відвідують понад 350 дітей. У кожному класі — максимум 18 учнів.

Школа розміщується на 8 тис. квадратних метрів у Голосіївському районі. Навчальні класи, дві лабораторії, зала для загальних подій, три спортзали, творча майстерня та інші приміщення займають чотири поверхи.

Річна вартість навчання у Києві — 180 тис. грн. Вона включає триразове харчування, підручники, усі навчальні матеріали та канцелярське приладдя.

Психологічний підхід

Учнів КМДШ у класи об’єднують психологи. Для того щоб вступити до КМДШ, необхідно заповнити реєстраційну форму та, за наявності місць у класі, пройти вступні співбесіди і тестування.

«Час від часу звертаються батьки із запитанням: «А чому мою дитину не можна залишити в класі разом із подругою? Вони нерозлучні!» Доводиться пояснювати, що кожен клас формується за принципом психологічної сумісності», — розповідає Ірина Лагода, керівник психологічної служби КМДШ у Києві.

У кожному класі є сильний лідер, який не стане сперечатися «за владу» з іншим лідером. Є спокійні тихі діти, «провідники» класу з успішності — це кістяк сильних у когнітивному плані учнів. Також є гіперактивні «живчики» — це «кров» класу. І навіть «смішарики» — ті, хто любить звертати на себе увагу. Колектив, підібраний за результатами співбесіди і тестування, буде збалансованим, а тому міцним і малоконфліктним.

У школі в загальних класах навчаються і діти з особливими потребами. У КМДШ пояснюють, що виступають за максимальну інклюзію — тобто повну соціалізацію таких учнів. «У нас навчалася дитина з ДЦП, зараз є класи, в яких вчаться діти-аутисти. Якщо випадок складний, пропонуємо індивідуального тьютора, який допомагає дитині в додаткових психологічних аспектах», — додає Ірина Лагода.

Із 1-го по 4-й клас кожним класом опікується тьютор і класна мама. Із п’ятого — тільки тьютор. Тьютор — професійний психолог. Він допомагає дітям адаптуватися, почуватися комфортно, відповідає за атмосферу в класі, вирішує конфліктні ситуації та працює на випередження.

Інтегровані заняття та хвильові занурення

Усе навчання в КМДШ — інтегроване, тобто орієнтоване не комплексне розуміння світу та взаємозв’язків у ньому. Із вересня 2015 року школа є членом Української коаліції STEM-освіти. А в цілому в школі є 10 напрямів навчання та розвитку дитини, що орієнтуються на міжнародні стандарти.

«Ми впевнені, що основою ефективного навчання є формування та розвиток логічного мислення, творчої та пошукової діяльності дитини, — пояснює директорка КМДШ Оксана Буковська. — Синергія творчого підходу, наукових методів пізнання та інтеграційного навчання сприяє розвитку критичного та креативного мислення у дітей, комплексному сприйняттю світу і взаємозв`язків у ньому».

У школі кажуть про кілька рівнів інтеграції. Перший — об’єднання природничо-наукових та гуманітарних предметів.

Другий — об’єднання дисциплін на основі розроблених учителями єдиних міжпредметних програм. Наприклад, є єдиний курс літератури — української та зарубіжної, який ідейно пов’язаний з історією: діти вивчають історію та культуру певної епохи і, відповідно, літературу того часу.

Третій рівень — використання загальнонаукових методів пізнання та навчання. У КМДШ постійно працюють над створенням власних посібників і підручників. Вже видані підручники з математики — «Креативна математика», «Наскрізні лінії», Logic book. А також англійська мова за рівнями Practice makes perfect.

На заняттях також приділяють значну увагу Теорії розв’язання винахідницьких задач. Головні принципи ТРВЗ: розв’язання суперечностей, системний підхід, вміння віднайти резерв, необхідний у певній ситуації.

Навчання в початковій школі (1-4-й класи) проходить за тематичними хвилями, кожна з яких триває місяць. Їх суть — поєднання всіх навчальних предметів між собою однією наскрізною темою. На фініші діти захищають розроблені проекти. Підсумовують, що зробили і дізналися за місяць.

Наприклад, у вересні діти працювали у хвильовому зануренні «Я — мандрівник». Це загальна тема-хвиля для всієї школи. А далі кожен вчитель обирав «підхвилю», тобто підтему для свого класу.

Скажімо, клас мандрує шляхом Колумба. Тексти і задачі підібрані під цю тему. Якщо Колумб пливе, то це буде задача з фабулою, яка відповідає тематиці і розширює знання: про швидкість за течією і проти.

На природознавстві діти вивчають, де мешкають риби, яких бачив Колумб, або що відбувається з погодою. На уроках музики вчителька підбирає мелодії-наспіви для закликання дощу. А на уроках української учні знайомляться з клинописом, вузликовим письмом. Наприклад, можуть зашифрувати українське слово за допомогою вузликів.

Білінгвальність та акцент на мовах

У КМДШ вивчають чотири іноземні мови. Основна — англійська, а іспанська, французька чи німецька — на вибір, починаючи з 2-го класу. Діти мають 5 годин англійської мови та 2 години іншої іноземної на тиждень.

Англійську викладають не за класами, а за рівнем знань. Для цього учнів, звісно, тестують. Школярі навчаються в групах і мають можливість переходити з однієї в іншу. Є, наприклад, групи, у яких разом вчать англійську учні 4-го та 7-го класів.

Інші предмети діти вивчають за мультифункціональними підручниками, де теми і завдання дублюються англійською мовою, що сприяє розвитку білінгвальності. Багато занять і тестувань проводять одночасно англійською та українською мовами.

У школі практикують тематичні спілкування з однолітками та експертами з інших країн за допомогою Skype-зв’язку, організовують міжнародні навчальні поїздки як для учнів, так і для викладачів.

Інтерактивна техніка

У КМДШ використовують сучасну інтерактивну техніку. Школа входить до міжнародної спільноти Microsoft Showcase Schools, яка об’єднує найінноваційніші школи світу. Наприклад, на уроках хімії, фізики, географії та історії одним з допоміжних засобів навчання є мультиборд. Це інтерактивна панель, що допомагає урізноманітнити уроки та легше засвоїти матеріал за рахунок ілюстраційних, анімаційних і презентаційних можливостей.

Окрім цього, у класах функціонують мультимедійні дошки — проектори, які допомагають вчителям проводити презентації, учням — домальовувати зображення на дошці тощо.

При цьому КМДШ — школа без особистих гаджетів. Перед початком занять тьютори збирають їх у спеціальний бокс. Тому, якщо в батьків є потреба щось передати дитині, вони, у першу чергу, звертаються до тьюторів.

Руханки та антистрес

Ранок у школі починається з руханки. Протягом дня на перервах вчителі також гуртують дітей і проводять рухливі ігри. На кожному поверсі є ігрові зони з настільними іграми та басейнами з м’якими кубиками.

Якщо дитина відчуває емоційну напругу, у будь-який момент може навідатись до кімнати психолога, де може зайняти себе цікавими речами. Окрім ігор, тут є також басейн з дрібними і приємними на дотик камінцями для антистресової стоун-терапії. Дитина сідає біля нього, ховає руки під камінці і ніби медитує. Схоже на те, як ви граєтеся з галькою на березі моря або занурюєте руки в пісок. Дієвий метод психологічної корекції.

Курси: від робототехніки до журналістики

Крім обов’язкових дисциплін, у КМДШ діє чимало додаткових предметів та курсів.

Наприклад, студії з робототехніки для учнів різних класів. Школа постійно організовує внутрішні турніри та змагання з іншими школами.

У дискусійному клубі вчать аргументувати свою думку і дискутувати з різних питань. Окремо діє TED-формат. Це тренує навички ораторського мистецтва, реакцію, а ще — це гарний психологічний виклик і досвід сприйняття критичної інформації.

У Show-club розвивають творчі навички. Учні, наприклад, грають на укулеле чи створюють картини з незвичних елементів. Для естрадних номерів самі розробляють і реалізовують хореографію, займаються організацією свят «під ключ».

Діти дуже люблять влаштовувати тематичні заходи — вони тут називаються «День неординарних людей». У такі дні всі, включно з викладачами, приходять у костюмах на задану тему. Це і сюжети із «Зоряних війн», і дні фантастичних звірят, коли в коридорах можна зустріти вчителя чи учня з поні на голові або в костюмі єдинорога. А також «піжамні дні», коли можна ходити на заняття, загорнувшись у ковдру.

«Я — Особистість» — курс із 40 навчальних годин охоплює моменти особистого розвитку в розрізі психології. Заняття проводить тьютор. Одна з тем, яку нещодавно обговорювали — «Особистий простір». У рамках курсу також проводять антибулінг-заняття.

Окремо діє Журналістський клуб. Минулої осені в КМДШ проводили зустрічі з журналістами та письменниками в рамках вивчення української літератури. Трохи згодом діти випустили першу газету власними зусиллями — від ідеї до реалізації, верстки та принтування. Усі етапи пройшли самостійно. А нещодавно учні створили свою радіостанцію, яка працюватиме на перервах.

Шкільне самоврядування

Починаючи з 2-го класу, кожен учень КМДШ може стати учасником шкільних виборів до парламенту. Діти, які вирішують стати парламентарями (таких посад — більше 10), створюють листівку з програмою, проводять диспути, у тому числі з директором. Далі — етап дебатів між претендентами та голосування в класах і школі.

У фіналі виборів висуваються кандидатури президента та прем’єр-міністра і відбувається фінальний тур голосування.

Президент шкільного парламенту (зараз це дев’ятикласник Микита Щербань) під час зустрічей з іншими учнями формує перелік питань, які потрібно вирішити за допомогою керівництва школи. Президент приходить до директора, далі вони разом розглядають пропозиції та черговість виконання.

Батьківська кава та електронні щоденники

Із 08:30 до 18:30 батьки школярів можуть навідатися до КМДШ та поспілкуватися з викладачами щодо будь-яких аспектів навчання. Окремо існує спеціальний графік зустрічей з різними представниками школи: від адміністратора та спеціаліста з комунікацій до класних мам і тьюторів.

Але батьківські збори в КМДШ не проводять. Натомість тут є таке поняття, як «батьківська кава». Це коли раз чи два на місяць батьки збираються, щоб у невимушеній атмосфері поговорити з класними мамами і тьюторами.

Офіційна комунікація батьків і КМДШ відбувається через «електронку» і телефоном. У кожного класу є закрита група в соцмережах для оперативного обміну щоденною інформацією.

Відслідковувати успіхи дитини «наживо» можна в особистому онлайн-кабінеті — це так званий електронний щоденник. Там міститься інформація про всі заняття дитини та коментарі про її активність на уроці.

Окремо функціонує «кабінет учня», де кожен може знайти всі необхідні матеріали для роботи.

Оцінки на папері не виставляють. Під час уроків бали теж не озвучують — усе винятково в електронному щоденнику.

У 1-му і 2-му класах оцінок взагалі немає. В інших класах оцінювання проводять за рівнями: А (високий), B (достатній), C (середній), D (низький). Акцент на бали тут не роблять, звертають увагу лише на ті моменти, які можна поліпшити. На прохання батьків тут можуть озвучити середній бал у класі за дисципліною, але не більше.

«Принцип один: усі діти успішні, кожен рухається в індивідуальному темпі», — підкреслює директорка КМДШ Оксана Буковська.

Із 7-го класу керівник психологічної служби проводить для учнів тренінги з профорієнтації, щоб бачити напрямок, у якому варто допомогти рухатися дитині.

А як справи із ЗНО?

Учні КМДШ ще не складали ЗНО. Зараз найстаршими тут є дев’ятикласники, які складатимуть ЗНО у 2020 році.

Але всі класи регулярно проходять проміжні тестування, контрольні зрізи і ДПА. У квітні 2017 року Освітньою агенцією міста Києва був проведений офіційний моніторинговий аудит рівня навчальних досягнень КМДШ. За результатами тестувань 100% учнів підтвердили володіння англійською мовою на високому рівні, 80% учнів підтвердили високий і 20% — достатній рівень знань з математики.

Поширити у соц. мережах: