Пропоную вам «формулу» зворотнього зв'язку не лише для роботи дітьми, а й для будь-яких ситуацій, коли потрібно дати фідбек про роботу іншої людини.
P – Praise – похвала – спочатку похваліть роботу. Не просто "супер!", "молодець!", а виділіть кілька речей, які справді вам сподобалися.
Q – question – запитання – поставте уточнююче запитання стосовно роботи. Проявіть щиру цікавість і дайте співрозмвонику відчути, що ви детально розглянулий його роботу.
P – polish – покращення – запропонуйте, що можна було б покращити. Тактовно запропонуйте конкретні речі.
Цю формулу я дізналась з курсу для викладачів англійської American English E-Teacher Program. На дискусійній панелі під час цього курсу за правилами не можна було давати фідбек роботі колеги ось так: «Супер! Класну ти запропонував гру!». Слід обов'язково було коментувати роботу інших за формулою PQP: похвала, запитання, покращення.
Це навчання тривало вісім тижнів. В кінці я відчула, що фідбек – це така навичка, яку треба справді тренувати. Сама по собі вона не з'явиться. Тим більше, що в нашій культурі це, на жаль, не є тим, що ми навчаємося робити з дитинства.
«Іноді неможливо знайти те, що добре! Бо все погано зроблено – можете сказати ви. Я теж так думала! Але тепер бачу, що завжди, ЗАВЖДИ є за що похвалити дитину/колегу/підлеглих. Треба просто «прокачати» це вміння – цілеспрямовано помічати такі речі.
Я одразу ж почала тренуватися на колегах в тих проектах, де я консультую як методист. Наприклад, ось такий фідбек я даю про урок вчительки, який прийшла перевірити:
P (похвала) Мені сподобалось, як Ви втримуєте увагу дітей, і чергуєте активності так, щоб вони не знуджувалися. І ще сподобались ваші навчальні матеріали, ця фетрова піца до теми «Їжа» – чудова! Ваші матеріали допомагають візуалізувати лексику.
Q (запитання) Які ресурси Ви використовували для підготовки? Ось ці класні картки для «доміно» – звідки Ви їх брали? Мені сподобались, теж хочу зробити собі для уроку.
P (покращення) Я би запропонувала додати більше рухливих активностей, щоб зробити урок ще більш динамічним, а дітей більш мотивованими.
А могла би сказати: «Урок нормальний, але дуже мало рухливих ігор. Це погано, дітям важко висидіти так довго». Відчуваєте різницю?
Якщо давати зворотній зв'язок для дитини, то це може виглядати так. Наприклад, дитина написала короткий текст англійською про свого домашнього улюбленця і намалювала його.
P (похвала) Мені сподобалось, як ти написала про свого песика: цікаво, що він полюбляє їсти картоплю і гратись з м'ячиком. Смішно, що твій песик ховає ваші домашні капці. Мені також дуже сподобалось те, що в цьому тексті ти використала нові слова, які ми вивчили. І малюнок теж чудовий - тепер я можу собі уявити, які він виглядає.
Q (запитання) Ти пишеш, що песик полюбляє їсти картоплю. А яку саме - смажену чи варену? Давай спробуємо сказати це англійською?
P (покращення) Я думаю, ти могла б ще додати два речення з описом того, як виглядає ваш песик. Наприклад, якого кьольору в нього шерсть, чи довгий хвіст. Зробиш це, будь ласка?
Читайте також