Як вчитися так, щоб знання залишилися в пам’яті надовго, а не зникли наступного дня? Це запитання цікавить не лише студентів, а й психологів, освітян та когнітивістів. Більше того, вони активно шукають відповіді, і на сьогодні вже доведено кілька стратегій ефективного навчання. У першій частині про конспектування ви дізналися, як правильно робити нотатки, а з цього матеріалу від EdEra вчителі отримають поради, як їм вчити студентів екфективно користуватись цією стратегією.
В цих матеріалах читайте про інші ефективні навчальні стратегії – поєднання, чергування, повторення та формулювання запитань до матеріалу.
Повторюйте конспект. Ви навчаєтеся не тільки коли пишете конспект, але й коли його повторюєте. Ми вже писали про роль повторення в навчанні, тому радимо не лінитися й перечитувати власний конспект. Зверніть увагу: важливо повторювати власні записи, а не чужі нотатки.
Пригадуєте стратегію Корнелла, яку ми розглядали в попередньому матеріалі? Вона та схожі стратегії вже передбачають повторення конспекту. Це відбувається, коли ви пишете висновки та підсумки для всього матеріалу.
Загалом, існує кілька принципів для для ефективного повторення конспекту.
Повторюйте якомога раніше після написання конспекту. Якщо ви відкладаєте опрацювання нотаток, матеріал зникне з пам’яті, адже його повторно не закріпили. Чим більше часу мине з моменту написання, тим більше матеріалу ви забудете.
Якщо у вас є п’ять хвилин після лекції, прогляньте записи, випишіть запитання до матеріалу та складіть короткий підсумок. Ввечері більш глибоко опрацюйте конспект, дайте відповіді на власні запитання. Також можете обговорити матеріал з колегами по навчанню.
Реорганізуйте конспект після того як перечитаєте його. Спробуйте візуалізувати новий матеріал у вигляді схем та діаграм. Ще краще, якщо ви встановите зв’язки між новим і попереднім матеріалом. Наприклад, за допомогою схеми.
Складайте запитання до власного конспекту. Ми вже писали, що тестування — дієвий навчальний метод, а не лише спосіб оцінити власні знання. Можете пошукати готові тести або скласти їх самотужки. Спробуйте різні формати: відкриті запитання, запитання з короткою відповіддю та з кількома правильними відповідями.
Зрештою, не забувайте про глибокі запитання: Чому? Навіщо? Як? А що як… ? Як я можу застосувати це у повсякденному житті? Якщо ви не зможете відповісти самостійно, поставте ці запитання Google або викладачу.
Підбивайте підсумки до власного конспекту, як передбачено в стратегії Корнелла. Узагальніть основні ідеї, запишіть ключові слова та запитання.
У відео нижче пояснюється, як використовувати стратегію Корнелла на практиці під час вивчення англійської.
Створюйте флеш-картки до пройденого матеріалу. Їх можна створювати власноруч або за допомогою безкоштовних програм, зокрема, Anki. Вона пропонує флеш-картки із завданнями різних форматів: написати слово, вставити слово в речення, підписати малюнок. До того ж, Anki автоматично забезпечує інтервальне повторення.
У повторення конспекту є ще один зручний «побічний» ефект. Якщо ви щось не зрозуміли або забули під час лекції, повторення допоможе виявити ці прогалини заздалегідь. А отже, у вас буде час повторити матеріал і їх заповнити.
Поясніть, чому конспектувати ефективно, і як краще це робити. Заохочуйте учнів вести конспекти під час занять і робити це своїми словами.
Наголошуйте на важливих ідеях, коли пояснюєте новий матеріал. Для цього варто робити паузи та пояснювати повільніше. Під час занять увага учнів розсіюється. Тому, якщо ви наголосите на важливих пунктах, то допоможете школярам сконцентруватися саме на них.
До початку уроку надавайте його огляд. Наприклад, у кінці заняття роздайте учням роздрукований огляд наступного уроку. Довжина такого тексту — приблизно сторінка. Зробіть акцент на головних думках, які будуть звучати під час наступного заняття. Це допоможе учням краще орієнтуватися в матеріалі та робити якісніші конспекти.
Надавайте короткі письмові навчальні завдання (write-to-learn), які заохочують до активної роботи з матеріалом. Write-to-learn допомагають ефективно навчатися — і це доведено. У 2014 році було проведено дослідження, де порівнювалися дві стратегії письмових завдань. Одна стратегія передбачала активне навчання: студенти мали письмово пояснити концепцію. Наприклад, запропонувати, як довести її експериментально, зробити висновок щодо результату експерименту. Це потрібно було зробити коротко — у двох-трьох реченнях. Друга стратегія передбачала пасивне переписування підсумку зі слайдів, які робив викладач. На екзамені результати виявилися вищими в групи, яка навчалася активно.
Загалом, всі ці поради стосуються не лише конспекту занять, а й будь-якого іншого. Якщо ви робите нотатки до підручника, онлайн-курсу, підкасту, науково-популярну книгу, все одно варто аналізувати інформацію та записувати її власними словами. Також не забувайте повторювати власні нотатки. Бажаємо вам ефективного навчання!
Дивись також Ефективні навчальні стратегії: Конспектування.Частина 1
Photo by cottonbro from Pexels
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram