Твоя троянда така дорога тобі тому, що ти віддавав їй усі свої дні.
«Маленький принц» Антуан де Сент-Екзюпері
Створення ситуації успіху дитини – тонкий педагогічний інструмент, опанувати який намагається кожен вчитель. Цей скіл потрібний і корисний також і для батьків дітей. Школи можуть проводити батьківські збори, як тренінгові заняття, щоб надати родині допомогу у формуванні успішної дитини.
Правильні заохочення не зіпсують характер школяра, а ось своєчасне схвалення може стати потужним мотиватором для пошукової активності.
Це такий стан готовності, коли навчальний процес викликає бажання шукати, досліджувати, навіть за відсутності конкретного прогнозу результатів щодо цієї активності. Тобто дитина не боїться умовного «провалу», впевнена в собі, сподівається домогтися визнання і розраховує на любов і повагу.
Способів реалізації ситуації успіху на уроці – безліч. Вчителі їх застосовують, викликаючи цікавість до навчального процесу. Батьки також можуть працювати над ситуацією успіху вдома, тому що діти чекають від них схвалення, заохочення, прагнуть виправдати очікування.
Починати можна з малого – просто поцікавтесь у доньки чи сина «рецептом щастя». Навіть короткий діалог надасть вам багато інформації для роздумів. Відправляйтесь разом, якщо не у похід, то хоча б у кафе чи на шопінг, прогулянку до парку. Цей час потрібно повністю виділити для невимушеної, доброзичливої розмови.
Якщо часу бракує, то влаштуйте онлайн-шопінг і оберіть разом потрібну для школи канцелярію. Наприклад, на сайті Panama https://panama.ua/categorys/76455/ ви знайдете все від олівців і фарб до зошитів і калькуляторів на різний смак і вік. Звертайте увагу на те, що обирає дитина, чим цікавиться – канцтоварами-іграшками чи строгими серіями для офісів, запитуйте, чому вона робить саме такий вибір.
Схвалюйте покупку, підтверджуючи фактами: «Так, в цьому наборі багато олівців, а користувачі відзначають серед переваг міцний грифель, у стругачки ергономічна форма, яскравий колір і вона не загубиться на поверхні» і т. д. Запевняємо вас – ви будете здивовані, скільки цікавого можна почути від малюка чи підлітка під час спільного шопінгу. Такий спільний час надасть вам можливість краще зрозуміти свою дитину.
Ситуація успіху – фактор розвитку особистості:
створюйте позитивний настрій перед початком навчального року, надавайте можливість самостійно обрати канцелярію, одяг, рюкзак тощо;
мотивуйте і підкреслюйте зусилля дитини – «Без тебе і твоєї допомоги я б не впоралась/впорався» і т. ін.,
надавайте можливості вільно висловлювати свою думку, запрошуйте до сімейних нарад – важливо, щоб рівноправність, взаємна повага і відповідальність у сімейних стосунках були прикладом;
навчайте активному оптимізму, не нагнітайте, якщо щось складається не так, як було заплановано – заохочення знімають скутість, зменшують страх перед невдачею;
виховуйте відповідальність, порядність, привчайте до праці;
реагуйте під час конфліктних ситуацій так, щоб дитина відчувала підтримку;
дозволяйте виконувати різні види робіт – важливо, щоб діти постійно знайомилися з чимось новим і розуміли, що неможливо все на світі вміти робити з першого разу, потрібна вправність і практика.
Позитивна реакція на дії дитини повинна бути не одноразовою, а системною. Надати дітям свободу – це не означає дозволяти їм усе, чого вони прагнуть. Під свободою мається на увазі створення умов для самовираження і вільного розвитку індивідуальності з мінімальним керівництвом і повністю виключеними примусом і насильством над дітьми.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram