Меню
Вхід і реєстрація
Від взаємодії лідера з командою залежить ефективність бізнесу загалом. Не важливо скільки людей ви менеджерите — двох чи 100+, у будь-якому HappyMonday радить перевірити чи не властиві вам ці помилки керівника у взаємодії з командою. Стаття буде корисною менеджерам і керівникам усіх рівнів, а також тим, хто планує обійняти лідерську посаду в майбутньому.
Авторка допису— коучиня з керівництва та лідерства Альона Черненко-Диба, лідерка з 15-річним досвідом управління в міжнародному середовищі, підвищення операційної досконалості організацій, створення команд, оптимізації процесів та підтримки зростання бізнесу.
Роль лідера — базова для успіху будь-якої команди. Ефективні й круті лідери створюють позитивне й натхненне середовище для досягнення спільних цілей: доносять бачення цілі, створюють можливості та підтримують, мотивують і стимулюють, сприяють продуктивності, залученості та розвитку своєї команди.
Але в реальності не всі лідери є такими, навіть досвідчені менеджери й керівники можуть припускатися помилок. І це нормально, адже не помиляються тільки ті, хто взагалі нічого не робить. Зі свого досвіду я можу виділити найпоширеніші помилки керівника й лідера у взаємодії з командою та порадити, як їх виправити.
Одна з найпоширеніших помилок лідера — це нездатність чи невміння ефективно та якісно комунікувати з командою. Наведу кілька прикладів неякісної комунікації та до чого це може призвести.
Розвивати свої комунікативні навички, щоб спілкуватися чітко й зрозуміло, бути відкритим до діалогу та двосторонньої комунікації, навчитися активно слухати свою команду й адаптувати свої повідомлення до її потреб. Крім того, лідер має визначити пріоритетність і періодичність зустрічей команди, обговорень 1:1, запровадити політику відкритих дверей для заохочення здорового обміну інформацією в різних напрямах.
Якщо лідеру бракує навичок активного слухання чи самоусвідомлення, він може не звертати увагу на відгуки й ідеї своєї команди, а також мати проблеми з розумінням своїх сильних і слабких сторін чи зон розвитку. Наведу кілька прикладів невміння керівника чи менеджера чути інших і себе та до чого це може призвести.
Практикувати активне слухання, просити зворотний зв’язок від команди, заохочувати відкрите й чесне спілкування та регулярно займатися самоаналізом. Цінуючи погляди інших і визнаючи власні обмеження, лідер може створити більш інклюзивне середовище для співпраці, яке сприятиме зростанню та успіху всієї команди. Лідеру також важливо розуміти: багато що залежить від того, як він чує сам себе. Якщо він вміє прислухатися до себе, то зуміє почути й команду, і клієнта.
Занадто часто лідери зосереджуються виключно на досягненні цілей компанії і в цьому прагненні заперечують вроджену потребу людини вчитися, нехтують інвестиціями у зростання й навчання: як своє, так і команди. Наведу кілька прикладів такого нехтування й до чого це може призвести.
Важливо розуміти, що навчання є невіддільною частиною досягнення результатів. Тому лідерам варто надавати пріоритет своєму саморозвитку й активно підтримувати розвиток членів своєї команди: ставити цілі особистісного зростання, проводити коучинг і наставництво, надавати можливості для розвитку навичок і сприяти формуванню культури безперервного навчання в команді. Керівник, що ставить це в пріоритет, стане чудовим лідером, здатним помітити й розвинути талант у людях, які, можливо, й самі про нього не здогадуються.
Без чіткого напряму та конкретних цілей і лідер, і команда можуть бути дезорієнтовані у своїй роботі. Наведу кілька прикладів, як це може проявлятися та до чого призвести.
Встановлювати для себе та команди чіткі й конкретні цілі, які відповідають баченню, стратегії та цінностям організації. Цілі мають бути розподілені й донесені до команди у форматі стратегічного та/чи тактичного планів для їхнього досягнення. Можна використовувати різні методики: SMART, GROW, OKR тощо. Але за будь-якої системи лідеру дуже важливо створювати в команді підтримувальне середовище для реалізації визначених цілей і, за потреби, бути готовим їх корегувати.
Це коли керівник постійно та надмірно контролює й прискіпливо перевіряє роботу кожного члена команди. Наведу кілька прикладів мікроменеджменту.
Ці та інші прояви мікроменеджменту залишають мало місця для творчого розв’язання проблем або прийняття рішень і в підсумку створюють неавтономну, невпевнену в собі, демотивовану, непродуктивну та некреативну команду.
Змінити своє сприйняття мікроменеджменту і почати більше довіряти членам своєї команди. Важливо озвучувати чіткі очікування, надавати підтримку та допомогу своїм людям, але лише за потреби. Делегувати свої обов’язки потрібно правильно, залежно від ситуації та досвіду учасника команди, і з кожним наступним етапом давати працівнику чимраз більше свободи. Все це, а також заохочення відкритого спілкування, розвиток культури автономії та розширення прав і можливостей, визнання досвіду та внеску членів команди, може призвести до створення більш вмотивованої, залученої та досвідченої команди.
Лідери, що не готові надавати чи отримувати фідбек, можуть демонструвати поведінку, що перешкоджає відкритому та конструктивному спілкуванню в команді: не сприймати критику, захищатися або не бажати слухати думку інших. Наведу кілька прикладів, як це може проявлятися.
Люди досягають значних результатів лише тоді, коли знають правду про свою ефективність. Керівники часто ігнорують цю потребу і в такий спосіб позбавляють себе й інших ключів до розвитку навичок і талантів. Щоб покращити свою здатність ефективно надавати й отримувати фідбек, варто насамперед змінити своє мислення, щоб сприймати зворотний зв’язок як можливість для вдосконалення. Також важливо бути відкритим до навчання в інших, активно заохочувати культуру фідбеку в команді, а також демонструвати готовність вислухати кожного та вжити відповідні заходи.
Якщо лідер не делегує потрібною мірою свої завдання та обов’язки, він може бути перевантажений роботою, гальмувати розвиток команди та втрачати можливості для зростання. Наведу кілька подібних прикладів.
Як це виправити?
Очевидно, що лідерам потрібно делегувати. Але делегувати не означає повністю відсторонитись, залишивши своїх людей напризволяще. Ефективне делегування передбачає готовність залишатися на зв’язку і бути доступним. Делегування має охоплювати оцінку сильних сторін, навичок і досвіду членів команди, призначення завдань різної складності, що відповідають їхнім здібностям, а також надання команді підтримки, коучингу, наставництва й інших ресурсів протягом усього процесу.
Якщо лідер не відкритий до змін, активно чи пасивно, свідомо чи несвідомо їх блокує, це може стримувати інновації, гальмувати прогрес і створювати культуру опору в команді. Наведу кілька прикладів уникнення змін керівником.
Без змін організації та команди, як і всі організми, в’януть і зрештою гинуть. Лідери, що не стимулюють чи блокують зміни, наражають свої команди на серйозну небезпеку. Хороший керівник і менеджер має бути відкритим до змін і готовим розглядати та впроваджувати нові ідеї та підходи. Для цього поясніть насамперед собі як лідеру, а потім і команді переваги, які принесуть зміни. Здебільшого люди чинять опір не змінам, а страху перед невідомим чи дискомфортом, який можуть принести ці зміни. Завдання лідера в такому разі — бути надійною опорою для команди, давати відчуття психологічної безпеки, а також заохочення та енергію для дослідження.
Якщо лідер не демонструє поведінку, цінності та робочу етику, яких очікує від своєї команди, він не може вимагати цього від інших. Наведу кілька ситуацій, в яких це може проявлятися і з яких видно, чому подавати приклад — надзвичайно важливо.
На власному прикладі послідовно втілювати цінності та моделі поведінки, яких ви очікуєте від членів своєї команди. Це сприятиме формуванню позитивної культури та спрямує команду на шлях до успіху.
Іноді кажуть, що лідерство — це вроджена навичка. Мені ж імпонує твердження Жерарда Сейтса, що «в лідерстві 24% — це вроджені характеристики, а 76% — те, чого можна навчитися». Незалежно від того, скільки у вас досвіду як лідера, почніть із чесності з собою та своєю командою. Інвестуйте час у навчання, розвиток лідерських навичок, коучинг і зростання. Круті лідери подають приклад. Покажіть своїй команді, що потрібно робити, щоб бути надійним партнером, постійно вдосконалюватися та зростати у своїй ролі, — і вони підуть за вами.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: ефективне лідерство , керівникам , власний розвиток , кар'єра