Osvitanova.com.ua

Уже наступний навчальний рік може запрацювати принцип «гроші ходять за студентом». За останнім законопроєктом № 10399, вступник отримуватиме грант на навчання за результатами НМТ незалежно від держзамовлення у закладах вищої освіти. Таким чином уряд прагне підвищити якість самого навчання, адже чим кращі навчальні програми, сучасніші методи викладання, тим більше прийде студентів до такого університету.

Проте університетам не обов’язково самостійно шукати способи оновити програми і зацікавити абітурієнтів. Бізнес так само прагне мати кваліфікованих фахівців і все частіше співпрацює з університетами для цього. Один із способів покращити досвід навчання у студентів – спільні освітні програми.

У межах спільних освітніх програм університет отримує допомогу від фахівців з індустрії, а вони діляться своїми напрацюваннями. У підсумку студенти мають оновлену навчальну програму, більші можливості для практики та одразу після випуску шукають не стажування, а роботу. Причому часто такі фахівці швидше отримують підвищення до старших спеціалістів – Middle та вище. Ольга Доля, керівниця освітніх партнерств в Україні у SoftServe, розповідає, як саме працюють спільні освітні програми, чим вони допомагають випускникам та в чому полягає ефективність таких програм.

Кому потрібні спільні освітні програми

Подібні ініціативи співпраці між бізнесом та закладами вищої освіти зустрічаються по всьому світу. Наприклад, Accenture, консалтингова компанія зі списку Fortune Global 500, у 2021 році говорила про те, що університетам у США треба більше адаптуватися до зміни портрета студентів, враховувати їхні потреби та нові способи навчання. Проте у кожній країні є своє підґрунтя, коли мова йде про освіту. Десь є менша потреба у допомозі від бізнесу, десь більша.

Україна ближча до другої категорії, ми ще йдемо шляхом трансформації системи вищої освіти. Так, минулого року прийняли Положення про дуальну форму здобуття освіти. Проте схожі ініціативи почали впроваджувати компанії ще раніше. Наприклад, у SoftServe ми стартували спільні освітні програми для технічних напрямків у Львові в 2019 році, а в 2022 році масштабували його на ще 3 міста в Україні. Зараз спільні освітні програми діють на 9 освітніх програмах у 7 університетах України.

Спільні освітні програми – це про масштабний підхід, у якому класична формальна дуальна освіта є одним з його елементів. Ми будуємо широку екосистему взаємодії зі студентами та викладачами протягом всього навчання на бакалавраті. З одного боку, завдання компанії – створити якомога більше можливостей, де студент побачить практичну сторону індустрії, а з іншого боку – комплексно підтримувати і викладачів, і університет. Зокрема, останнім часом ми приділяли багато уваги розвитку бізнес-мислення саме серед освітянської спільноти.

Більше, ніж стандартна програма: чому спільні освітні програми ефективні

Наскільки спільні освітні програми ефективніші за стандартні? До важливих метрик ми відносимо: кількість студентів, які отримують практичну підготовку під час навчання, кількість університетів, які отримують перевагу у конкуренції за студента. Виграють у цьому і викладачі, які тримають звʼязок з представниками ІТ-індустрії і оновлюють власні програми.

Наразі близько 1000 студентів щороку стають першокурсниками на спільних освітніх програмах, це може бути студенти будь-яких напрямків, але які цікавляться технічними спеціальностями. Більшість зареєстрованих вмотивовані та прагнуть побудувати успішну карʼєру. Це видно і по статистиці: 50-70% другокурсників починають працювати над першим своїм проєктом у межах навчання.

Так студенти навчаються доводити задумане до кінця, розвивають бізнес-мислення, починають розуміти, як вирішити задачу свого клієнта. Це як повноцінна симуляція робочого простору ще під час навчання.

Важливим є те, що при такому практикоорієнтованому підході студент має можливість здобувати різні гнучкі навички, які необхідні для його майбутньої кар’єри. Наприклад, учасники пропрацьовують вміння командної взаємодії, комунікації, самопрезентації та інші.

Щоб розуміти, як краще розвивати спільні освітні програми, ми також регулярно збираємо зворотний звʼязок. Наприклад, від студентів отримуємо побажання та пропозиції, а також вимірюємо, наскільки вони задоволені навчанням. Такі опитування відбуваються раз на пів року, а в кінці кожного курсу рахуємо eNPS – рівень задоволеності, який варіюється від 0 до 100. Останні кілька років він варіюється в межах 70-80%.

З моменту запуску першої освітньої програми минуло пʼять років, за цей час вже випустилось кілька груп. Тепер ми наживо бачимо, що після університету такі студенти мають повніші резюме, їм є що про себе розказати, завдяки регулярній взаємодії з експертами з компанії.

Головні виклики в навчанні

В ідеалі кожен студент має закінчувати навчання вже з розумінням, як він розвиватиметься в обраній сфері, який саме напрямок йому цікавий. Щоб краще зрозуміти, як цього досягти і чого ж бракує студентам, ми провели дослідження серед 62 наших університетів-партнерів в Україні і отримали понад 1000 відповідей від студентів технічних спеціальностей. Респонденти наголошують на таких викликах:

неактуальність навчальної програми; нестача менторства; брак мотивації.

Проте ці проблеми не вирок, і з ними можна успішно працювати. На власному досвіді ми ділимось, що можуть зробити університети, щоб їм приваблювати більше абітурієнтів:

Важливо розповідати студентам про можливості в ІТ, показувати, як працюєте, що позитивно впливає на мотивацію початківців. Вони знаходять для себе цікаві напрями та починають розвиватися в них. Варто формувати спільноту менторів. У SoftServe в неї входять близько 150 практикуючих фахівців. Вони на волонтерських засадах працюють зі студентами, консультують їх, підказують та діляться досвідом. Слідкувати за актуальністю навчальних програм та шукати можливості, як їх оновлювати.

Остання задача з зірочкою тут – це час. Як балансувати його студентам, враховуючи різні активності?

Студенти також зазначають брак часу як одну з найтиповіших проблем. І тут є дві важливих тези.

По-перше, більшість активностей у межах спільних освітніх програм варто інтегровувати в програму, а не давати додатково. Про це ми регулярно спілкуємось з представниками університетів.

По-друге, часто питання полягає в навичках самоорганізації, адже «синдром студента» давно відомий виклик. Для цього ми організовуємо навчальні сесії з менеджменту свого часу, розповідаємо про ефективні практики.

Все це має на меті покращити досвід навчання студентів. Адже з розвитком технологій спеціалісти мають постійно навчатися, щоб залишатись конкурентоспроможним на ринку. Такі очікування є також до тих, хто буде стартувати свою кар’єру.

Заклади освіти стоять перед важливим завданням не просто підготувати випускників, які відповідатимуть поточним потребам ринку праці, а підготувати їх до викликів завтрашнього дня, з якими вони стикатимуться.

{{read_more|Читайте також| 6587, 6583}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: