Масштабні можливості розвитку для вчителів, відповідальність учнів та медіація шкільних конфліктів. Такі головні принципи естонської освітньої системи. Країна планує вибороти у Фінляндії першість в освітньому рейтингу PISA вже цього року.
Під час public talk «Як вчаться в Естонії», що відбулась в київському Hub 4.0, про ефективні кейси освітньої системи розповіли лідерка проєкту #Прошколу Юлія Бровінська та засновниця Школи Супергероїв Євгенія Смірнова. Вони щойно повернулися з Естонії, де завітали до державних та приватних загальноосвітніх навчальних закладів та відвідали школи у лікарнях.
До заходу доєдналися всі суб’єкти шкільної освіти: директори, завучі та вчителі державних та приватних шкіл Києва, представники органів влади, батьки. Дискусію підтримали експерти у сфері освіти, лідери думок та представники освітніх центрів EdEra, «Овсянка» та Kidbi, журналіст та блогер Юлія Горошко, психологи, медіатори, юристи.
«У талліннській школі Tallinna Tõnismäe Reaalkool розповіли, що педагогів в Естонії постійно і безкоштовно вчать. Для цього започаткували нову професію — освітній технолог. Він підбирає індивідуальний графік новітніх курсів підвищення кваліфікації, так вчитель завжди в курсі усіх трендів викладання. З вчителями працюють психологи. До кожної школи прикріплено координатора та соціального робітника. У фокусі координаторів — успішність. Соціальні працівники стежать за поведінкою, розкривають здібності школярів.» — зазначила Юлія Бровінська.
Лідерка проєкту #Прошколу зауважила, що у перший навчальний день кожен учень отримує особистий онлайн-профіль. Туди вносять оцінки, інформацію про поведінку, пройдені програми та курси, особливості засвоєння інформації та здібності. Підручники та методичні матеріали теж є в електронній версії. Так у країні з найкращим електронним урядом Європи оптимізували робочі процеси і компенсували порівняно невелику заробітну плату вчителів у 1250 євро (середня з/п по країні — 1400).
Під час презентації говорили і про функції директора школи. На відміну від України, він лише координує шкільний навчальний процес. Це менеджер-держслужбовець, який підпорядковується органам місцевого самоврядування і не має права впливати на освітній процес. Але контролює вирішення шкільних конфліктів. Така злагоджена система дозволяє уникати більшості з них.
Найбільш жваво учасники зустрічі обговорювали естонський досвід вирішення конфліктів в основі якого — медіація. З проблемою естонські батьки або вчителі звертаються до місцевого освітнього департаменту і його представник розбирає ситуацію. У школі збирають круглий стіл з усіх представників освітнього процесу й ухвалюють рішення, обов’язкове до виконання. Впровадження такого методу підтримали всі гості заходу.
«Естонські педагоги зізнаються, що система освіти не ідеальна, але вони відчувають повагу до себе. Водночас, за статистикою проєкту Прошколу, кожне 5 звернення від вчителів — про тиск з боку батьків. Тому естонський досвід медіації вкрай корисний для нас. До речі, разом зі студією онлайн-освіти EdEra розпочали розробку онлайн-курсу допомоги для вчителів. Триває опитування щодо актуальних професійних проблем», — сказала Юлія Бровінська.
За словами Євгенії Смірнової навіть в школах при лікарнях вибудована ефективна система взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу. Діти вчаться за індивідуальною програмою без оцінок. За їх успіхами стежать лікар, учитель, психолог, психіатр та соціальний працівник.
Вона наголосила, що закон про обов’язкове навчання для всіх діє і щодо інклюзії. Є спецкласи та спецшколи, аби врахувати всі потреби дітей. Де краще вчитися дитині обирають батьки. Школи надають соціального педагога або спеціаліста, логопеда, психолога та можуть обрати індивідуальну форму навчання.
«Навчання в естонських лікарнях — це частина одужання. Наступного року в Естонії відбудеться наймасштабніша конференція з освіти у лікарнях Hope 2020 Congress. Під час зустрічі з послом України в Естонії Мар’яною Бецою говорили й про участь України у цьому заході. Нам також є про що розповісти, але й багато чого ще потрібно зробити. Тож естонський досвід на часі» — зазначила Євгенія Смірнова.
Подорож до Естонії стала можливою за підтримки Фонду Максима Степанова.
Довідка.
Проєкт #Прошколу — безкоштовна цілодобова платформа онлайн-підтримки вчителів. Команда проєкту надає консультації з юридичних та соціально економічних питань. Психологи працюють з проблемами професійного вигорання, випадками булінгу та професійного тиску. Здійснює медіацію шкільних конфліктів. Анонімно надіслати свій запит: https://proshkolu.com/