Вітання усім! Я — Валентина Мержиєвська. Ось вже понад 10 років досліджую питання освіти. Починаючи з 2011 року ми з однодумцями створюємо альтернативну школу БеркоШко. Це експериментальний проєкт, в якому навчається до 20 дітей і щороку викладає близько 15 дорослих. Переважно не педагоги за освітою, а фахівці своєї справи.
Наприклад, археолог викладав історію, медик — біологію, філолог — мову тощо. Нам цікаво не просто проходити базовий стандарт, а досліджувати різні можливості опанування дисциплін. Саме тому такі предмети, як анатомія чи культурологія у нас були починаючи з молодшої школи, зважаючи на цікавість учнів ми додавали курси з права, філософії, астрофізики чи економіки.
За 11 років існування проєкту мені самій довелося спробувати викладати різні предмети — математику, фізику, анатомію, а також авторські курси з міфології, античної філософії, теревенів (розвитку мовлення і мислення) та інші. Навздогін мені важливо було якось рефлексувати й впорядковувати свій досвід викладання. Так з’явились задачники з математики для молодшої школи, посібник про тіло людини й безліч семінарів.
Починаючи з 2014 року ми влаштовували семінари з різних аспектів освіти — від створення домашньої школи до мотивації учнів і вчителів. А з 2017 року — практичні воркшопи з викладання окремих дисциплін за участі викладачів різних освітніх проєктів. Загалом понад 70 семінарів, частина з них зараз є у відкритому доступі на YouTube-каналі БеркоШко.
Навесні 2021 році у співавторстві з психологинею Марією Діденко ми запустили подкаст з психології персонажів української літератури «ПереФарбований лис». Послухати подкасти можна на
{{read_more|Читайте також| 3763, 2837}}
Сам процес створення подкастів виявився настільки захопливим, а форма подання інформації такою доступною, що влітку я запустила ще один подкаст, цього разу вже про освіту і пізнання — «Валентність». Перший сезон цього подкасту ми зробили у співавторстві з моїм сином Федором Кривошеєю, який зараз навчається в 11 класі БеркоШко. Він пройшов цей шлях від 1 класу й ось цьогоріч має завершити шкільне навчання. В подкасті він ділиться не лише своїми спостереженнями, як учень, але й досвідом занять з молодшими школярами.
Впродовж 11 епізодів ми встигли обговорити безліч питань: про освітню взаємодію і роль вчителя, про замовників освіти й конфлікти поколінь, а окрім того, присвятили цілих п’ять епізодів історії освіти на теренах України.
Освіта — це справа, в якій не може бути швидких результатів.
Щоб просто провести дитину через шкільну освіту необхідно 10-12 років. Щоб вчителю побачити перші результати своїх зусиль (не окремих опанованих навичок, а світоглядних зрушень), знадобиться роки 3-4.
Тому і зміни в цій сфері розмірені, поступові. І навіть усвідомлення цих змін.
Не варто сподіватись знайти цілющу таблетку — ні у власному досвіді, ні в закордонному. У складній системі на може бути простих шляхів. Хоч як би привабливо не виглядали «10 способів змінити навчання», «7 правил крутої школи» чи «12 освітніх лайфхаків».
Маючи досвід, можна висушити його до кількох пунктів. Але прочитавши кілька пунктів, неможливо розгорнути досвід.
Справжні зміни — це довгий і цікавий шлях, який ми маємо пройти самостійно. Експериментуючи, досліджуючи, набуваючи досвід, осмислюючи його.
І подкаст «Валентність» — це моя спроба такого осмислення. Запрошую долучатися до прослуховування й обговорення. Попереду ще багато цікавого.
Послухати подкаст можна на таких ресурсах:
YouTube https://cutt.ly/9QRWPFt Apple Podcasts https://cutt.ly/JWIc8xj Google podcasts https://cutt.ly/DQRWE1e НВ подкасти https://cutt.ly/gQPpkc5 Spotify https://cutt.ly/PQRWSlb Anchor https://anchor.fm/valencyrethinkЗокрема, в другому сезоні є задум обговорити різні вікові періоди, потреби й задачі, які виникають в певному віці, і як підлаштувати навчання під ці вікові особливості.
Цей проєкт триватиме за підтримки слухачів на Patreon, тож запрошую приєднуватись до спільноти й осмислювати освіту разом.
{{read_more|Читайте також| 1743, 1472}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram