Меню
Вхід і реєстрація
Як виховати самостійну та відповідальну дитину? На це питання нам відповідає Альона Попова, психологиня і консультантка з планування та виховання для мам, авторка книг, мама трьох дітей. Стаття виходить в межах челенджу «Свідоме батьківство: шлях до гармонії», який проводить Ліцей «Едюкейтер» з 28 січня по 6 лютого. Долучитися до активностей та отримати більше корисних матеріалів можна, зареєструвавшись за цим посиланням.
«Скільки разів просити?» – нагадуєте дитині прибрати в кімнаті, але речі так і залишаються на місці? Всі речі скрізь, тільки не там, де потрібно. Постійні пошуки одягу, зошитів чи інших дрібниць займають час та дратують (звичайно вас, але не дитину). Домашнє завдання – завжди драма і ваші постійні «зроби уроки» і «припини відволікатися» є вашими стандартними буднями. Відповідальність на нулі, дитина обіцяє допомогти, але забуває, і все знову робите ви.
Схоже на вашу картинку з молодшими школярами? Нумо розбиратись, чому це так та чим можна допомогти.
Для початку спробуймо зрозуміти свою дитину. Якщо ми говоримо про вікову категорію дітей від шести до десяти-дванадцяти років – за якою траєкторією відбувається їх розвиток?
На фізичному рівні діти продовжують стабільно рости, розвивається їх фізична витривалість, покращується дрібна моторика та загальні рухові навички.
Психічний рівень розвитку визначається поєднанням інтелектуального, емоційного та соціального розвитку. Це період активного формування особистості, коли діти починають усвідомлювати себе як частину суспільства і прагнуть зрозуміти свої здібності.
Коли ми розуміємо, що саме відбувається з дитиною та знаємо потреби її віку, тільки тоді ми можемо забезпечити її гармонійний розвиток. А ні – є ще одна змінна – бажання батьків. Ось тут може статись розбіжність та все руйнується як картковий будиночок.
Дорослі можуть:
Подивімося, що може робити дитина цього віку. Читаючи, відмічайте для себе подумки, що дитина вміє, а чого її треба навчити.
Отже, до настання шкільного віку ви вже мали б навчити та віддати відповідальність за:
Впевнена, що в декого в голові було питання “В сенсі? Що дитина дошкільник це може?”. Так, може. Але потрібний супровід батьків, які не один раз спробували. Адже здобуття цих навичок дитиною - це шлях, спроби, невдачі і знову спроби. Ми ж маємо все організувати та створити ситуацію успіху. Тоді в дитини буде і мотивація, і насолода від того, що вона незалежна і має стільки вмінь.
Ну а тепер до наших школярів. Виписуйте собі в блокнот, чому маєте навчити свою дитину:
Самостійність буде виховуватися вами. Можемо розділити передачу самостійності на такі етапи:
1. Ви щось робите, показуєте дитині, вона бачить багаторазовий повтор ваших дій, їх алгоритм.
2. Ви підключаєте дитину до діяльності. Спочатку в дрібницях, потім передаєте все більше окремих дій дитині.
3. На третьому етапі ви в “помічниках” у дитини. Тобто майже весь процес вона може зробити сама, але ще щось забуває, десь потрібна підказка.
4. І на кінцевому етапі ви є спостерігачем, а дитина вміє виконувати щось самостійно.
Зверніть увагу, що самостійне опанування кожної окремої навички у кожної окремої дитини може потребувати різної кількості повторювань, займати різну кількість часу. І це нормально. Будьте терплячі, але наполегливі. Адже може бути так, що дитина уміє щось робити, але не робить. Чому? Шукайте причину. Може, це складно, а може мама весь час переробляє чи каже «ні, не так»? Хваліть дитину за виконані обов’язки, шукайте, що сьогодні вийшло дуже гарно та хваліть за це.
Відповідальність же росте на тлі самостійності. Якщо дитина може щось виконати сама, тоді й взяти відповідальність за свої дії! Але пам’ятайте, що діти завжди дивляться на приклад дорослих. І якщо ви самі часто несамостійні та безвідповідальні – не варто очікувати того від дітей.
Також розвитку самостійності та відповідальності точно будуть заважати ваші:
Ну а якщо ви довіряєте та супроводжуєте в цих процесах зростання, це сприяє не тільки зміцненню ваших стосунків, але й підвищує самооцінку дитини та розвиває дисципліну.
Розробімо стратегію гармонійного розвитку ваших школярів. Нижче я наведу різні компоненти, а ви додайте в ритм життя те, чого не вистачає.
Діти віком 6-12 років мають широкий спектр потреб, які забезпечують їх гармонійний фізичний, емоційний, соціальний та інтелектуальний розвиток. Знання і розуміння цих потреб допомагають батькам, педагогам та іншим дорослим створювати сприятливі умови для розвитку дитини.
Фізіологічні потреби
Тільки на батьківській відповідальності: режим, сон, збалансоване харчування. Дитина може хотіти солодощів, піци, коли та лягти опівночі, але якщо ви усвідомлені батьки, то знаєте вже багато і про користь ранніх відбоїв, і про правильну їжу.
Гаджети VS фізична активність. В потребах дитини точно нема сидіння і «тупіння» в одну точку. Здорова дитина має багато рухатись та бувати на свіжому повітрі. Тому ліміт екранного часу must have! Використовувати спеціальні програми чи фізично забирати телефон – рішення родини. В нашій сім’ї діти купували собі телефони лише по досягненню 10-річного віку. Далі стояли ліміти батьківського контролю. Зараз в 7 та 9 класі є домовленості за кількістю годин, але якщо є перевищення – телефон лишається в батьків на оговорений час.
З приводу фізичної активності – є обов’язкова умова ходити на спортивні гуртки тричі на тиждень. Раніше це були єдиноборства, потім плавання і волейбол, зараз баскетбол. Чим займатися – обирає дитина, але займатись чи ні – такого вибору не стоїть.
Емоційні потреби
Емоційний стан дитини напряму впливає на її впевненість, самооцінку та взаємини з іншими. Тому важливі:
І все це дають батьки. Тому без вас неможливий розвиток гармонійної особистості!
Інтелектуальні потреби
Цей період відзначається стрімким розвитком мислення, пізнання та творчих здібностей:
Психологічні потреби
У цьому віці формується впевненість у собі та здатність до самостійності. Подумайте, де ви можете забезпечити:
Висновки
Отже, ви змогли зрозуміти, що розвиток гармонійної особистості є справою багатокомпонентною і такою, що в будь-якому випадку потребує включеності батьків.
Підтримуйте постійну та відкриту комунікацію з дитиною. Спілкування, відгукування на думки, емоції та переживання дитини створюють постійний та міцний зв’язок.
Розвивайте самостійність та відповідальність школярів. Давайте дитині можливість виконувати завдання самостійно, навіть якщо вона робить помилки, навчайте практичних навичок. Пам’ятайте, що набуття самостійності – це шлях, а не швидкий кінцевий результат.
Надавайте свободу вибору. У межах чітких рамок дозволяйте дітям приймати рішення: вибір додаткових занять, способу виконання завдання чи навіть організації власного простору.
Заохочуйте фізичну активність та обмежуйте екранний час. Сприяйте регулярному руху через спортивні гуртки чи активні ігри.
Стимулюйте інтерес до навчання. Дайте доступ до книг, творчих матеріалів, експериментів, музеїв, творчих вечорів, вистав, екскурсій, квестів, подорожей тощо.
Зберігайте баланс! Не перевантажуйте дитину заняттями – залишайте час для відпочинку та вільної гри.
Діти цього віку мають природну потребу «робити самостійно». Ваше завдання як дорослого — створити умови, в яких вони почуватимуться впевнено, вільно та відповідально за свої дії.
Виберіть та виконайте одне завдання актуальне для вашої родини:
1. Перегляньте режим дитини: зверніть увагу на тривалість та якість сну, харчування та питний режим. Чи відповідає він потребам дитини?
2. Подумайте про розподіл обов’язків по дому: якщо ваша дитина ще не має регулярних обов’язків, запропонуйте їй вибрати одну-дві задачі.
3. Проаналізуйте, чи забезпечують позакласні заняття гармонійний розвиток вашої дитини. Чи є серед них творчі гуртки або гуртки для розвитку логіки, чи лише спорт?
4. Порахуйте в годинах на день/тиждень, скільки часу ви якісно проводите з дитиною: спілкуєтесь, гуляєте, відвідуєте музеї, дивитесь разом фільми, як часто обіймаєте дитину?
Заплануйте разом цікаву активність і поділіться в сториз, чим саме будете займатись. Не забудьте відмітити сторінку ліцею, щоб взяти участь у розіграші подарунків.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: виховання дітей