Почнемо з банального, коли тобі приходить 5-ти хвилинне голосове повідомлення в Телеграм, яке зараз доведеться прослуховувати. Але по-справжньому розчаровуєшся, коли розумієш, що змістовності у ньому 1 %. І все те, що записано і розтягнено на 5 хвилин можна написати в короткому повідомленні на 5 слів. Знайомо?
А ще буває, коли твої повідомлення ігнорують і ти не можеш спокійно жити, доки тобі не дадуть відповідь. Або ти можеш залишити ввімкненим звук, піти мити посуд і твій телефон почне розриватися від звукових повідомлень по одному слову. Чи може ти спиш після 22:00, а хтось з робочого чату вирішив надіслати меседж. Це ок, якщо там термінова інформація, але там гіфки і обговорення якогось жарту, про який ти навіть не чув(-ла). Про ці та інші «болі» спілкування в месенджерах запитавно у представників покоління Z та міленіалів, покоління Y.
Ми зробили опитування, в якому взяли участь 73 особи (75,3% жінки, 24,7% чоловіки). На його основі створили перелік того, що найбільше бісить людей під час спілкування в чатах. Разом з психологом Марією Максимчук розібралися, як діяти, коли повідомлення викликає у тебе сильні емоції, як встановлювати свої і не порушувати особисті межі інших людей і чому спілкування у месенджерах відрізняється від реального. А також зібрали правила діджитал-етикету і на прикладах пояснили, як їх застосовувати. Сподіваємося, наші поради зроблять твоє спілкування в месенджерах простішим або хоча б зрозумілішим.
Покоління:
Месенджери, якими користуються найчастіше:
Як показує опитування, третина людей не проти отримувати та записувати голосові, але є також ті, хто вважає їх недоречними в окремих випадках або взгалі терпіти не може такий вид повідомлень. Полюбити голосові можна. Розповідаємо, як правильно їх прослуховувати і записувати.
Як правильно прослуховувати голосові повідомлення?
Натисни на повідомлення та піднеси телефон до вуха. Звук автоматично перемкнеться в передній динамік і його почуєш лише ти. Зручно, якщо потрібно терміново прослухати голосове, а навушників під рукою немає. Якщо ти не хочеш витрачати час, щоб прослухати голосове, перешли повідомлення боту @voicybot. Він розпізнає мову та надсилає тобі текстову розшифровку. Для того, щоб зекономити час, використовуй прискорене прослуховування повідомлень в телеграмі. Для цього натисни на значок 2х.батьЯк правильно записувати голосові?
Спочатку запитай у людини, чи взагалі вона може і хоче його отримати. Не записуй голосові у шумному місці. Для того, щоб записати голосове повідомлення, відкрий чат та піднеси телефон до вуха. Ти почуєш сигнал та вібрацію. Це означає, що запис почався. Коли ти прибереш телефон від вуха, запис перерветься. Після того, як закінчиш запис, можеш його прослухати, а потім відправити. Дана функція не працює у WhatsApp та Facebook Messenger. Якщо тобі потрібно швидко записати повідомлення людині, яка проти голосових, скористуйся функцією надиктовки у телефоні. Також можеш відправити голосове повідомлення чат боту @voicybot, він переведе його в текст. Краще відправляй одне довге повідомлення, ніж декілька коротких. Важливі речі, такі як адреси та інструкції, завжди записуй текстовими повідомленнями.Опитування. Як ви ставитеся до емоджі?
Більше половини респондентів відповіли, що вони завжди ставлять емоджі, щоб передати свої емоції. Про те, що міленіали та центеніали сприймають відповідь «ОК» у робочих чатах як вияв пасивної агресії написала Кеті Вівер, автор колонки у New York Times. Для того, щоб молоде покоління не засмучувалося, варто додавати знак оклику в кінці «ОК». Можливо ти чув(-ла) про це дослідження або тобі самому(-ій) здається, що таким чином відповідати грубо. Про доречність смайлів у ділових переписках запитали у психолога.
Чи варто відправляти смайли, вирішуючи робочі питання?
Марія Максимчук: «Я вважаю, що смайли у робочих чатах – це еквівалент посмішки в живому спілкуванні. Тобто якщо твої ділові стосунки включають у себе посмішки, жарти – чому б їм не переміститись в формат месенджерів».
Опитування. Чи телефонуєте ви у месендерах?
Зараз все менще людей використовують дзвінки. Вони актуальні, коли потрібно терміново з’ясувати важливі питання або хочеться потеревенити з рідними. Коли доречно телефонувати у справах? І як дзвонити друзям, щоб не нав’язуватися і не займати їх вільний час?
Коли доречно телефонувати у месенджерах?
Марія Максимчук: «Дзвінки у будні дні з 9 до 18 години (в середньому саме на такий час припадає робочий день людини) з робочих питань відповідають нормам ділового спілкування. А от для дзвінків з особистих питань краще обирати неробочий час, наприклад з 18 до 20 години. Немає принципової різниці, як здійснюється дзвінок: через телефон чи через месенджер».
Чи постійно ви на зв’язку?
Чи приховуєте інформацію про те, що ви онлайн?
У нас складається враження, що люди мають бути на зв’язку 24/7. У певній мірі так і є. Тобто, якщо на твоє повідомлення не відповідають, то, швидше за все, його все ж побачили, просто зараз людина зайнята, або вирішує інші питання. Що ж робити з ілюзією «завжди доступності» і як захистити свій особистий простір?
Читай також: Які вони, українські підлітки: про соцмережі, секс, алкоголь, спорт, довіру до батьків та друзів. Дослідження
Якщо людина вимикає сповіщення після 22:00 або приховує те, шо вона в мережі, чи можна це вважати способом захисту свого особистого простору?
Марія Максимчук: «Звісно! Взагалі ця ілюзія “завжди-доступності”, яка виникає разом із спілкуванням у соціальних мережах і месенджерах – досить сильно впливає на психічне здоров’я. З одного боку, виникає відчуття, що немає де сховатись від людей. Можливо, людина і гарно ставиться до них, але дозувати кількість соціальних контактів, навіть у месенджері, необхідно для нормального функціонування психіки, для відпочинку і оновлення. З іншого боку, постійний онлайн режим провокує виникнення феномену FOMO (з англ. «fear of missing out» – страх щось пропустити). Людині починає здаватися, що поки вона онлайн, вона все розуміє, знає останні новини, можливо навіть контролює хід подій, а щойно вийде з онлайну – обов’язково пропустить щось надзвичайне. Але це ілюзія, світ живе і змінюється щосекунди, незалежно від того онлайн ти чи офлайн. Тому періодичне вимкнення телефону або сповіщень тільки на користь твоєму психічному здоров’ю».
Що вас найбільше бісить під час спілкування у чатах?
Найбільша проблема, з якою стикаються люди під час спілкування у чатах – це те, що учасники забувають про його призначення. Для того, щоб чати не засмічували твій інформаційний простір, ми зібрали прості правила спілкування в них. Важливо: не створюй чат, якщо цього можна не робити.
Як правильно спілкуватися у робочих чатах?
Створюй чат, коли він дійсно необхідний. Впевнись у тому, що ти не маєш інших чатів з цими ж людьми. Запитуй людей, чи цікава їм тема чату перш ніж додавати їх туди. Обговори з іншими учасниками правила чату або ознайомся з ними, якщо вони вже існують. Пиши інформацію по суті. Не варто відправляти повідомлення, які не несуть жодного змісту, а тільки тривожать учасників бесіди. Це також стосується смайлів та стікерів. Уяви, що тобі приходить оповіщення, ти відволікаєшся і дивишся, чи це щось термінове, а там просто смайл. Ти кладеш телефон назад, і знову звук вібрації, знову ти дістаєш телефон, а там хтось інший надіслав гіфку. І так повторюється декілька разів. Не пиши вночі. Оскільки не всі вимикають сповіщення на ніч, не варто тривожити і будити людей. Потерпи до ранку або скористайся функціями «надіслати без звука» або «надіслати пізніше».Лайфхак. Як надсилати безшумні повідомлення?
У Телеграмі можна надсилати безшумні повідомлення або налаштовувати час їх надсилання. Для цього потрібно натиснути на синю стрілку та обрати необхідну функцію. Користуйся цим лайфхаком, коли тобі потрібно щось відправити колезі, а вже пізно або ти не хочеш відволікти людину від справ. Так ти не забудеш те, що хотів(-ла) написати і твоє повідомлення залишиться доречним.
Не вирішуй особисті питання в груповому чаті. Якщо тема не стосується всіх учасників чату, сміливо переходь в особисті повідомлення, так інші люди не стануть невільними спостерігачами ваших розмов. Намагайся не надсилати голосові. Потік повідомлень у групових чатах набагато більший, ніж в особистих. Твоє голосове можуть не прослухати, коли побачать 500 нових сповіщень на телефоні. Не розбивай повідомлення в чатах на декілька слів. Одна фраза – одне повідомлення. Якщо ти спілкуєшся з людиною в особистих повідомленнях, це може бути нормально, але коли в чатах декілька людей одночасно пишуть по одному слову, все змішується і суть втрачається. Ваша розмова просто перетвориться на беззмістовний набір слів. Називай людину по імені, коли до неї звертаєшся або «тегай» його/її через @. Тоді учасник(-ця) чату зрозуміє, що повідомлення адресоване йому/її та оперативно відреагує.
Правило. Це правило діє не тільки у чатах, а також в особистих переписках, адже, як пише Дейл Карнегі, ім’я – це найприємніший звук для людини. Коли ти спілкуєшся з людиною, важливо звертатися до неї на ім’я. Називай співбесідника так, як він сам тобі представився або просить себе називати.
Надсилай посилання, файли і картинки з коментарями. Тоді учасники зрозуміють, що відповідати на такі повідомлення. Ніхто не буде відкривати посилання, якшо ти не поясниш, що там написано. Вимикай сповіщення. Для того, щоб менше біситися через чати, просто вимкни сповіщення і живи спокійно. Єдина проблема – те, що ти можеш пропутити важливу інформацію. Тут допоможуть правила. Домовся з іншими учасниками прикріплювати важливу інформацію в чаті. Якщо вона стосуватиметься когось особисто, тегати цю людину. Тоді вона/він побачить сповіщення, навіть якщо вимкне сповіщення чату. Покидай чат, якщо він тобі не потрібен або бісить і там вже більше 1000 непрочитаних сповіщень.Якщо людина вимикає сповіщення у чатах, чи варто їй про це повідомляти його учасників?
Марія Максимчук: «Так, якщо цей чат містить в собі питання і вимагає відповідей від учасників – буде етично і чесно повідомити про можливу частоту відповідей».
Як ви ставитесь до повідомлень по одному слову?
Спробуй не розтягувати одне речення на декілька повідомлень. Половину опитаних це бісить, хоча 20% абсолютно нормально ставляться до такого формату.
Чи часто ви ігноруєте повідомлення?
Чи можна залишати повідомлення без відповіді?
Марія Максимчук: «Залежно від правил спілкування та змісту повідомлення: робочого чи особистого. На робоче повідомлення, отримане в робочий час необхідно відповідати – так стверджує етикет ділового спілкування. Особисті повідомлення і твоя відповідь/невідповідь на них здебільшого залежить від стосунків з відправником. Відповідальність за спілкування лежить на всіх учасниках процесу. Наприклад, якщо для вирішення екстреного питання відправник обирає форму повідомлення, а не дзвінка, то відсутність відповіді також його відповідальність, оскільки більше шансів отримати негайну відповідь саме при телефонному дзвінку, ніж при повідомленні. Але знову повторюсь, що в особистому спілкуванні ніхто не зобов’язаний постійно і завжди відповідати, чи то очно, чи то онлайн. Особисте спілкування здійснюється за бажанням, а не за обов’язком. Інша справа, ділове спілкування, де обов’язки сторін, наприклад, щоденна перевірка пошти, можуть навіть бути прописані в контракті».
Що вас найбільше бісить у переписках з іншими?
Як щвидко потрібно відповідати на повідомлення у месенджерах?
Повідомлення у месенджерах потребують швидкої реакції. Якщо ти побачив повідомлення, але не хочеш на нього відповідати зараз, або тобі потрібен час, щоб обдумати відповідь, напиши людині про це. Краще зробити так, ніж робити вигляд, що нічого не приходило.
Коли варто нагадати про себе?
Якщо людина прочитала твоє повідомлення і не відповіла, можеш нагадати про нього через декілька годин, або на наступний день.
Чи можна писати незнайомій людині у соціальних мережах?
Поняття дистанції спілкування існує і в соціальних мережах. Ми не можемо надсилати гіфки та стікери котів людям, яких не знаємо, або які старші за нас. Писати у соціальні мережі можна незнайомцям у тому випадку, коли у нього (неї) відкритий профіль. Це значить, що людина готова до діалогу.
Про що варто пам’ятати, коли вперше пишеш незнайомій людині?
Марія Максимчук: «Варто пам’ятати про етичні норми спілкування, ввічливе звернення, однозначність і логічність самого повідомлення. А також про те, що повідомлення – це непряма комунікація, в якій втрачається багато нюансів і можливо багато помилок соціального сприймання (зокрема, проекції, приписування додаткових змістів), від яких ніхто не застрахований».
Як ставитися до ігнору у месенджерах?
Марія Максимчук: «Так само, як у випадках, коли співрозмовник мовчить. Усе залежить від контексту. Якщо це робочі питання – я б нагадала наступного дня в робочий час. Якщо ж термінова, екстрена ситуація – можна скористатись телефоном і вирішити питання. Однак, як і в живому спілкуванні, так і в месенджерах бувають діалоги, що завершуються мовчанням».
Як правильно вчинити, якщо повідомлення викликало у людини сильні почуття? Чи варто на нього одразу реагувати?
Марія Максимчук: «Є такий психологічний феномен – проекція. Проекція означає винесення внутрішніх переживань назовні. Наприклад, у повідомленні хтось написав коротке речення з крапкою. А отримувач оцінює крапку як злість чи роздратування, хоча відправник міг оцінювати крапку як завершення думки і не більше. У цьому випадку спрацювала проекція: отримувач приписав власні переживання зовні нейтральному об’єкту (крапці в кінці речення). У живому спілкуванні явище проекції також присутнє, але в текстах і повідомлення є більше невизначеності, не чутно інтонацій, не видно виразу обличчя, тому проекція (додумування) проявляється сильніше. Звісно, краще уточнити, що мала на увазі людина, яка написала повідомлення і вже потім бурхливо реагувати».
Чи варто встановлювати свої правила стосовно спілкування у месенджерах? Якими вони мають бути?
Марія Максимчук: «Звісно можна повідомляти свого співрозмовника, наприклад, про бажаний час для дзвінків і повідомлень. Якщо це спільний чат, де багато інформації можна попередити про частоту відповідей, наприклад, можна написати: «Я маю можливість читати чат і відповідати раз на тиждень». Кожна людина вправі обговорювати свої межі як у живому спілкування, так і в комунікації через месенджери. Тут важливо зауважити: інша людина вправі дослухатись до твоїх прохань або ні. Очікувати від інших повного підкорення твоїм правилам спілкування – нечесно і неефективно. Якщо ти вирішив, що тобі можна дзвонити чи писати до 20:00 – для стовідсоткового виконання цього правила найкраще спрацює вимкнення телефону».
Чому часто спілкування у соціальних мережах відрізняється від реального?
Марія Максимчук: «В особистому контакті важче ігнорувати реальність, а в повідомленнях – завжди можна допустити власний варіант подій. Наприклад, ти пропонуєш комусь сходити в кіно. Якщо ти це робиш у живому спілкуванні – то, скоріш за все, одразу отримуєш відповідь, так або ні. А якщо ти це пропонуєш письмово в повідомленні, починаються різні ігри: співрозмовник може не відповідати, може прочитати і не відповідати, відповість коротко «так» (і тут можливі фантазії на тему, що ж значить ця відповідь). Тобто поле для роздумів і власних пояснень при спілкуванні в повідомленнях значно ширше, і всі вони значно далі від реальності, яка лякає (бо вона завжди невідома і непередбачувана). В яких стосунках знаходитись: реальних чи віртуальних – індивідуальний вибір кожного».
Телеграм-канал «Цифровой этикет». Це телеграм-канал Ольги Лукинової. У ньому знайдеш правила, лайфхаки, опитування, посилання на статті, що стосуються спілкування в інтернеті.
Анна Чаплигіна, спеціаліст з етикету та моделюванню поведінки. На своїй сторінці у Фейсбук вона частково зачіпає питання діджитал-етикету. Наприклад, нещодавно у неї був пост із пам’яткою-інструкцією для тих, хто хоче працювати по відеозв’язку у домашніх умовах.
Книги про етикет та цифрові комунікації:
Ерік Куалман «Безпечна Мережа. Правила збереження репутації в епоху соціальних медіа і тотальної публічності» Кевін Митник «Мистецтво залишатися непоміченим. Хто ще читає ваші імейли» Дороті Джонсон та Лів Тайлер «Не кладіть смартфон на стіл» Максим Ільяхов, Людмила Саричева «Нові правила ділової переписки» Джей Салліван «Простіше кажучи. Як писати ділові листи, проводити презентації, спілкуватися з колегами і клієнтами» Деніел Сіберг «Цифрова дієта» Джарон Ланьє «10 аргументів видалити всі свої акаунти в соціальних мережах» Кел Ньюпорт «Не турбувати. Як сфокусуватися в інформаційному шумі!» Ольга Лукінова «Цифровой етикет. Як не бісити один одного в інтернеті» Борислав Козловський «Максимальный репост. Як соціальні мережі змішують нас повірити у фейкові новини»Та все ж ми погоджуємося з тим, що універсальних правил діджитал – етикету не існує. Адже можна годинами переписуватися з другом голосовими повідомлення, спамити смішні стікери у чат близьких колег або писати о першій годині ночі «ти спиш?» і сподіватися, що людина скрізь сон почує твоє повідомлення. Робити ще купу інших неприпустимих речей, але при цьому зберігати прекрасні стосунки з цими людьми. Просто пам’ятай, що терпіння навіть твоїх найближчих друзів може обірватися, тому будь обережний. І наступного разу, коли хтось тобі скаже, що не хоче прослухати твоє голосове, не ображайся.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram