Микола Тарасюк, вчитель інформатики в онлайн-школі SchoolToGo, фіналіст премії Global Teachers Prize Ukraine 2020 поділився своїми секретами організації ефективного і цікавого викладання інформатики. Прикметно, що ці поради підійдуть всім вчителям.
Професіоналізм вчителя завжди визначається здобутками його учнів. Правильно всіх навчити інформатики – наразі задача непроста. Раніше «компів» у дітей майже не було і всі зависали в шкільному кабінеті інформатики. Зараз пристроїв з доступом до різної інформації дуже багато, і діти самі можуть швидко все вивчати, переглядати. Моя основна задача полягає в тому, щоб діти із самого початку розуміли, з якою інформацією вони працюють, як її відфільтрувати, як та на якому пристрої використовувати програмне забезпечення. Найголовніше, аби дитина вміла застосовувати вивчений матеріал на практиці. Звісно, я власним прикладом намагаюсь це продемонструвати та маю декілька методів, якими з радістю поділюсь.
1. Навчання – гра
Наприклад, ми – ІТ компанія, до якої звернувся замовник з терміновим проєктом. За короткий термін ми повинні виконати замовлення. Одразу знайомимось з професіями ІТ та їхньою діяльністю в компанії, відпрацьовуємо навички роботи в команді та вміння брати відповідальність за отриманий результат.
З сьогоднішнім поколінням не можна працювати так, як десять років тому. Діти зараз інші, їх треба мотивувати, спонукати до діяльності, іноді переконувати.
2. Учень – вчитель
У класі / групі дітей знаходите одного або декількох здібних дітей і пропонуєте співпрацю з учителем. Якщо налаштуєте комунікацію вірно – в результаті такої співпраці ви отримаєте асистента, який може по-своєму доносити зрозумілу інформацію для інших дітей. Такий експеримент я проводив протягом року з учнем шостого класу Михайлом і надавав йому можливість проводити майстер-класи для дітей нашого гуртка. Для хлопця ця гра була цікавою в тому плані, що він був як вчитель, йому доводилось багато вивчати: і не тільки те, що було за програмою, а й багато різного для зацікавлення дітей. Таким чином сам Мишко швидкими темпами розвивався і зрозумілою мовою доносив інформацію іншим.
3. Змагання та конкурси
Щоб діти могли швидше знайти себе, їм завжди треба пропонувати вибір. Я пропоную можливості брати участь як у різноманітних конкурсах, де можна самому відповідати за свій результат, так і в командних проєктах працювати на благо колективу. Більшість дітей мають крутезні здібності, але ховають їх, живучи у своєму світі. Тому ще одною моєю місією є допомога таким дітям в розкритті їхнього потенціалу. Для того, щоб дитина зрозуміла, наскільки їй важливо виконувати роботу, презентувати її, варто стартувати з маленьких завдань, виконання яких буде бачити лише обмежене коло людей. Тому створюйте на своїх уроках маленькі наукові, творчі виставки. Потім робіть змагання між класами, а далі – за межами школи і т. д.
Мотивуйте дитину тим, що участь в конкурсах дає можливість набувати досвіду в спілкуванні, рекламі, продажу, обміну навичками тощо. «Всі отримані результати одразу формують ваше портфоліо, а за ним і резюме. На конкурсах за вами стежать представники різних компаній, представництв тощо і кожен з вас може опинитись в компанії, про яку ви навіть і не мріяли», –щось приблизно таке я кажу дітям.
В дистанційному форматі все відтворюється так, як і в реальному часі при очній зустрічі. Цікава гра одразу змушує дітей включити камеру і бути залученим.
4. Many2many learning
Якось ми разом з Михайлом розділили нашу молодшу групу гуртківців на дві підгрупи, а самі, відповідно, стали менеджерами проєктів, над якими працювала кожна команда. Ми створили дві окремі конференції й розпочали нараду. Діти обирали собі ролі: копірайтер, тестувальник, дизайнер, верстальник, рекламний відділ. Ми розробляли сайти, які розповідають про особливості України як туристичної країни. Менеджер контролював роботу кожного і повинен був створювати комфортний клімат в своїй команді.
Два рази на тиждень діти самі збирались на зустріч і спілкувались з робочих питань. Час дедлайну підходить до свого завершення і на фініші команда презентує свої напрацювання. Вони думають про круту презентацію і конференцію, до якої можна під'єднати багато людей (потенційних замовників проєктів). Важливо в цій роботі (і не тільки): кожен може помилитись і це нормально. Кожна дитина боїться поганої оцінки, оскільки в такі рамки їх заганяють батьки, і мало хто переймається про психологічний стан дитини. Комфортну і невимушену атмосферу створює вчитель. Коли вам кльово, то і діти кайфують.
5. Спілкування забагато не буває
Переходьте на мову спілкування дітей і показуйте, що для вас цікаво все, про що розповідають діти. У дітей ви ще більше навчитесь і саме діти змусять вас ще більше готуватись. Якщо на ваших уроках діти не виявляють активності, значить ви втратили емоційну складову і не знайшли підхід. Варто виділяти 5 хв на те, щоб дізнатись, як у кого справи. Для дітей важливо, що ними цікавляться і приділяють увагу, оскільки у більшості батьки зайняті роботою. Поступово ви завойовуєте авторитет і діти розпочинають ділитися з вами великою кількістю інформації. Створіть окремий поштовий обліковий запис, профіль в соціальній мережі, телеграм-групу для того, щоб спілкуватись з дітьми. Повірте, з цікавим вчителем дитина буде шукати можливості зв`язатись і обговорити всі свої ідеї.
Слідкуйте за вчителями практиками і переймайте їх досвід та намагайтесь впроваджувати і корегувати свою роботу.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.